piątek, 22 listopada, 2024

„Artystka. Anna Bilińska 1854–1893” – program towarzyszący nowej wystawie w MNW

Od 26 czerwca do 10 października w Muzeum Narodowym w Warszawie prezentowana jest wystawa prac jednej z z najważniejszych polskich malarek XIX wieku – Anny Bilińskiej. Ekspozycji towarzyszy bogaty program towarzyszący.


DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

Oprowadzania kuratorskie: 4 lipca, 5 września, godz. 18.15.

Zwiedzanie wystawy z kuratorkami: dr Agnieszką Bagińską i Renatą Higersberger, które przedstawią założenia ekspozycji oraz opowiedzą o najważniejszych pokazywanych dziełach.

Czas:75 minut

Bilety 25 i 15 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie.

Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka w Holu Głównym.


Oprowadzania niedzielne: 27 czerwca, 4, 11, 18, 25 lipca, 1, 8, 22, 29 sierpnia, 5, 12, 19, 26 września,
3, 10 października, godz. 14.00.

Zapraszamy do zwiedzania wystawy z przewodnikami Działu Edukacji. Omówimy twórczość Anny Bilińskiej oraz prześledzimy jej karierę. Dowiemy się, jak wyglądało kształcenie artystyczne kobiet w XIX wieku i z jakimi trudnościami musiała zmierzyć się malarka na drodze do sukcesu.

Czas: 75 minut.

Bilety 25 i 15 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie.

Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka w Holu Głównym.


Wykłady: 8, 22 lipca, 26 sierpnia, 2, 16, 23, 30 września, godz. 18.00.

Czas: 75 minut.

Bezpłatne wejściówki dostępne od wtorku poprzedzającego dzień wykładu. Liczba miejsc ograniczona. Wykłady transmitowane na Facebooku.

8 lipca
Artystka. Anna Bilińska / Agnieszka Bagińska, Renata Higersberger
Autorki wystawy opowiedzą o poprzedzających ją kilkuletnich badaniach. Zdradzą szczegóły poszukiwania obrazów rozproszonych po całym świecie i zaprezentują źródła archiwalne, m.in. dziennik i notatniki artystki oraz album „Mémorial”, do którego Bilińska wklejała fotografie swoich prac i wycinki z recenzjami. Amerykański milioner, francuska hrabina i obraz ukryty w piwnicy – to tylko niektóre intrygujące wątki.

dr Agnieszka Bagińska – kustosz w Zbiorach Sztuki Polskiej do 1914 r. w MNW, nauczycielka akademicka, autorka monografii Pracownia artysty w polskiej sztuce i kulturze drugiej połowy XIX i początku XX wieku, współkuratorka wystawy Józefa Brandta.
Renata Higersberger – kustosz w Zbiorach Sztuki Polskiej do 1914 r. w MNW, współkuratorka wystawy Olgi Boznańskiej.

22 lipca
Académie Julian w Paryżu i jej prymuska – Anna Bilińska / Renata Higersberger
W XIX wieku państwowe akademie sztuk pięknych w większości nie przyjmowały na studia kobiet. Tym większe znaczenie miały szkoły prywatne. Kuratorka wystawy opowie o kształceniu artystek w paryskiej Académie Julian.

26 sierpnia
Szkicowniki Anny Bilińskiej / Małgorzata Heymer
W kieszonkowym szkicowniku Bilińskiej znajdziemy rysunkowe notatki z podróży, studia przyrody i postaci, kopie dzieł dawnych mistrzów, zapiski na temat obejrzanych obrazów. Ze szkicu rysunkowego można się wiele
dowiedzieć: daje wgląd w proces twórczy i umożliwia prześledzenie kolejnych etapów powstawania dzieła.

Małgorzata Heymer – kustosz w Kolekcji Rysunku Polskiego w Gabinecie Rycin i Rysunków MNW. Zajmuje się badaniami nad edukacją artystyczną kobiet w Warszawie do początku XX wieku.

