W 2019 roku Muzeum w Lęborku przystąpiło do europejskiego projektu MUS.NET (MUSeum.NETwork) dotyczącego zwiększenia liczby zwiedzających opracowanego dla sieci europejskich instytucji kultury, które mieszczą się w założeniach pierwszego priorytetu planu prac UE na rzecz kultury na lata 2015–2018 w zakresie „Kultury dostępnej i integracyjnej w odniesieniu do badań i marketingu, w celu dotarcia do nowych grup odbiorców”. W projekcie udział biorą Provincia di Padova z Włoch, Butterfly Arc s.r.l. z Włoch, Fundación Santa María la Real del patrimonio histórico z Hiszpanii, Ris Raziskovalno Izobrazevalno Sredisce Dvorec Rakican ze Słowenii oraz Muzeum w Lęborku.
Projekt został stworzony na potrzebę analizy stosowanych w małych muzeach metod, których priorytetem jest zwiększenie frekwencji odwiedzających muzea, zapoznaniem się z trudnościami, z jakimi się borykają te instytucje, a tym samym rozwiązania głównego problemu, tj. spadku liczby odbiorców w muzealnych statystykach.
Projekt MUS.NET przewiduje także nową rolę muzeów, od tradycyjnych magazynów i miejsc wystawowych po otwarte i ruchliwe przestrzenie publiczne do nauki, edukacji, występów, relaksu.
Muzeum w Lęborku w tym projekcie odpowiadało za przeprowadzenie dwóch ankiet: ankiety dobrych praktyk stosowanych przez muzea oraz ankiety przeprowadzonej wśród zwiedzających. Baza opiniotwórcza, która powstała w wyniku ankietyzacji odbiorców, pozwoliła partnerom projektu na wyznaczenie nowych kierunków rozwoju swoich placówek w przyszłości oraz partnerom na stworzenie lepszej, bardziej nowoczesnej oferty kulturalnej, wzbogaconej o innowacyjną technologię.
Analiza przeprowadzonych ankiet potwierdziła słuszność idei projektowej tj. wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań technologicznych do oferty muzealnej jako środka poprawy frekwencji zwiedzających. Kluczem do zwiększenia liczby odbiorców jest technologia, która ma za zadanie zmienić odbiór muzeum, zachęcić ludzi do odwiedzenia i interakcji z eksponatami.
W ramach działań projektowych Muzeum w Lęborku przygotowało aplikację „Muzeum w kieszeni” – w związku z nią w przestrzeni muzealnej pojawiły się kody QR. Dzięki nim zwiedzający uzyskują dostęp do wiedzy nie tylko o aranżacjach, ale również o wybranych, najciekawszych i najcenniejszych zabytkach.
Kolejnym etapem wzbogacania oferty Muzeum w Lęborku było stworzenie filmu promocyjnego MUS.NET. W ramach projektu powstał film promujący działalność, najciekawsze zbiory Muzeum w Lęborku, jak również historię Lęborka. Ponadto film promuje również placówki partnerskie biorące udział w projekcie.
W ramach projektu MUS.NET stworzona została również dodatkowa atrakcja w postaci przygotowanej przestrzeni dla najmłodszych z innowacyjną aplikacją „Draw Alive” ożywiającą rysunki na ekranie. W nowo otwartym obiekcie muzealnym – Wieży Ciśnień – w specjalnie wygenerowanej na ten cel strefie dla dzieci, najmłodsi mają okazję skorzystania z interaktywnej zabawy „Draw Alive”, która pozwala na przeniesienie się dziecka w świat wirtualnej zabawy połączonej z przystępną formą edukacji. Najmłodsi mogą zobaczyć, jak stworzone przez nich kolorowe rysunki ożywają na ekranie w niezmienionych barwach. Treść aplikacji nawiązuje do archeologicznych zbiorów, które prezentowane są w sąsiedniej przestrzeni wystawienniczej.
Projekt zakłada zorganizowanie dni otwartych projektu, tak aby społeczność lokalna i turyści mieli możliwość zapoznania się z ww. działaniami, tj. zwiedzający poznają i korzystają z aplikacji „Muzeum w kieszeni”, oglądają film promocyjny, bardzo ciekawie opowiadający o zbiorach i działaniach Muzeum w Lęborku, o samym Lęborku, jego historii, o partnerach projektu; dzieci zaś mogą skorzystać z aplikacji „Draw Alive”, która wzbudza w nich wielkie zainteresowanie i powoduje, że muzeum nie kojarzy się tylko z gablotami.
Projekt trwa do kwietnia 2022 r. i zakłada jeszcze jeden dzień otwarty (o dacie wkrótce Państwa powiadomimy).
tekst: Iwona Szymankiewicz