czwartek, 21 listopada, 2024

W dziale "Osobowości" przedstawiamy sylwetki osób zawodowo (choć nie tylko) związanych z muzealnictwem.
Propozycje prosimy zgłaszać mailem na adres: redakcja@muzeon.pl.

Bożena Pysiewicz

Przebieg kariery zawodowej:

Od 1 stycznia 2022 roku objęła stanowisko kuratorki Muzeum Plakatu w Wilanowie Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie, pierwszego na świecie muzeum plakatu, w którego zbiorach jest ponad 62 tysiące tytułów.
Z Muzeum Narodowym w Warszawie związała się wiele lat temu, jeszcze na studiach historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Była asystentem, adiunktem, kustoszem cały czas pracując z muzealną publicznością. Tworzyła programy dla różnych grup odbiorców, przede wszystkim słuchając głosu osób odwiedzających muzea i pragnąc dotrzeć do tych, którzy jeszcze ich nie poznali.

W kolejnych latach tworzyła muzealny wolontariat oraz zespół  kompetentnych i zaangażowanych w pracę edukatorów.
Pełniła funkcje koordynatora wolontariatu, z-ca kierownika i p.o. kierownika Działu Edukacji w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Na początku 2020 roku była współtwórczynią Muzealnego Centrum Edukacji Szkolnej, wyjątkowego miejsca skupionego na ścisłej współpracy z nauczycielami i uczniami.  Praca na rzecz wypełniania edukacyjnej misji muzeum i wsparciu edukacji formalnej umożliwiła Centrum realizację wielu wyjątkowych projektów opartych na różnorodnej współpracy, w tym także międzynarodowej z ośrodkami we Francji i Litwie w ramach projektu Romantyczność 2022. Wilno-Warszawa-Paryż.

Nowatorskie, partycypacyjne projekty, które realizowała, były dostrzegane w licznych konkursach. Najważniejszą nagrodą było Grand Prix na muzealne wydarzenie roku Sybilla 2016 za projekt i wystawę W Muzeum wszystko wolno. Było to pierwsze i jak dotychczas jedyne Grand Prix tego konkursu przyznane za projekt zgłoszony w kategorii edukacja. Inne ważne wyróżnienia B. Pysiewicz to m.in. nagrody w konkursie na Mazowieckie Zdarzenie Muzealne Wierzba, Warszawskie Nagrody Edukacji Kulturalnej zdobyte w latach 2019, 2016, 2014, a także nagroda Onetu przyznana głosami publiczności za projekt edukacyjny.

Publikacje:
  • B. Pysiewicz, Labirynt Sztuki, czyli jak poznając sztukę zrozumieć różnorodność Polski, Warszawa 2021
  • B. Pysiewicz Walka na dłoni, czyli jak rzeżbę Stanisława Szukalskiego zinterpretowało 1600 licealistów, wŁ W kręgu Stacha z Warty Szukalskiego i Szczepu Rogate Serce. Studia z historii sztui i religioznastwa, Bytom 2020
    B. Pysiewicz Nowe porządki. Muzeum jako miejsce eksperymentów edukacyjnych wydawnictwo pokonferencyjne, Pokazać-Przekazać, Centrum Nauki Kopernik, 2016
  • B. Pysiewicz Czuję, że żyję, kiedy pracuję bez wytchnienia. Vincent van Gogh w: Stop- klatka magazyn filmowy dla nauczycieli, 2017
  • B. Pysiewicz  Czy w Muzeum naprawdę wszystko wolno, czyli o procesie przygotowywania przez dzieci wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie w katalogu wystawy W Muzeum wszystko wolno, Warszawa 2016
  • B. Pysiewicz Publiczność w centrum uwagi, czyli muzeum jako lokalny partner edukacyjny, wydawnictwo pokonferencyjne, Pokazać-Przekazać, Centrum Nauki Kopernik, 2015
  • B. Pysiewicz Olga Boznańska, malarka charakterów w: miesięczniku Stolica, kwiecień 2015 

Test zdań niedokończonych:
  1. Gdybym nie była muzealnikiem, byłabym… Pytanie wydaje mi się całkowicie abstrakcyjne, ponieważ całe życie, już ćwierć wieku jestem związana z muzeum. Gdy próbuję wyobrazić sobie jednak taką opcję, widzę się jako opiekunkę zwierząt w zoo lub ogrodniczkę.  To pomysły całkowicie różne od tego czym się zajmuję, dlatego wydają mi się pociągające. Poznawanie świata zwierząt i roślin to moje pozamuzealne pasje.
  2. W mojej pracy najbardziej lubię… poczucie sprawczości, możliwość podejmowania wyzwań, nowych działań, przekraczanie własnych ograniczeń.  I zmiany. Poznawanie nowych ludzi, wspólne tworzenie i wkraczanie na nieznane ścieżki. Lubię też ryzyko i naukę, którą niosą nam niepowodzenia i błędy. Nie lubię… negatywnego nastawienia, pesymizmu i niewyjaśnionych sytuacji. Ograniczeń, które są w głowie i braku wiary w sukces podczas wkraczania na nowe ścieżki.
  3. Kiedy po raz pierwszy wchodzę do jakiegoś muzeum… staram się chłonąć atmosferę tego miejsca, iść drogą zwiedzającego i zwracać uwagę czy czuję się w tym miejscu mile widziana. Składa się na to wiele drobiazgów, które pozostają we wspomnieniach oprócz zdjęć z wystaw.
  4. Muzealna publiczność to dla mnie… sens i wyznacznik pracy. To dla gości zbieramy, badamy, opisujemy, konserwujemy, digitalizujemy i udostępniamy  eksponaty. Mam nadzieję, że zawsze będą ludzie zainteresowani spotkaniem z oryginalnym obiektem, a nie tylko jego cyfrowym odwzorowaniem.
  5. Zazdroszczę innym muzealnikom… Raczej  nie chodzi o zazdrość, ale autorytet i wzór związany z wiedzą, kompetencjami, znajomością kolekcji i pasją, która wzrasta z każdym kolejnym rokiem pracy w muzeum.
  6. Mój muzealny autorytet/wzór to… prawdziwi muzealni pasjonaci; spotykam ich w każdym muzeum, niezależnie od wielkości i rodzaju kolekcji. Mogą być zatrudnieni na różnych stanowiskach. To ludzie, którzy pomimo trudności nie poddają się wypaleniu, wierząc w sens opieki nad zabytkami.
  7. Gdybym mogła przenieść się w czasie, chciałabym trafić do… XX wieku i działać na rzecz dostrzeżenia i wpisania w kanon znanych artystów kobiet: malarek, rzeźbiarek i projektantek. Tak bardzo brak kobiecych nazwisk np. w dziedzinie twórców plakatu, co wcale nie znaczy, że nie było wybitnych kobiet projektujących plakaty. Nie zaistniały jednak na wystawach, niewiele zdobywało nagrody i nie trafiły do podręczników.
  8. Lubię, kiedy w muzeum… patrząc na dzieła przeżywam emocje.
  9. Moje zawodowe marzenie to…  aby dla publiczności w muzeach zawsze najważniejsze były oryginalne eksponaty, a pracownicy potrafili zaczarować odwiedzających. Poprzez wystawę, sposób prezentacji, przyjazną przestrzeń opowieści wciągnąć gości do muzealnego świata, który jest tak niezwykły.
  10. Za 10 lat chciałabym… wciąż patrzeć naprzód, podejmować wyzwania, realizować plany, wprowadzać zmiany i dzielić się zdobytym doświadczeniem.


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Podobne artykuły