niedziela, 19 maja, 2024

„Artystka. Anna Bilińska 1854–1893” – program towarzyszący nowej wystawie w MNW

Od 26 czerwca do 10 października w Muzeum Narodowym w Warszawie prezentowana jest wystawa prac jednej z z najważniejszych polskich malarek XIX wieku – Anny Bilińskiej. Ekspozycji towarzyszy bogaty program towarzyszący.


DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

Oprowadzania kuratorskie: 4 lipca, 5 września, godz. 18.15.

Zwiedzanie wystawy z kuratorkami: dr Agnieszką Bagińską i Renatą Higersberger, które przedstawią założenia ekspozycji oraz opowiedzą o najważniejszych pokazywanych dziełach.

Czas:75 minut

Bilety 25 i 15 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie.

Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka w Holu Głównym.


Oprowadzania niedzielne: 27 czerwca, 4, 11, 18, 25 lipca, 1, 8, 22, 29 sierpnia, 5, 12, 19, 26 września,
3, 10 października, godz. 14.00.

Zapraszamy do zwiedzania wystawy z przewodnikami Działu Edukacji. Omówimy twórczość Anny Bilińskiej oraz prześledzimy jej karierę. Dowiemy się, jak wyglądało kształcenie artystyczne kobiet w XIX wieku i z jakimi trudnościami musiała zmierzyć się malarka na drodze do sukcesu.

Czas: 75 minut.

Bilety 25 i 15 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie.

Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka w Holu Głównym.


Wykłady: 8, 22 lipca, 26 sierpnia, 2, 16, 23, 30 września, godz. 18.00.

Czas: 75 minut.

Bezpłatne wejściówki dostępne od wtorku poprzedzającego dzień wykładu. Liczba miejsc ograniczona. Wykłady transmitowane na Facebooku.

8 lipca
Artystka. Anna Bilińska / Agnieszka Bagińska, Renata Higersberger
Autorki wystawy opowiedzą o poprzedzających ją kilkuletnich badaniach. Zdradzą szczegóły poszukiwania obrazów rozproszonych po całym świecie i zaprezentują źródła archiwalne, m.in. dziennik i notatniki artystki oraz album „Mémorial”, do którego Bilińska wklejała fotografie swoich prac i wycinki z recenzjami. Amerykański milioner, francuska hrabina i obraz ukryty w piwnicy – to tylko niektóre intrygujące wątki.

dr Agnieszka Bagińska – kustosz w Zbiorach Sztuki Polskiej do 1914 r. w MNW, nauczycielka akademicka, autorka monografii Pracownia artysty w polskiej sztuce i kulturze drugiej połowy XIX i początku XX wieku, współkuratorka wystawy Józefa Brandta.
Renata Higersberger – kustosz w Zbiorach Sztuki Polskiej do 1914 r. w MNW, współkuratorka wystawy Olgi Boznańskiej.

22 lipca
Académie Julian w Paryżu i jej prymuska – Anna Bilińska / Renata Higersberger
W XIX wieku państwowe akademie sztuk pięknych w większości nie przyjmowały na studia kobiet. Tym większe znaczenie miały szkoły prywatne. Kuratorka wystawy opowie o kształceniu artystek w paryskiej Académie Julian.

26 sierpnia
Szkicowniki Anny Bilińskiej / Małgorzata Heymer
W kieszonkowym szkicowniku Bilińskiej znajdziemy rysunkowe notatki z podróży, studia przyrody i postaci, kopie dzieł dawnych mistrzów, zapiski na temat obejrzanych obrazów. Ze szkicu rysunkowego można się wiele
dowiedzieć: daje wgląd w proces twórczy i umożliwia prześledzenie kolejnych etapów powstawania dzieła.

Małgorzata Heymer – kustosz w Kolekcji Rysunku Polskiego w Gabinecie Rycin i Rysunków MNW. Zajmuje się badaniami nad edukacją artystyczną kobiet w Warszawie do początku XX wieku.