2 września
Czy kobiecie wolno rzeźbić? Droga artystyczna Toli Certowicz / dr Ewa Ziembińska
Tola Certowicz była jedną z pierwszych polskich rzeźbiarek, które zdobyły wykształcenie akademickie. Tak jak Anna Bilińska w 1882 podjęła studia w słynnej Académie Julian. Obie rozpoczynały karierę w czasie, gdy taki wybór życiowej drogi wymagał przekroczenia norm społecznych. Po powrocie do Polski Certowicz założyła własną szkołę artystyczną dla kobiet. Jej rzeźby znajdują się zarówno w przestrzeni publicznej, jak i kolekcjach muzealnych, w tym w Muzeum Narodowym w Warszawie.

dr Ewa Ziembińska – kuratorka zbiorów rzeźby w Muzeum Narodowym w Warszawie, wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka m.in. pierwszego opracowania twórczości Sary Lipskiej.

16 września
Bilińska: typowa czy wyjątkowa? / dr Agnieszka Morawińska
Bilińska należała do pierwszego tak licznego pokolenia artystek studiujących w Paryżu. Adeptki malarstwa przyjeżdżały tu z różnych krajów, z różnym przygotowaniem, były różnie sytuowane. Po zakończeniu nauki dokonywały rozmaitych wyborów artystycznych i życiowych. Co i jak malowały? Co je łączyło, co dzieliło? Jak przebiegały ich kariery i czy dziś są pamiętane? Będę szukała odpowiedzi na te pytania.

Agnieszka Morawińska – historyczka sztuki, dyrektorka Muzeum Narodowego w Warszawie w latach 2010–2018, kuratorka wystawy „Artystki polskie w MNW” oraz „Polish Women Artists and the Avant Garde” w National Museum of Design w Waszyngtonie w 1990.

23 września
Niezwykły mąż niezwykłej żony – o życiu Antoniego Bohdanowicza / Krzysztof Radziwon
Wykład poświęcony mężowi Anny Bilińskiej, który po śmierci artystki stał się kustoszem jej pamięci. W młodości zmuszony do emigracji politycznej, dojrzałe życie związał z Francją. W Paryżu ukończył studia medyczne. Tam też połączyły się losy jego i Bilińskiej, dramatycznie naznaczone przedwczesną śmiercią malarki. Życie Bohdanowicza biegło dalej – przez bezdroża Ameryki, miasta Lazurowego Wybrzeża i fronty Wielkiej Wojny.

Krzysztof Radziwon – pasjonat historii, potomek dra Antoniego Bohdanowicza.

30 września
Hebanowa skóra, odsłonięta pierś i złoto. O rewolucji i rewolucji au rebours / dr Patrycja Cembrzyńska
W 2012 Muzeum Narodowe w Warszawie odzyskało obraz Murzynka, zaginiony podczas II wojny światowej. Zastanowimy się, czy jest wyrazem zmiany paradygmatu w języku epoki, dziełem politycznie zaangażowanym, czy raczej utrwala stereotypowe skojarzenia etniczne oraz archaiczne postrzeganie Afrykanów. Przeanalizujemy ikonografię dzieła Bilińskiej, spojrzymy na nie przez pryzmat teorii feministycznych i postkolonialnych.

dr Patrycja Cembrzyńska – historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek i artykułów. W centrum jej zainteresowań znajduje się ikonografia polityczna.



Warsztaty: re-interpretacje. Spotkania z artystkami: 24 lipca, 21 sierpnia, 25 września, godz. 15.00.

Każde spotkanie będzie poświęcone jednemu obrazowi Bilińskiej. Pokażemy jego tło kulturowe, zastanowimy się nad znaczeniem wykorzystanych motywów i symboli. Następnie wspólnie z zaproszonymi artystkami spróbujemy stworzyć dzieło na nowo, pokazać je we współczesnym kontekście.

Czas: 120 minut.

Bilety 15 i 25 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie. Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka w Holu Głównym.

24 lipca
Co możemy wyczytać z XIX-wiecznego selfie? / Dorota Kozieradzka
Autoportret Bilińskiej to nie tylko studium psychologiczne, lecz także wyobrażenie rzeczywistości, w której żyła artystka. Podejmiemy próbę odkodowania informacji zawartych w obrazie. Spróbujemy zrozumieć intencje
malarki, przeanalizujemy tło historyczne, zwłaszcza możliwości samorealizacji kobiet żyjących w XIX wieku w Paryżu. Omówienie współczesnych konwencji autoportretu, zarówno w sztuce współczesnej, jaki i w mediach
społecznościowych, pomoże uczestnikom zrealizować własny wizerunek – inspirowany dziełem Bilińskiej, lecz osadzony w realiach współczesnych.

