czwartek, 7 listopada, 2024

„Przesilenie” w MNW: wystawa i wydarzenia towarzyszące

Pełne słońca, bezkresne nordyckie krajobrazy, spowite mgłą górskie szczyty, drzewa uginające się pod ciężarem śniegu, słoneczne plaże i podmokłe łąki – w Muzeum Narodowym w Warszawie można zobaczyć zachwycające krajobrazy krajów nordyckich. Zapraszamy do odwiedzenia wystawy „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”, a także do skorzystania z oferty Kina MUZ i udziału w konkursie fotograficznym.

Baśniowa zima

Jednym z tematów przewodnich wystawy jest oszałamiająca przyroda Północy, surowa, piękna i tajemnicza, krajobrazy pełne jezior, rzek i skał. Malarze chętnie przedstawiali pejzaż zimowy – wydobywali jego dekoracyjność i rytm, podkreślali majestat przyrody, próbowali poznać jej sekrety. Często czerpali inspirację z lokalnych baśni i legend: natura jawi się w ich dziełach jako obdarzona zagadkową, a niekiedy mroczną siłą. Przedstawienia pejzaży często wizualizowały relację natury i człowieka.

Życie wsi i portrety znad morza

Dużo miejsca zajmują również przedstawienia z życia wsi i rybackich osad – sceny z rybakami wypływającymi na połów, odpoczynek na plaży, ludowa zabawa przy muzyce. Wielu artystów w poszukiwaniu inspiracji przeniosło się na
prowincję. Zrobili tak m.in. Szwed Carl Larsson, Norweg Christian Skredsvig i Fin Akseli Gallen-Kallela, a także Pekka Halonen, którego twórczość jest uznawana za szczytowe osiągnięcie fińskiego malarstwa narodowego. W Danii,
w niewielkiej rybackiej wiosce Skagen, powstała kolonia artystyczna skupiona wokół Michaela i Anny Ancherów.

Kolor Północy w obiektywie

„Przesilenie” zachęca do zanurzenia się w barwach Północy. Aby każdy sam mógł stać się częścią malowniczego, nordyckiego krajobrazu, Muzeum zorganizowało wyjątkowy konkurs fotograficzny. Wystarczy przyjść na wystawę
w stylizacji nawiązującej do wybranego obrazu, zrobić sobie zdjęcie na jego tle i opublikować w komentarzu pod postem na profilu Muzeum na Facebooku.

Na zwycięzców czekają nagrody związane z malarstwem nordyckim: katalog wystawy „Przesilenie”, przewodnik, plakat, puzzle lub kalendarz.

Nordyckie widoki na dużym ekranie

Nastrojowe pejzaże pojawiają się także w filmach skandynawskich, cyklicznie wyświetlanych w Kinie MUZ (Gmach Główny MNW, Aleje Jerozolimskie 3). 7 i 10 lutego odbędą się dwa pokazy filmowe wieńczące cykl współpracy
Muzeum ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Tym razem na muzealnym ekranie zagości Chora na siebie w reżyserii Kristoffera Borgliego – czarna komedia i zarazem bezlitosna satyra społeczna.


Wystawa „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” powstała we współpracy z Gothenburg Museum of Art. Na ekspozycji pokazano ponad 100 prac malarzy z Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji, działających na przełomie XIX i XX wieku. Wystawa będzie dostępna tylko do 5 marca. Warto zaplanować wizytę już teraz, zanim do Muzeum ustawi się długa kolejka.

Podpisy do zdjęć:

  1. Richard Bergh (1858–1919, Szwecja), Nordycki letni wieczór, 1899–1900olej, płótno, Gothenburg Museum of Art, fot. Gothenburg Museum of Art
  2. Michael Ancher (1849–1927, Dania), Letni dzień na morzu, 1894, olej, płótno, ARoS, Aarhus Art Museum, fot. ARoS Aarhus Art Museum
  3. Victor Westerholm (1860–1919, Finlandia), Polowanie na foki, 1900, olej, płótno, Gösta Serlachius Fine Arts Foundation, Mänttä, The Gösta Serlachius Fine Arts Foundation, fot. The Gösta Serlachius Fine Arts Foundation
  4. Erik Werenskiold (1855–1938, Norwegia), Na równinie, 1883, olej, płótno, Gothenburg Museum of Art, fot. Gothenburg Museum of Art
  5. Albert Edelfelt (1854–1905, Finlandia), Pod brzozami (Dzieci w lesie brzozowym nad fiordem Haikko), 1882, olej, płótno, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie
  6. Nikolai Astrup (1880–1928, Norwegia), Czerwcowa noc i stare zabudowania wiejskie, 1902–1908, olej, płótno, Depozyt Sparebankstiftelsen w KODE Art Museums and Composer Homes, Norwegia, fot. KODE Bergen Dag Fosse / KODE Art Museums and Composer Homes, Norway
  7. Oscar Björck (1860–1929, Szwecja), Wodowanie łodzi. Skagen, 1884, olej, płótno, Art Museums of Skagen
    fot. Art Museums of Skagen
  8. Peder Severin Krøyer (1851–1909, Dania), Wypłynięcie łodzi rybackich po zachodzie słońca, Skagen, 1894–1895, olej, płótno, ARoS, Aarhus Art Museum, fot. ARoS Aarhus Art Museum
  9. Pekka Halonen (1865–1933, Finlandia), Smołowanie łodzi II, 1908, olej, płótno, Tampere Art Museum, fot. Tampere Art Museum
  10. Þórarinn B. Þorláksson (1867–1924, Islandia), Rzeka Hvítá, 1903, olej, płótno, National Gallery of Iceland, Reykjavík, Listasafn Íslands / National Gallery of Iceland / SG, © National Gallery of Iceland
  11. Vilhelm Hammershøi (1864–1916, Dania), Wnętrze z młodą kobietą widzianą od tyłu, 1904, olej, płótno, Randers Kunstmuseum, © Randers Kunstmuseum, © Photo: Randers Kunstmuseum
  12. Edvard Munch (1863–1944, Norwegia), Melancholia, 1900–1901, olej, płótno, Munchmuseet, Oslo, Munchmuseet, Oslo / CC BY-NC-SA 4.0, fot. Munchmuseet, Oslo / CC BY-NC-SA 4.0
  13. Michael Ancher (1849–1927, Dania), Dziewczyna ze słonecznikami, 1889, olej, płótno, SMK, National Gallery of Denmark, Kopenhaga, fot. SMK, National Gallery of Denmark, SMK Photo / Jakob Skou-Hansen
  14. Gerhard Munthe (1849–1929, Norwegia), Zalotnicy (Córki zorzy polarnej), 1908, (Anna Bergvin, Guro Kvande według pierwowzoru z 1892), bawełna, wełna, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, © G. Munthe / Polish copyright organization 2022, fot. Uta Freia Beer

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...