2 września
Czy kobiecie wolno rzeźbić? Droga artystyczna Toli Certowicz / dr Ewa Ziembińska
Tola Certowicz była jedną z pierwszych polskich rzeźbiarek, które zdobyły wykształcenie akademickie. Tak jak Anna Bilińska w 1882 podjęła studia w słynnej Académie Julian. Obie rozpoczynały karierę w czasie, gdy taki wybór życiowej drogi wymagał przekroczenia norm społecznych. Po powrocie do Polski Certowicz założyła własną szkołę artystyczną dla kobiet. Jej rzeźby znajdują się zarówno w przestrzeni publicznej, jak i kolekcjach muzealnych, w tym w Muzeum Narodowym w Warszawie.

dr Ewa Ziembińska – kuratorka zbiorów rzeźby w Muzeum Narodowym w Warszawie, wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka m.in. pierwszego opracowania twórczości Sary Lipskiej.

16 września
Bilińska: typowa czy wyjątkowa? / dr Agnieszka Morawińska
Bilińska należała do pierwszego tak licznego pokolenia artystek studiujących w Paryżu. Adeptki malarstwa przyjeżdżały tu z różnych krajów, z różnym przygotowaniem, były różnie sytuowane. Po zakończeniu nauki dokonywały rozmaitych wyborów artystycznych i życiowych. Co i jak malowały? Co je łączyło, co dzieliło? Jak przebiegały ich kariery i czy dziś są pamiętane? Będę szukała odpowiedzi na te pytania.

Agnieszka Morawińska – historyczka sztuki, dyrektorka Muzeum Narodowego w Warszawie w latach 2010–2018, kuratorka wystawy „Artystki polskie w MNW” oraz „Polish Women Artists and the Avant Garde” w National Museum of Design w Waszyngtonie w 1990.

23 września
Niezwykły mąż niezwykłej żony – o życiu Antoniego Bohdanowicza / Krzysztof Radziwon
Wykład poświęcony mężowi Anny Bilińskiej, który po śmierci artystki stał się kustoszem jej pamięci. W młodości zmuszony do emigracji politycznej, dojrzałe życie związał z Francją. W Paryżu ukończył studia medyczne. Tam też połączyły się losy jego i Bilińskiej, dramatycznie naznaczone przedwczesną śmiercią malarki. Życie Bohdanowicza biegło dalej – przez bezdroża Ameryki, miasta Lazurowego Wybrzeża i fronty Wielkiej Wojny.

Krzysztof Radziwon – pasjonat historii, potomek dra Antoniego Bohdanowicza.

30 września
Hebanowa skóra, odsłonięta pierś i złoto. O rewolucji i rewolucji au rebours / dr Patrycja Cembrzyńska
W 2012 Muzeum Narodowe w Warszawie odzyskało obraz Murzynka, zaginiony podczas II wojny światowej. Zastanowimy się, czy jest wyrazem zmiany paradygmatu w języku epoki, dziełem politycznie zaangażowanym, czy raczej utrwala stereotypowe skojarzenia etniczne oraz archaiczne postrzeganie Afrykanów. Przeanalizujemy ikonografię dzieła Bilińskiej, spojrzymy na nie przez pryzmat teorii feministycznych i postkolonialnych.

dr Patrycja Cembrzyńska – historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek i artykułów. W centrum jej zainteresowań znajduje się ikonografia polityczna.



Warsztaty: re-interpretacje. Spotkania z artystkami: 24 lipca, 21 sierpnia, 25 września, godz. 15.00.

Każde spotkanie będzie poświęcone jednemu obrazowi Bilińskiej. Pokażemy jego tło kulturowe, zastanowimy się nad znaczeniem wykorzystanych motywów i symboli. Następnie wspólnie z zaproszonymi artystkami spróbujemy stworzyć dzieło na nowo, pokazać je we współczesnym kontekście.

Czas: 120 minut.

Bilety 15 i 25 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie. Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka w Holu Głównym.

24 lipca
Co możemy wyczytać z XIX-wiecznego selfie? / Dorota Kozieradzka
Autoportret Bilińskiej to nie tylko studium psychologiczne, lecz także wyobrażenie rzeczywistości, w której żyła artystka. Podejmiemy próbę odkodowania informacji zawartych w obrazie. Spróbujemy zrozumieć intencje
malarki, przeanalizujemy tło historyczne, zwłaszcza możliwości samorealizacji kobiet żyjących w XIX wieku w Paryżu. Omówienie współczesnych konwencji autoportretu, zarówno w sztuce współczesnej, jaki i w mediach
społecznościowych, pomoże uczestnikom zrealizować własny wizerunek – inspirowany dziełem Bilińskiej, lecz osadzony w realiach współczesnych.

