czwartek, 24 kwietnia, 2025

Małe, ale wielkie – „Kieliszek do Absyntu” w Muzeum Picassa

W jednej z sal Museo Picasso w Maladze, po lewej stronie, tuż przy wejściu, wystawione jest małe arcydzieło Pabla Picassa. Kubistyczna rzeźba Kieliszek do absyntu (1914) przedstawia akcesoria związane z napojem, który był bardzo popularny w kręgach paryskiej bohemy. We współpracy ze swoim marszandem, Danielem-Henrym Kahnweilerem, Picasso wykonał sześć wersji tej rzeźby, z których każda została inaczej wykończona, aby stać się wyjątkowym przedmiotem.

Wiosną 1914 roku Pablo Picasso wykonał serię sześciu rzeźb przedstawiających kieliszek absyntu. Odlane z tej samej woskowej makiety, mają identyczny kształt, ale każda jest pomalowana inaczej. Te sześć wersji Kieliszka do absyntu to chyba najciekawszy przykład kubistycznej polichromowanej rzeźby Picassa. W swoich obrazach Picasso często używał różnych kolorów, aby tworzyć wariacje na temat tej samej podstawowej kompozycji, jednak po raz pierwszy stworzył serię wariacji w medium rzeźbiarskim. Każda z sześciu prac to wyjątkowe dzieło, z różnymi obszarami podkreślonymi kolorem, wzorem i fakturą.  

Absynt, czyli La Fée verte (Zielona Wróżka), był ulubionym napojem w artystycznym Paryżu. Był przyprawiany piołunem i innymi ziołami. Wierzono, że może powodować halucynacje, zaburzenia psychiczne, a nawet śmierć u tych, którzy go piją. Artyści tacy jak Édouard Manet, Edgar Degas, Henri de Toulouse-Lautrec i sam Picasso często przedstawiali otępiałych jego działaniem. Niebezpieczeństwo płynące ze strony absyntu czyniło go jednak tym bardziej kuszącym. Rozpoczęła się gorąca debata publiczna na temat jego toksyczności, a rok po tym, jak Picasso wykonał swoich sześć małych rzeźb, absynt został zakazany przez rząd, zarówno we Francji, jak i w jej koloniach. Współczesna nauka uważa jednak, że jedynym niebezpieczeństwem związanym z absyntem jest wysoka zawartość alkoholu. 

Picie absyntu wymagało skomplikowanego rytuału. Niewielką ilość gorzkiego alkoholu podawano w wysokim, stożkowym kielichu. Pijący umieszczał na brzegu szklanki płaską dziurkowaną łyżkę, na której umieszczał kostkę cukru, a następnie wlewał wodę przez cukier do absyntu, jednocześnie rozcieńczając go i dosładzając. Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki absynt zmieniał się z przejrzystego w mlecznozielony. 

Od 1910 roku szkło było jednym z ulubionych i najczęstszych obiektów malarskich eksperymentów kubistów. Daniel-Henry Kahnweiler, handlarz dzieł kubistów i pierwszy ważny interpretator ich twórczości, napisał, że wielka rewolucja kubizmu 1910 roku polegała na zerwaniu zamkniętej formy. Przezroczyste szkło było idealnym przedmiotem dla kubizmu. Tekturowe i metalowe Gitary Picassa z lat 1912 i 1914 pokazały, jak ideę otwartej formy można zastosować do nieprzejrzystego przedmiotu. 

Wyjątkowość Kieliszka do absyntu polega na połączeniu przedmiotu artystycznego i użytkowego – łyżki cedzakowej, którą Picasso kupił, aby dołączyć do każdej ze swoich sześciu rzeźb. „Interesuje mnie relacja między prawdziwą łyżką a modelowanym szkłem. W szczególności, jak reagują na siebie”, powiedział później. Brązowa kostka cukru spoczywa na prawdziwej łyżce, czekając, aż pijący doda wodę z karafki. Picasso wprowadził do swojej sztuki kolaż w 1912 roku – w namalowanej wiosną martwej naturze. Teraz, dwa lata później, rozszerzył go do trzech wymiarów. Można to uznać za jedno z najwcześniejszych zastosowań objet trouvé we współczesnej rzeźbie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...

Zdarzenia muzealne – Maj 2025

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zdarzeniach muzealnych odbywających się...

Wernisaż wystawy czasowej — „Mag...

Zapraszamy na rodzinną wystawę do Galerii Śluza!

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...