piątek, 7 października, 2022

W dziale „Osobowości” przedstawiamy sylwetki osób zawodowo (choć nie tylko) związanych z muzealnictwem.
Propozycje prosimy zgłaszać mailem na adres: redakcja@muzeon.pl.

Alicja Knast

Przebieg kariery zawodowej

Muzykolożka, menedżer kultury, od 2009 roku zajmująca się zarządzaniem projektami inwestycyjnymi, a w szczególności nadzorem nad konceptualizacją, projektowaniem i realizacją wystaw stałych różnego rodzaju: od galerii sztuki, instalacje artystyczne do miejsca, aż po wystawy narracyjne. Do najważniejszych jej projektów należą Muzeum Chopina w Warszawie, wystawa stała Muzeum POLIN (z ramienia Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny) oraz wystawy stałe i czasowe w nowej siedzibie Muzeum Śląskiego w Katowicach.

W latach 2004-2005 Senior Research Fellow w The Metropolitan Museum New York, a w 2005-2008 badaczka w projekcie „Emergent Cognition Through Active Perception” University of Plymouth (Wielka Brytania). Prowadzi własne badania nad historiografią szkoły lutniczej XVII i XVIII w. na London Metropolitan University (dysertacja doktorska). Jej publikacje dotyczą muzykologii, organologii, muzeologii oraz kognitywistyki.

Za wystawę stałą w Muzeum Chopina otrzymała m.in. Red Dot Award (wspólnie z Ico Migliore i Marą Servetto) oraz Nagrodę im. C.K. Norwida. Odznaczona medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2015), „Gloria Artis” (2019), a także Medalem Kawalera Gwiazdy Polarnej I Klasy, przyznanego przez Króla Szwecji Karola XVI Gustawa (2011). Jest laureatką „Olśnień” (z Szymonem Kobylarzem) przyznawanym w plebiscycie ONET-u, a także statuetki „Teraz Polska”.

W 2020 wygrała konkurs na stanowisko dyrektorki Galerii Narodowej w Pradze, jednej z najstarszych publicznych kolekcji sztuki w Europie. Funkcję tę pełni od stycznia 2021 roku. Od 2022 jest Alumni Leadership Academy for Poland.

