Pełne słońca, bezkresne nordyckie krajobrazy, spowite mgłą górskie szczyty, drzewa uginające się pod ciężarem śniegu, słoneczne plaże i podmokłe łąki – w Muzeum Narodowym w Warszawie można zobaczyć zachwycające krajobrazy krajów nordyckich. Zapraszamy do odwiedzenia wystawy „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”, a także do skorzystania z oferty Kina MUZ i udziału w konkursie fotograficznym.
Baśniowa zima
Jednym z tematów przewodnich wystawy jest oszałamiająca przyroda Północy, surowa, piękna i tajemnicza, krajobrazy pełne jezior, rzek i skał. Malarze chętnie przedstawiali pejzaż zimowy – wydobywali jego dekoracyjność i rytm, podkreślali majestat przyrody, próbowali poznać jej sekrety. Często czerpali inspirację z lokalnych baśni i legend: natura jawi się w ich dziełach jako obdarzona zagadkową, a niekiedy mroczną siłą. Przedstawienia pejzaży często wizualizowały relację natury i człowieka.
Życie wsi i portrety znad morza
Dużo miejsca zajmują również przedstawienia z życia wsi i rybackich osad – sceny z rybakami wypływającymi na połów, odpoczynek na plaży, ludowa zabawa przy muzyce. Wielu artystów w poszukiwaniu inspiracji przeniosło się na
prowincję. Zrobili tak m.in. Szwed Carl Larsson, Norweg Christian Skredsvig i Fin Akseli Gallen-Kallela, a także Pekka Halonen, którego twórczość jest uznawana za szczytowe osiągnięcie fińskiego malarstwa narodowego. W Danii,
w niewielkiej rybackiej wiosce Skagen, powstała kolonia artystyczna skupiona wokół Michaela i Anny Ancherów.
Kolor Północy w obiektywie
„Przesilenie” zachęca do zanurzenia się w barwach Północy. Aby każdy sam mógł stać się częścią malowniczego, nordyckiego krajobrazu, Muzeum zorganizowało wyjątkowy konkurs fotograficzny. Wystarczy przyjść na wystawę
w stylizacji nawiązującej do wybranego obrazu, zrobić sobie zdjęcie na jego tle i opublikować w komentarzu pod postem na profilu Muzeum na Facebooku.
Na zwycięzców czekają nagrody związane z malarstwem nordyckim: katalog wystawy „Przesilenie”, przewodnik, plakat, puzzle lub kalendarz.
Nordyckie widoki na dużym ekranie
Nastrojowe pejzaże pojawiają się także w filmach skandynawskich, cyklicznie wyświetlanych w Kinie MUZ (Gmach Główny MNW, Aleje Jerozolimskie 3). 7 i 10 lutego odbędą się dwa pokazy filmowe wieńczące cykl współpracy
Muzeum ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Tym razem na muzealnym ekranie zagości Chora na siebie w reżyserii Kristoffera Borgliego – czarna komedia i zarazem bezlitosna satyra społeczna.
Wystawa „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” powstała we współpracy z Gothenburg Museum of Art. Na ekspozycji pokazano ponad 100 prac malarzy z Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji, działających na przełomie XIX i XX wieku. Wystawa będzie dostępna tylko do 5 marca. Warto zaplanować wizytę już teraz, zanim do Muzeum ustawi się długa kolejka.
Podpisy do zdjęć:
- Richard Bergh (1858–1919, Szwecja), Nordycki letni wieczór, 1899–1900olej, płótno, Gothenburg Museum of Art, fot. Gothenburg Museum of Art
- Michael Ancher (1849–1927, Dania), Letni dzień na morzu, 1894, olej, płótno, ARoS, Aarhus Art Museum, fot. ARoS Aarhus Art Museum
- Victor Westerholm (1860–1919, Finlandia), Polowanie na foki, 1900, olej, płótno, Gösta Serlachius Fine Arts Foundation, Mänttä, The Gösta Serlachius Fine Arts Foundation, fot. The Gösta Serlachius Fine Arts Foundation
- Erik Werenskiold (1855–1938, Norwegia), Na równinie, 1883, olej, płótno, Gothenburg Museum of Art, fot. Gothenburg Museum of Art
- Albert Edelfelt (1854–1905, Finlandia), Pod brzozami (Dzieci w lesie brzozowym nad fiordem Haikko), 1882, olej, płótno, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie
- Nikolai Astrup (1880–1928, Norwegia), Czerwcowa noc i stare zabudowania wiejskie, 1902–1908, olej, płótno, Depozyt Sparebankstiftelsen w KODE Art Museums and Composer Homes, Norwegia, fot. KODE Bergen Dag Fosse / KODE Art Museums and Composer Homes, Norway
- Oscar Björck (1860–1929, Szwecja), Wodowanie łodzi. Skagen, 1884, olej, płótno, Art Museums of Skagen
fot. Art Museums of Skagen - Peder Severin Krøyer (1851–1909, Dania), Wypłynięcie łodzi rybackich po zachodzie słońca, Skagen, 1894–1895, olej, płótno, ARoS, Aarhus Art Museum, fot. ARoS Aarhus Art Museum
- Pekka Halonen (1865–1933, Finlandia), Smołowanie łodzi II, 1908, olej, płótno, Tampere Art Museum, fot. Tampere Art Museum
- Þórarinn B. Þorláksson (1867–1924, Islandia), Rzeka Hvítá, 1903, olej, płótno, National Gallery of Iceland, Reykjavík, Listasafn Íslands / National Gallery of Iceland / SG, © National Gallery of Iceland
- Vilhelm Hammershøi (1864–1916, Dania), Wnętrze z młodą kobietą widzianą od tyłu, 1904, olej, płótno, Randers Kunstmuseum, © Randers Kunstmuseum, © Photo: Randers Kunstmuseum
- Edvard Munch (1863–1944, Norwegia), Melancholia, 1900–1901, olej, płótno, Munchmuseet, Oslo, Munchmuseet, Oslo / CC BY-NC-SA 4.0, fot. Munchmuseet, Oslo / CC BY-NC-SA 4.0
- Michael Ancher (1849–1927, Dania), Dziewczyna ze słonecznikami, 1889, olej, płótno, SMK, National Gallery of Denmark, Kopenhaga, fot. SMK, National Gallery of Denmark, SMK Photo / Jakob Skou-Hansen
- Gerhard Munthe (1849–1929, Norwegia), Zalotnicy (Córki zorzy polarnej), 1908, (Anna Bergvin, Guro Kvande według pierwowzoru z 1892), bawełna, wełna, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, © G. Munthe / Polish copyright organization 2022, fot. Uta Freia Beer