piątek, 8 sierpnia, 2025

Renesansowe grafiki na wystawie w Waszyngtonie

Przełom XV i XVI wieku w Europie przyniósł rozkwit grafiki. Stosunkowo niedrogie i szeroko rozpowszechniane prace zwiększały sławę lokalnych i krajowych twórców. W waszyngtońskiej Narodowej Galerii Sztuki od 3 lipca do 27 listopada będzie można obejrzeć wystawę The Renaissance in the North: New Prints and Perspectives, prezentującą 30 nowo nabytych grafik autorstwa renesansowych artystów pracujących w Niemczech, Szwajcarii i Holandii.

Wystawa zawiera rzadkie odbitki autorstwa kultowych artystów, takich jak Albrecht Dürer i Hendrick Goltzius, a także arcydzieła nigdy wcześniej nie wystawiane w muzeum. Od niewielkich kompozycji alegorycznych przeznaczonych do prywatnej kontemplacji po wielkoformatowe drzeworyty – te sztychy, akwaforty i drzeworyty podkreślają ogromną kreatywność i umiejętności techniczne grafików pracujących na północ od Alp.

– Ta wystawa przenosi nas do czasów, kiedy renesansowi artyści opracowywali innowacyjne style i techniki, które urzekły publiczność i kolekcjonerów – mówi Kaywin Feldman, dyrektor Narodowej Galerii Sztuki. – W ostatnich latach mieliśmy szczęście zdobyć kilka rzadkich obiektów, które pomagają nam przedstawić pełniejszy obraz tego ważnego dla grafiki okresu.

Wystawę otwiera sala poświęcona rycinom wykonanym w latach 1460-1550 w Niemczech i Szwajcarii. Artyści w miastach leżących na międzynarodowych szlakach handlowych, takich jak Norymberga, Augsburg czy Bazylea, byli doskonale przygotowani do docierania do szerokiego grona odbiorców z nowymi gatunkami i formatami drukowanych obrazów. Artyści w tym okresie zrozumieli również potencjał grafiki jako narzędzia autopromocji i zaczęli podpisywać kompozycje swoimi inicjałami, by promować własne marki. Na wystawie znajdują się dwie ryciny z monogramem Albrechta Dürera, w tym Saint Jerome Penitent in the Wilderness (ok. 1496). Kolejna atrakcja pokazu, drzeworyt przedstawiający Bitwę nagich ludzi i chłopów (1522), sygnowany jest imieniem Hansa Lützelburgera. 

W drugiej sali znajdują się grafiki wykonane w Holandii między około 1560 a 1600 rokiem, kiedy miasta takie jak Antwerpia i Amsterdam stały się ośrodkami grafiki. Znaczna część dzieł odzwierciedla gusty wschodzącej klasy wykształconych kolekcjonerów sztuki, którzy poszukiwali odbitek przedstawiających tematy mitologiczne lub scen z życia codziennego, zawierających moralizujące przesłanie. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...

Dofinansowanie z Muzeum Historii Polsk...

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach otrzymało kolejne dofinansowanie. M...

Pierwsze żniwa 1944. Maszyny z fabryki...

Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaprasza: W sobotę, 26 lipca, proponu...

„Lato w Hucie 2025”

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach serdecznie zaprasza do&nb...