wtorek, 1 kwietnia, 2025

Renesansowe grafiki na wystawie w Waszyngtonie

Przełom XV i XVI wieku w Europie przyniósł rozkwit grafiki. Stosunkowo niedrogie i szeroko rozpowszechniane prace zwiększały sławę lokalnych i krajowych twórców. W waszyngtońskiej Narodowej Galerii Sztuki od 3 lipca do 27 listopada będzie można obejrzeć wystawę The Renaissance in the North: New Prints and Perspectives, prezentującą 30 nowo nabytych grafik autorstwa renesansowych artystów pracujących w Niemczech, Szwajcarii i Holandii.

Wystawa zawiera rzadkie odbitki autorstwa kultowych artystów, takich jak Albrecht Dürer i Hendrick Goltzius, a także arcydzieła nigdy wcześniej nie wystawiane w muzeum. Od niewielkich kompozycji alegorycznych przeznaczonych do prywatnej kontemplacji po wielkoformatowe drzeworyty – te sztychy, akwaforty i drzeworyty podkreślają ogromną kreatywność i umiejętności techniczne grafików pracujących na północ od Alp.

– Ta wystawa przenosi nas do czasów, kiedy renesansowi artyści opracowywali innowacyjne style i techniki, które urzekły publiczność i kolekcjonerów – mówi Kaywin Feldman, dyrektor Narodowej Galerii Sztuki. – W ostatnich latach mieliśmy szczęście zdobyć kilka rzadkich obiektów, które pomagają nam przedstawić pełniejszy obraz tego ważnego dla grafiki okresu.

Wystawę otwiera sala poświęcona rycinom wykonanym w latach 1460-1550 w Niemczech i Szwajcarii. Artyści w miastach leżących na międzynarodowych szlakach handlowych, takich jak Norymberga, Augsburg czy Bazylea, byli doskonale przygotowani do docierania do szerokiego grona odbiorców z nowymi gatunkami i formatami drukowanych obrazów. Artyści w tym okresie zrozumieli również potencjał grafiki jako narzędzia autopromocji i zaczęli podpisywać kompozycje swoimi inicjałami, by promować własne marki. Na wystawie znajdują się dwie ryciny z monogramem Albrechta Dürera, w tym Saint Jerome Penitent in the Wilderness (ok. 1496). Kolejna atrakcja pokazu, drzeworyt przedstawiający Bitwę nagich ludzi i chłopów (1522), sygnowany jest imieniem Hansa Lützelburgera. 

W drugiej sali znajdują się grafiki wykonane w Holandii między około 1560 a 1600 rokiem, kiedy miasta takie jak Antwerpia i Amsterdam stały się ośrodkami grafiki. Znaczna część dzieł odzwierciedla gusty wschodzącej klasy wykształconych kolekcjonerów sztuki, którzy poszukiwali odbitek przedstawiających tematy mitologiczne lub scen z życia codziennego, zawierających moralizujące przesłanie. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Rodzinna przygoda z „Marzanną” w tę ni...

Impreza plenerowa „Marzanna”! 23 marca 2025 r. w godz. 11.00-15.00 Muzeum...

Tajemnice toruńskich historii – ...

25.03. 2025 roku o godz. 17.00 Muzeum Okręgowe w Toruniu – Muzeum Historii Toru...

Martwa natura

Wielokrotnie nagradzana, przetłumaczona na siedemnaście języków, poruszają...

Muzeo – Najczęściej wybierany, najnowo...

W dobie dynamicznego rozwoju technologii, zarządzanie zbiorami muzealnymi staje...

Noworoczna okazja na rozwój z systemem...

W tym wyjątkowym czasie chcielibyśmy zapytać czy zastanawiali się Państwo nad z...