Dorota Kozieradzka – absolwentka Wydziału Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Fotografii na Wydziale Operatorskim Szkoły Filmowej w Łodzi. Wykłada na warszawskiej ASP. Finalistka licznych biennale,
festiwali i konkursów. Autorka i uczestniczka ponad pięćdziesięciu wystaw w kraju i za granicą.

21 sierpnia
Perspektywa malarska / Maria Kiesner
Głównym bohaterem warsztatów będzie obraz Ulica Unter den Linden w Berlinie. Przyjrzymy się zwłaszcza kompozycja płótna, opartej na głębokiej perspektywie i wąskiej gamie kolorów. Każdy z uczestników będzie miał okazję poszukać własnych rozwiązań kolorystycznych, posługując się różnymi odcieniami szarości. Finalnie stworzone zostanie wspólne dzieło – pejzaż współczesnego miasta.

dr hab. Maria Kiesner – absolwentka wydziału Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, adiunkt w Kolegium Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Prowadzi zajęcia z malarstwa oraz metodyki nauczania plastyki.

25 września
Jakie spojrzenie? / Magdalena Karpińska
Zastanowimy się nad pojęciem „kobiecej perspektywy”: czy w ogóle istnieje, a jeśli tak, jak przejawiała się w dziejach sztuki. Czy czarnoskóra kobieta, którą sportretowała Bilińska, reprezentuje strach czy siłę? Co wyraża jej spojrzenie?

Magdalena Karpińska – malarka. Wystawiała m.in. w CSW Zamek Ujazdowski, Galeria Starter, Galeria Czarna w Warszawie, Sage Culture w Los Angeles, Platan Gallery w Budapeszcie.


Warsztaty malarskie. W paryskiej akademii w XIX wieku: 17 lipca, 14 sierpnia, 2 października, godz. 15.00 / Wioletta Chicha.

Zapraszamy do XIX-wiecznej akademii, na lekcję w malarskim atelier. Każdy może spróbować swoich sił jako artysta: stworzyć dzieło inspirowane twórczością Anny Bilińskiej. Warsztaty rozpoczynają się od wizyty na wystawie.
Można wziąć udział w całym cyklu lub wybranym spotkaniu. Zapewniamy materiały plastyczne.

Czas: 120 minut.

Bilety 15 i 25 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego dzień warsztatów. Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka w Holu Głównym.

17 lipca
Spotkanie pierwsze: kopia
Kopiowanie było kiedyś obowiązkową częścią nauki rysunku i malarstwa. Uczestnicy warsztatów przekonają się, czy to łatwe zadanie. Czy kopiowanie może być zajęciem twórczym?

14 sierpnia
Spotkanie drugie: obraz epoki
Jak oddać ducha epoki i stworzyć wiarygodną wizję XIX-wiecznego Paryża? Malarstwo Bilińskiej to skarbnica motywów – zwłaszcza strojów i rekwizytów. Pozwala poznać ówczesne realia i obyczaje.

2 października
Spotkanie trzecie: rysunek z modela
Umiejętność oddania proporcji ciała, gestu, ruchu, emocji stanowiła podstawę malarstwa akademickiego. Adepci sztuki uczący się w akademiach wykonywali najpierw szkice gipsowych odlewów rzeźb antycznych, a później mogli przystąpić do studium z żywego modela. Jak przygotować się do namalowania postaci człowieka?


Spacer miejski: 9 lipca, godz. 18.00.
Warszawa Anny Bilińskiej / Paweł Bień
Zapraszamy na spacer szlakiem miejsc, z którymi związana była Anna Bilińska. Sprawdzimy, gdzie miała swoją pracownię, dokąd chodziła na lekcje muzyki, rysunku i malarstwa, jak spędzała czas wolny.

Czas: 90 minut.

Bezpłatne wejściówki dostępne od 6 lipca. Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka przed bramą główną MNW.


