Jak wykorzystać nowoczesne technologie w promocji zasobów dziedzictwa kulturowego i walorów turystycznych? Tej tematyce był poświęcona wizyta uczestników projektu Digitourism, którzy kilka dni temu odwiedzili region kujawsko-pomorski.
Na Kujawy przyjechali przedstawiciele organizacji pozarządowych i uczelni wyższych z czterech europejskich państw: Francji, Hiszpanii, Węgier i Włoch. Goście odwiedzili toruńskie muzea i starówkę oraz wzięli udział grze miejskiej. Spotkali się też z wicemarszałkiem województwa Zbigniewem Ostrowskim.
Podczas spotkania, które odbyło się 5 października w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki w Toruniu, wicemarszałek Zbigniew Ostrowski przedstawił gościom potencjał turystyczny Kujaw i Pomorza oraz – jako przykład dobrych praktyk – realizowany przez marszałkowską administrację projekt Kultura w zasięgu 2.0. Po spotkaniu zagraniczni goście odwiedzili pracownię multimedialną Muzeum Okręgowego w Toruniu, gdzie zapoznali się z narzędziami i metodami digitalizacji zbiorów muzealnych (m.in. w oparciu o zastosowanie techniki skanu 3D). Następnie odwiedzili muzeum Dom Mikołaja Kopernika, które po gruntownej rewitalizacji z powodzeniem wykorzystuje rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość do prezentacji swoich bogatych zbiorów. Ważnym elementem wizyty były również warsztaty z udziałem twórców, realizatorów i koordynatorów prezentowanych przedsięwzięć, dające możliwość wymiany spostrzeżeń oraz doświadczeń. Dzień zakończyła prezentacja aplikacji Paszport Turystyczny oraz spacer i gra miejska na Starym Mieście w Toruniu. W środę (6 października) goście odwiedzili Muzeum Toruńskiego Piernika, które również wykorzystuje nowoczesne technologie w swojej pracy i kontakcie z klientem.
Projekt Digitourism wspiera innowacyjne zastosowania rzeczywistości wirtualnej w sektorze turystycznym. Technologie wirtualne mogą być wykorzystane m.in. w prezentacji zasobów muzealnych online, publikacji w sieci dotychczas niedostępnych lub nowych treści (np. katalogi turystyczne, ulotki, przestrzenne skany eksponatów), umożliwić wirtualne wycieczki lub nakręcenie filmu w technice 3D (więcej o przedsięwzięciu).