Dorota Kozieradzka – absolwentka Wydziału Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Fotografii na Wydziale Operatorskim Szkoły Filmowej w Łodzi. Wykłada na warszawskiej ASP. Finalistka licznych biennale,
festiwali i konkursów. Autorka i uczestniczka ponad pięćdziesięciu wystaw w kraju i za granicą.

21 sierpnia
Perspektywa malarska / Maria Kiesner
Głównym bohaterem warsztatów będzie obraz Ulica Unter den Linden w Berlinie. Przyjrzymy się zwłaszcza kompozycja płótna, opartej na głębokiej perspektywie i wąskiej gamie kolorów. Każdy z uczestników będzie miał okazję poszukać własnych rozwiązań kolorystycznych, posługując się różnymi odcieniami szarości. Finalnie stworzone zostanie wspólne dzieło – pejzaż współczesnego miasta.

dr hab. Maria Kiesner – absolwentka wydziału Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, adiunkt w Kolegium Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Prowadzi zajęcia z malarstwa oraz metodyki nauczania plastyki.

25 września
Jakie spojrzenie? / Magdalena Karpińska
Zastanowimy się nad pojęciem „kobiecej perspektywy”: czy w ogóle istnieje, a jeśli tak, jak przejawiała się w dziejach sztuki. Czy czarnoskóra kobieta, którą sportretowała Bilińska, reprezentuje strach czy siłę? Co wyraża jej spojrzenie?

Magdalena Karpińska – malarka. Wystawiała m.in. w CSW Zamek Ujazdowski, Galeria Starter, Galeria Czarna w Warszawie, Sage Culture w Los Angeles, Platan Gallery w Budapeszcie.


Warsztaty malarskie. W paryskiej akademii w XIX wieku: 17 lipca, 14 sierpnia, 2 października, godz. 15.00 / Wioletta Chicha.

Zapraszamy do XIX-wiecznej akademii, na lekcję w malarskim atelier. Każdy może spróbować swoich sił jako artysta: stworzyć dzieło inspirowane twórczością Anny Bilińskiej. Warsztaty rozpoczynają się od wizyty na wystawie.
Można wziąć udział w całym cyklu lub wybranym spotkaniu. Zapewniamy materiały plastyczne.

Czas: 120 minut.

Bilety 15 i 25 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego dzień warsztatów. Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka w Holu Głównym.

17 lipca
Spotkanie pierwsze: kopia
Kopiowanie było kiedyś obowiązkową częścią nauki rysunku i malarstwa. Uczestnicy warsztatów przekonają się, czy to łatwe zadanie. Czy kopiowanie może być zajęciem twórczym?

14 sierpnia
Spotkanie drugie: obraz epoki
Jak oddać ducha epoki i stworzyć wiarygodną wizję XIX-wiecznego Paryża? Malarstwo Bilińskiej to skarbnica motywów – zwłaszcza strojów i rekwizytów. Pozwala poznać ówczesne realia i obyczaje.

2 października
Spotkanie trzecie: rysunek z modela
Umiejętność oddania proporcji ciała, gestu, ruchu, emocji stanowiła podstawę malarstwa akademickiego. Adepci sztuki uczący się w akademiach wykonywali najpierw szkice gipsowych odlewów rzeźb antycznych, a później mogli przystąpić do studium z żywego modela. Jak przygotować się do namalowania postaci człowieka?


Spacer miejski: 9 lipca, godz. 18.00.
Warszawa Anny Bilińskiej / Paweł Bień
Zapraszamy na spacer szlakiem miejsc, z którymi związana była Anna Bilińska. Sprawdzimy, gdzie miała swoją pracownię, dokąd chodziła na lekcje muzyki, rysunku i malarstwa, jak spędzała czas wolny.

Czas: 90 minut.

Bezpłatne wejściówki dostępne od 6 lipca. Liczba miejsc ograniczona. Zbiórka przed bramą główną MNW.


Spotkania w pracowniach warszawskich artystek: 10 lipca, 28 sierpnia, 24 września.

Zapraszamy na wyjątkowe spotkania w pracowniach trzech artystek, które opowiedzą o swojej pracy.

Czas: 45 minut.

