czwartek, 7 listopada, 2024

Galeria Sztuki XIX Wieku zmienia się dzięki PGE

Powrót pasteli Stanisława Wyspiańskiego, rearanżacja Sali Matejkowskiej, poszerzona prezentacja prac Witolda Wojtkiewicza i nowa infografika z rozbudowanym systemem komentarzy, podnoszących walor edukacyjny ekspozycji – to tylko niektóre z zaplanowanych na jesień zmian w Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie. Prace nad jej nową odsłoną nie byłyby możliwe bez współpracy z PGE.

28 czerwca br. w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyło się spotkanie, na którym dyskutowano o zmianach w jednej z największych w kraju wystaw stałych polskiego malarstwa. Nie byłyby one możliwe, gdyby nie zaangażowanie i pomoc PGE, nowego partnera Muzeum.

PGE w sposób świadomy angażuje się w mecenat kultury wysokiej, wspierając Muzeum Narodowe w Warszawie, które jest jednym z najważniejszych instytucji kultury i dziedzictwa narodowego w Polsce. Nasza współpraca będzie koncentrować się wokół nowej odsłony jednej z najbardziej znanych kolekcji sztuki polskiej w Polsce – Galerii Sztuki XIX Wieku. Dzięki wsparciu PGE Muzeum Narodowe będzie m.in. rozwijać nowoczesne formy edukowania i informowania o swoich zasobach. Od 29 czerwca uruchamiany także kampanię w mediach społecznościowych w TVP Kultura, w której zapraszamy wszystkich do odwiedzania Muzeum Narodowego

mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Początek prac nad modernizacją ekspozycji zaplanowano na jesień br. Na stałą ekspozycję powróci kolekcja pasteli Stanisława Wyspiańskiego. Ze względu na surowe wymogi konserwatorskie wynikające z kruchości papierowego podłoża i delikatności techniki, prace artysty będą prezentowane rotacyjnie, w kilku układach. Dzięki temu w Muzeum będzie można obejrzeć aż kilkadziesiąt pasteli i prac graficznych Wyspiańskiego. W odrębnym gabinecie będą też pokazywane dzieła innego czołowego malarza Młodej Polski, Witolda Wojtkiewicza.
Dodatkowo twórczość Jana Matejki zostanie skonfrontowana z dorobkiem jego utalentowanego ucznia, Maurycego Gottlieba.

Muzeum Narodowe w Warszawie szczyci się znakomitą kolekcją malarstwa polskiego; w Galerii Sztuki XIX Wieku pokazujemy prace od epoki Stanisława Augusta po początek XX w. oraz zbiór miniatur i wybrane dzieła sztuki europejskiej, m.in. Bernarda Bellotta, Jean-Auguste-Dominique’a Ingres’a, Gustave’a Courbeta, Paula Signaca, Paula Sérusiera czy Franza von Stucka. Ekspozycja stanowi bogatą panoramę polskiej sztuki, której ozdobą są „Bitwa pod Grunwaldem” Matejki, „Portret Leonii Blühdorn” Henryka Rodakowskiego, „Śmierć Ellenai” Jacka Malczewskiego, „Patrol powstańczy” Maksymiliana Gierymskiego, „Babie lato” Józefa Chełmońskiego, „Ziemia” Ferdynanda Ruszczyca czy „Dziwny ogród” Józefa Mehoffera. To dzieła najwyższej klasy, które niezmiennie cieszą się zainteresowaniem publiczności

mówi kuratorka Zbiorów Sztuki Polskiej do 1914 r., dr hab. Agnieszka Rosales Rodríguez.

Galeria Sztuki XIX Wieku to jedna z najchętniej odwiedzanych wystaw w Muzeum, zarówno przez widzów indywidualnych, jak i przez grupy zorganizowane oraz uczniów. Nowa infografika ekspozycji, z rozbudowanym
systemem komentarzy, ułatwi publiczności odbiór dzieł. Zwieńczeniem prac nad nową odsłoną ekspozycji będzie publikacja przewodnika w polskiej i angielskiej wersji językowej. Oprócz zmian merytorycznych w galerii zaplanowano także prace techniczne, które poprawią komfort zwiedzania i bezpieczeństwo prezentowanych dzieł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...