Publikacje (wybór)
  • KNAST, A. (2017) Curating Online and Offline Digital Content in Exhibition Spaces (book chapter) Budapest
  • KNAST, A. (2016) Museum Exhibitions in Poland, Including Attendance Patterns, Promotion and Marketing Tools in: Museums in Poland. Reports Based on Data from the Museum Statistics Project (2013-2015), 31-45 (attached)
  • HAZAN, A., HOŁONOWICZ, P., HERRERA, P., PURWINS, H., KNAST, A. B. & DURRANT, S. J. (2008) Modelling the acquisition of statistical regularities in tone sequences. Cognitive Science 2008. Washington D.C., Cognitive Science Society (attached)
  • EDWORTHY, J. & KNAST, A. (2007) Empirical Musicology Review: Commentary on David Huron’s “On the Role of Embellishment Tones in the Perceptual Segregation of Concurrent Musical Parts” Empirical Musicology, 2, 140-145 (attached)
  • KNAST, A. (2004) Ekspresja w muzyce i jej ewokacja a dobór instrumentu [The Expression in Solo Music and its Evocation in Light of Instrument Choice]. IN KALISZEWSKA, K., SAKSON-OBADA, O., ZIELONA-JENEK, M. & ZINCZUK, J. (Eds.) Emocja subiektywne doświadczenie czy zdarzenie interpersonalne? Poznań, Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
  • KNAST, A.  (2016) Polish school of lutherie and the “Polish violin”
  • http://www.skrzypce.instrumenty.edu.pl/en/history/lutherie-in-the-polish-lands
  • KNAST, A. (2008) Le carnet de Marcin Groblicz : un nouveau témoignage de l’histoire du vernis au XVIIIe siècle en Europe centrale IN VAIEDELICH, S. & ÉCHARD, J.-P. (Eds.) From easel painting to musical instruments: varnishes, binders and colors. Paris, Cité de la musique. (attached)
  • KNAST, A. (2007) The Bows Catalogue. IN NEX, J. (Ed.) Catalogues of Royal College of Music Collection of Musical Instruments. London, Royal College of Music.
  • KNAST, A. (2007) The Marcin Dobrucki posthumous workshop inventory, Kraków 1602. IN SCHMUL, B. E. H. & LUSTIG, M. (Eds.) Musikalische Aufführungspraxis in nationalen Dialogen des 16. Jahrhundert. Musikinstrumentenbau-Zentren im 16. Jahrhundert. Augusburg – Michelstein, Wißner Verlag – Stiftung Kloster Michelstein.
  • KNAST, A. B. (1997) Katalog instrumentow muzycznych. IN KOLBUSZEWSKA, A., ZDUNIAK, M., NOWAK, R. & KNAST, A. (Eds.) Musica Sacra. Motywy muzyczne w sztuce śląskiej od XIII do XVIII. Wroclaw, Muzeum Narodowe.
  • KNAST, A. B. (1997) The Clavichord of Johann Adolph Hass in Museum of Musical Instruments (MNP-1481), National Museum, Poznan IN BRAUCHLI, S. & BRAUCHLI, B. (Eds.) III International Clavichord Symposium, 24-27 September 1997. Magnano, Musica Antica.
  • KNAST, A. B. (2005) „Dirigentis Instrumentum“ – History of Conducting and Baton Development, Warszawa, Stowarzyszenie im. L. van  Beethovena.
  • KNAST, A. B. (2003) „Dirigentis Instrumentum“– kolekcja batut Tadeusza Strugały, katalog wystawy Filharmonia Slaska [‘Dirigentis Instrumentum’- Collection of Batons of Tadeusz Strugala exhibition catalogue, Silesian Philharmony], Katowice, Filharmonia Śląska.
  • KNAST, A. B. (2002) „About Genius Playing the Piano by Chance“. I.J. Paderewski and Instrumentarium of His Epoch. IN HARPER, N. L. L. (Ed.) Paderewski and the   St Petersburg Conservatory Tradition. Aveiro, University of Aveiro.
  • KNAST, A. B. (2001) Geniusz przypadkowo grajacy na fortepianie – Ignacy Jan Paderewski  1860-1941 [Genius playing piano by mere chance – Ignace Jan Paderewski 1860-1941]. IN WALCZAK, B. (Ed.) Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • KNAST, A. B. (1998) „Dirigentis Instrumentum“ – kolekcja batut Tadeusza Strugaly, katalog wystawy- Muzeum Sztuki Medalierskiej [„Dirigentis Instrumentum“– Batons from Tadeusz Strugala’s Collection, The Catalogue of Exhibition, Museum of Medal Making], Wrocław, Muzeum Sztuki Medalierskiej.

Test zdań niedokończonych:
  1. Gdybym nie była muzealnikiem, nie pracowałabym dla muzeów, byłabym… neurologiem.
  2. W mojej pracy najbardziej lubię… moment przed udostępnieniem wystawy dla zwiedzających („uda nam się przekonać/ zainspirować publiczność czy też zwyciężyła nasza kuratorska próżność pokazania tego co wiemy i mamy?”). Nie lubię wystaw, które nie dają możliwości zapoznać się z ideą kuratorską.
  3. Kiedy po raz pierwszy wchodzę do jakiegoś muzeum… patrzę kto się uśmiechnie pierwszy: ja czy obsługa.
  4. Muzealna publiczność to dla mnie… ludzie, którzy się nie zawiedli kierując swoje kroki do muzeum/ galerii.
  5. Zazdroszczę innym muzealnikom… czasu.
  6. Mój muzealny autorytet/wzór to… Nie mam jednego autorytetu. Doceniam wpływ Niny Simon na to, co robimy dzisiaj w muzeach, chociaż nie mam możliwości przeniesienia tych idei 1:1.
  7. Gdybym mogła przenieść się w czasie, chciałabym trafić do… Australii. Ciekawi mnie, jak zmiany zachodzące w społeczeństwie w związku z uznaniem praw Aborygenów mają wpływ na politykę kulturalną.
  8. Lubię, kiedy na dworze pada deszcz, bo wtedy jest więcej ludzi w muzeach :-).
  9. Moje zawodowe marzenie to… ukończyć rewitalizację Pałacu Targowego w Pradze i spowodować, aby wstęp do Galerii Narodowej był za darmo.
  10. Za 10 lat chciałabym… dalej mieszkać w Pradze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze artykuły autora

Ks. Przemysław Malinowski

0
Przebieg kariery ...

Adam Szpaderski