Bezpłatne wejściówki dostępne od wtorku poprzedzającego wydarzenie. Liczba miejsc ograniczona. Miejsce spotkania zostanie przesłane mailem dzień przed spotkaniem.

10 lipca, godz. 15.00 – Pracownia Doroty Kozieradzkiej przy ulicy Siennej
28 sierpnia, godz. 15.00 – Pracownia Marii Kiesner przy ulicy 11 Listopada
24 września, godz. 18.00 – Pracownia Magdaleny Karpińskiej przy ulicy Schroegera


Dla rodzin

Rodzinne niedziele: 18 lipca, 22 sierpnia, 19 września, godz. 12.00

Warsztaty dla dzieci w wieku 5–12 lat i ich opiekunów.
Czas: 80 min.

Bilety: 15 zł dziecko, 15 zł opiekun, 5 zł kolejne dziecko. Bilety w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie. Zbiórka w Holu Głównym. Liczba miejsc ograniczona.

18 lipca
Poznajmy Annę Bilińską / Romualda Radwańska
Zapraszamy na warsztaty, podczas których poznamy tę wyjątkową artystkę. Przyjrzymy się bliżej jej autoportretom i dowiemy się, skąd możemy czerpać wiedzę o jej życiu.
22 sierpnia
Kobieta na uczelni / Beata Staniszewska
Anna Bilińska kształciła się w Académie Julian – prestiżowej szkole artystycznej w Paryżu. Czego się uczyła? Jak wyglądał jej dzień na uczelni?
19 września
Niezwykłe portrety / Karolina Goska
Namalowanie portretu to duże wyzwanie: nie tylko dla artysty, lecz także dla modela. Kogo portretowała Anna Bilińska? Na co zwracała uwagę? Co sprawia, że jej dzieła są wyjątkowe?


Wydarzenia dostępne


Warsztaty dla osób z dysfunkcją wzroku: 20 sierpnia, 10 września, godz. 18.00

Wstęp bezpłatny, zapisy od wtorku poprzedzającego dzień spotkania (edukacja@mnw.art.pl lub telefonicznie + 48 22 629 50 60). Liczba miejsc ograniczona.

Czas: ok. 60 min.

20 sierpnia
Edukacja artystyczna kobiet
W XIX wieku Polki pragnące zdobyć wykształcenie artystyczne pobierały prywatne lekcje u znanych artystów. Zamożniejsze mogły pozwolić sobie na podjęcie studiów za granicą. Jak wyglądała nauka Anny Bilińskiej w paryskiej Académie Julian?
10 września
Kobiety artystki
Anna Bilińska, Olga Boznańska, Henryka Beyer, Zofia Stryjeńska – to malarki, które osiągnęły artystyczny sukces. Nie było to łatwe w świecie sztuki, w którym prym wiedli mężczyźni. W jaki sposób kobiety zdobywały wówczas wykształcenie? Jak i dla kogo tworzyły? Jakie tematy podejmowały?

Wydarzenia w polskim języku migowym (PJM)

25 września, godz. 16.00
Zwiedzanie wystawy z edukatorem Markiem Laseckim
Czas: 75 min.

Bezpłatne wejściówki dostępne od 21 września. Liczba miejsc ograniczona. Pytania: edukacja@mnw.art.pl.

5 października, godz. 18.15
Spotkanie on-line prowadzone przez Marka Laseckiego, dla osób niemogących zobaczyć wystawy na żywo
Czas: 75 min.

Spotkanie na platformie Zoom. Bezpłatne wejściówki dostępne od 28 września. Liczba miejsc ograniczona. Pytania: edukacja@mnw.art.pl.


Konferencja

Międzynarodowa sesja naukowa, 8-9 października 2021
Konferencja poświęcona problematyce związanej z karierą artystyczną Anny Bilińskiej i współczesnych jej artystek. Chcemy im się przyjrzeć jako osobom, które świadomie kształtowały swoją pozycję w świecie sztuki oraz przeanalizować obierane przez nie strategie zawodowe.
Podejmiemy temat migracji – jednego z typowych elementów biografii artystek w XIX wieku, osadzających ich twórczość zarówno w narodowych, jak i międzynarodowych kontekstach. Przyjrzymy się też charakterowi wielonarodowych środowisk, w jakich artystki tworzyły, znaczeniu współpracy i przyjaźni między nimi.