Spotkania w pracowniach warszawskich artystek: 10 lipca, 28 sierpnia, 24 września.

Zapraszamy na wyjątkowe spotkania w pracowniach trzech artystek, które opowiedzą o swojej pracy.

Czas: 45 minut.

Bezpłatne wejściówki dostępne od wtorku poprzedzającego wydarzenie. Liczba miejsc ograniczona. Miejsce spotkania zostanie przesłane mailem dzień przed spotkaniem.

10 lipca, godz. 15.00 – Pracownia Doroty Kozieradzkiej przy ulicy Siennej
28 sierpnia, godz. 15.00 – Pracownia Marii Kiesner przy ulicy 11 Listopada
24 września, godz. 18.00 – Pracownia Magdaleny Karpińskiej przy ulicy Schroegera


Dla rodzin

Rodzinne niedziele: 18 lipca, 22 sierpnia, 19 września, godz. 12.00

Warsztaty dla dzieci w wieku 5–12 lat i ich opiekunów.
Czas: 80 min.

Bilety: 15 zł dziecko, 15 zł opiekun, 5 zł kolejne dziecko. Bilety w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie. Zbiórka w Holu Głównym. Liczba miejsc ograniczona.

18 lipca
Poznajmy Annę Bilińską / Romualda Radwańska
Zapraszamy na warsztaty, podczas których poznamy tę wyjątkową artystkę. Przyjrzymy się bliżej jej autoportretom i dowiemy się, skąd możemy czerpać wiedzę o jej życiu.
22 sierpnia
Kobieta na uczelni / Beata Staniszewska
Anna Bilińska kształciła się w Académie Julian – prestiżowej szkole artystycznej w Paryżu. Czego się uczyła? Jak wyglądał jej dzień na uczelni?
19 września
Niezwykłe portrety / Karolina Goska
Namalowanie portretu to duże wyzwanie: nie tylko dla artysty, lecz także dla modela. Kogo portretowała Anna Bilińska? Na co zwracała uwagę? Co sprawia, że jej dzieła są wyjątkowe?


Wydarzenia dostępne


Warsztaty dla osób z dysfunkcją wzroku: 20 sierpnia, 10 września, godz. 18.00

Wstęp bezpłatny, zapisy od wtorku poprzedzającego dzień spotkania (edukacja@mnw.art.pl lub telefonicznie + 48 22 629 50 60). Liczba miejsc ograniczona.

Czas: ok. 60 min.

20 sierpnia
Edukacja artystyczna kobiet
W XIX wieku Polki pragnące zdobyć wykształcenie artystyczne pobierały prywatne lekcje u znanych artystów. Zamożniejsze mogły pozwolić sobie na podjęcie studiów za granicą. Jak wyglądała nauka Anny Bilińskiej w paryskiej Académie Julian?
10 września
Kobiety artystki
Anna Bilińska, Olga Boznańska, Henryka Beyer, Zofia Stryjeńska – to malarki, które osiągnęły artystyczny sukces. Nie było to łatwe w świecie sztuki, w którym prym wiedli mężczyźni. W jaki sposób kobiety zdobywały wówczas wykształcenie? Jak i dla kogo tworzyły? Jakie tematy podejmowały?

Wydarzenia w polskim języku migowym (PJM)

25 września, godz. 16.00
Zwiedzanie wystawy z edukatorem Markiem Laseckim
Czas: 75 min.

Bezpłatne wejściówki dostępne od 21 września. Liczba miejsc ograniczona. Pytania: edukacja@mnw.art.pl.

5 października, godz. 18.15
Spotkanie on-line prowadzone przez Marka Laseckiego, dla osób niemogących zobaczyć wystawy na żywo
Czas: 75 min.

Spotkanie na platformie Zoom. Bezpłatne wejściówki dostępne od 28 września. Liczba miejsc ograniczona. Pytania: edukacja@mnw.art.pl.


