sobota, 23 listopada, 2024

Masz informacje o „Samarytance”? Pomóż muzealnikom

W październiku Muzeum Marynarki Wojennej wzbogaciło się o nowy eksponat – „Samarytankę”. To motorówka sanitarna i pierwsza jednostka, którą zaprojektowano i zbudowano w Stoczni Gdynia. Obecnie muzealnicy przygotowują plan jej konserwacji. Zbierają także dokumentację historyczną, która niestety jest bardzo skąpa, dlatego proszą o pomoc wszystkich, którzy znają historię tej jednostki lub mają materiały z nią związane.

Muzeum Marynarki Wojennej chce dowiedzieć się jak najwięcej o swoim nowym eksponacie. W tym celu gromadzi wszelkie dane na temat jednostki.

– Będziemy wdzięczni za wszelkie informacje związane z historią tej jednostki, fotografie lub rysunki. Bardzo interesują nas jej przedwojenne i wojenne losy, być może jest ktoś, kto je pamięta. „Samarytanka” przeszła też kilka remontów – ostatni w 2005 roku. Być może któryś z pracowników stoczni zachce podzielić się swoją wiedzą – mówi Aleksander Gosk, zastępca dyrektora Muzeum Marynarki Wojennej.

Zebrane dane i materiały mogą pomóc w przygotowaniu szczegółowego planu konserwacji jednostki, który właśnie powstaje. Natomiast wiosną przyszłego roku mają rozpocząć się prace, które przywrócą motorówce dawny blask.

O „Samarytance”

„Samarytanka” trafiła do Muzeum Marynarki Wojennej pod koniec października. To stalowa, pełnopokładowa motorówka sanitarna o długości całkowitej liczącej 15 metrów i szerokości 3,8 metra. Była pierwszą jednostką, którą zaprojektowano i zbudowano w Stoczni Gdynia. Powstała na zlecenie Urzędu Morskiego. Wszystko dlatego, że 1930 roku pojawiła się potrzeba zbudowania łodzi na użytek portowego lekarza, który m.in. w ten sposób transportował chorych ze statków do specjalnego szpitala kwarantannowego na Babich Dołach. Jednostka kosztowała 90 tysięcy złotych, co – jak na ówczesne czasy – było pokaźną sumą.

Została zwodowana 17 września 1931 roku, ale do zamawiającego trafiła dopiero w 1933 roku. Wszystko z powodu problemów z silnikiem polskiej konstrukcji (dwucylindrowy silnik polskiej firmy „Perkun” o mocy ok. 65 koni mechanicznych). Według źródeł historycznych motorówka miała wiele wad konstrukcyjnych, m.in. była powolna i mało zwrotna, a układ pomieszczeń utrudniał pracę sanitariuszom. Z tego względu portowy lekarz stosunkowo szybko zrezygnował z jej użytkowania, a jednostka trafiła do Kapitanatu Portu, gdzie pełniła służbę pilotową aż do wybuchu II wojny światowej.

W czasie wojny, już po etapie obrony Wybrzeża, gdy łódź miała służyć m.in. do transportu rannych między dzisiejszym Trójmiastem a Helem, Niemcy przejęli i przemianowali jednostkę na „Stegen” i używali jej głównie podczas prac portowych. U schyłku wojny znaleziono ją jednak porzuconą, bez silnika. W 1971 roku „Samarytanka” trafiła do Stoczni Gdynia, gdzie przeszła remont. Potem zajęła miejsce na lądzie, przed biurowcem należącym w tej chwili do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To stamtąd przetransportowano ją do muzeum.

ŹródłoUM Gdynia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Muzeum Małopolski Zachodniej w Wygiełz...

VIII Forum Regionalne Między Małopolską a Górnym Śląskiem pt. „Po nitce do kłęb...

Barwy holi

W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rz...

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...