Koncerty

wrzesień 2021
Anna Bilińska, zanim poświęciła się malarstwu, kształciła się w Instytucie Muzycznym w Warszawie. Środowisko muzyczne było jej dobrze znane. Współczesne badania feministycznej muzykologii i historii sztuki przywracają
kobietom miejsce w dziejach kultury. We współpracy z muzykolożką i współczesną pianistką planujemy zorganizować wyjątkowy koncert. Wybrzmią zapomniane utwory polskich kompozytorek XIX-wiecznych, których nazwiska ciągle funkcjonują poza głównym nurtem historii muzyki.


Mural
Autoportret Bilińskiej, ul. Smolna 15
Studentki Wydziału Malarstwa ASP przygotowały projekty inspirowane autoportretem Bilińskiej. Jeden z nich zostanie przetransponowany na mural przy ulicy Smolnej 15. Tego typu artystyczna aktualizacja świadczy zarówno o ogromnym potencjale artystycznym dzieł Bilińskiej, jak i o aktualności jej malarstwa, silnie zakorzenionego w historii sztuki kobiecej.
Projekt został zrealizowany we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie. Mural powstał dzięki współpracy z Good Looking Studio.


Zajęcia na zamówienie

Zapraszamy grupy i gości indywidualnych do zwiedzania wystawy z naszymi przewodnikami. Terminy i godziny zajęć dostosowujemy do potrzeb zamawiających. Liczba uczestników uzależniona będzie od aktualnych
wytycznych sanitarnych.

Szczegółowe informacje przekazujemy mailem, prosimy o kontakt pod adresem: edukacja@mnw.art.pl / koszt: 200 zł plus bilety w cenie 15 zł.

Zapraszamy też na lekcje muzealne: „W pracowni artystki” (przedszkola i klasy I–III szkoły podstawowej), „Portret własny malarki” (klasy IV–VIII), „Anna Bilińska i życie artystyczne w Paryżu 2. połowy XIX wieku” (szkoły ponadpodstawowe).

Rezerwacja zajęć: +48 667 774 275, +48 22 621 10 31 (wew. 246) od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30–15.00.


Zwiedzanie z przewodnikiem
Anna Bilińska
Omówimy twórczość Anny Bilińskiej: najważniejsze dzieła, ulubione tematy i techniki. Prześledzimy edukację artystyczną malarki – od nauki w Warszawie po studia w Académie Julian w Paryżu oraz sukcesy na międzynarodowych wystawach.


Rodzinne zwiedzanie
Być jak Anna Bilińska
Zapraszamy na interaktywne zwiedzanie wystawy, angażujące całe rodziny w odkrywanie życia i twórczości Anny Bilińskiej. Zajęcia dla rodzin z dziećmi w wieku 5–12 lat.


Informacje organizacyjne


W zależności od aktualnych wytycznych sanitarnych możliwe są zmiany w programie.

Bilety i darmowe wejściówki na wydarzenia stacjonarne można nabyć za pośrednictwem strony bilety.mnw.art.pl oraz w kasie.

Oprowadzania rezerwujemy pod numerami telefonów: 22 629 50 60 lub 22 621 10 31 wew. 246 (od poniedziałku do piątku w godz. 8.30–15.00) albo za pośrednictwem poczty elektronicznej: edukacja@mnw.art.pl.

Zachęcamy do korzystania z audioprzewodnika w języku polskim i angielskim oraz przewodnika w PJM. Nagrania są dostępne bezpłatnie na stronie www.mnw.art.pl/multimedia. Przed wejściem na wystawę można pobrać także bezpłatne druki edukacyjne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i życiu. ...

WIKTORIA DUBOWIK / MALARSTWO, BATIK

Zapraszamy serdecznie na wernisaż malarstwa ukraińskiej artystki Wiktorii Dubow...

Nie połamać języka!!!

Już w piątek tłumaczka i filolog Beata Bednarowska będzie gościła w Poznaniu. ...

Chłop-niewolnik? Katalog wystawy

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie Ul. Dwo...

OTWARCIE SEZONU LETNIEGO W SZYMBARSKIM...

28 kwietnia 2024 Skansen w Szymbarku Rejestracja Zapraszamy w niedziel...