Konferencja

Międzynarodowa sesja naukowa, 8-9 października 2021
Konferencja poświęcona problematyce związanej z karierą artystyczną Anny Bilińskiej i współczesnych jej artystek. Chcemy im się przyjrzeć jako osobom, które świadomie kształtowały swoją pozycję w świecie sztuki oraz przeanalizować obierane przez nie strategie zawodowe.
Podejmiemy temat migracji – jednego z typowych elementów biografii artystek w XIX wieku, osadzających ich twórczość zarówno w narodowych, jak i międzynarodowych kontekstach. Przyjrzymy się też charakterowi wielonarodowych środowisk, w jakich artystki tworzyły, znaczeniu współpracy i przyjaźni między nimi.


Koncerty

wrzesień 2021
Anna Bilińska, zanim poświęciła się malarstwu, kształciła się w Instytucie Muzycznym w Warszawie. Środowisko muzyczne było jej dobrze znane. Współczesne badania feministycznej muzykologii i historii sztuki przywracają
kobietom miejsce w dziejach kultury. We współpracy z muzykolożką i współczesną pianistką planujemy zorganizować wyjątkowy koncert. Wybrzmią zapomniane utwory polskich kompozytorek XIX-wiecznych, których nazwiska ciągle funkcjonują poza głównym nurtem historii muzyki.


Mural
Autoportret Bilińskiej, ul. Smolna 15
Studentki Wydziału Malarstwa ASP przygotowały projekty inspirowane autoportretem Bilińskiej. Jeden z nich zostanie przetransponowany na mural przy ulicy Smolnej 15. Tego typu artystyczna aktualizacja świadczy zarówno o ogromnym potencjale artystycznym dzieł Bilińskiej, jak i o aktualności jej malarstwa, silnie zakorzenionego w historii sztuki kobiecej.
Projekt został zrealizowany we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie. Mural powstał dzięki współpracy z Good Looking Studio.


Zajęcia na zamówienie

Zapraszamy grupy i gości indywidualnych do zwiedzania wystawy z naszymi przewodnikami. Terminy i godziny zajęć dostosowujemy do potrzeb zamawiających. Liczba uczestników uzależniona będzie od aktualnych
wytycznych sanitarnych.

Szczegółowe informacje przekazujemy mailem, prosimy o kontakt pod adresem: edukacja@mnw.art.pl / koszt: 200 zł plus bilety w cenie 15 zł.

Zapraszamy też na lekcje muzealne: „W pracowni artystki” (przedszkola i klasy I–III szkoły podstawowej), „Portret własny malarki” (klasy IV–VIII), „Anna Bilińska i życie artystyczne w Paryżu 2. połowy XIX wieku” (szkoły ponadpodstawowe).

Rezerwacja zajęć: +48 667 774 275, +48 22 621 10 31 (wew. 246) od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30–15.00.


Zwiedzanie z przewodnikiem
Anna Bilińska
Omówimy twórczość Anny Bilińskiej: najważniejsze dzieła, ulubione tematy i techniki. Prześledzimy edukację artystyczną malarki – od nauki w Warszawie po studia w Académie Julian w Paryżu oraz sukcesy na międzynarodowych wystawach.


Rodzinne zwiedzanie
Być jak Anna Bilińska
Zapraszamy na interaktywne zwiedzanie wystawy, angażujące całe rodziny w odkrywanie życia i twórczości Anny Bilińskiej. Zajęcia dla rodzin z dziećmi w wieku 5–12 lat.


Informacje organizacyjne


W zależności od aktualnych wytycznych sanitarnych możliwe są zmiany w programie.

Bilety i darmowe wejściówki na wydarzenia stacjonarne można nabyć za pośrednictwem strony bilety.mnw.art.pl oraz w kasie.

Oprowadzania rezerwujemy pod numerami telefonów: 22 629 50 60 lub 22 621 10 31 wew. 246 (od poniedziałku do piątku w godz. 8.30–15.00) albo za pośrednictwem poczty elektronicznej: edukacja@mnw.art.pl.

Zachęcamy do korzystania z audioprzewodnika w języku polskim i angielskim oraz przewodnika w PJM. Nagrania są dostępne bezpłatnie na stronie www.mnw.art.pl/multimedia. Przed wejściem na wystawę można pobrać także bezpłatne druki edukacyjne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Muzeum Małopolski Zachodniej w Wygiełz...

VIII Forum Regionalne Między Małopolską a Górnym Śląskiem pt. „Po nitce do kłęb...

Barwy holi

W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rz...

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...