piątek, 22 listopada, 2024

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi jest największym w Europie i unikalnym w skali świata muzeum poświęconym włókiennictwu. Prowadzi działalność o charakterze naukowo-badawczym, kulturalnym i edukacyjnym, angażując się w interdyscyplinarne projekty. Posiada imponującą kolekcję obiektów związanych z historią włókiennictwa, bogate i zróżnicowane zbiory tkaniny przemysłowej, artystycznej, odzieży i akcesoriów z różnych okresów. Od 1972 r. cyklicznie organizuje Międzynarodowe Triennale Tkaniny – najstarszą i najważniejszą wystawę związaną ze sztuką włókna.

Pomysł na stworzenie muzeum włókiennictwa w Łodzi, która od XIX w. była największym w kraju ośrodkiem przemysłu włókienniczego, narodził się już w 1946 roku. Sześć lat później (1952) w łódzkim Muzeum Sztuki utworzony został Dział Tkactwa. Jego zbiory systematycznie się powiększały, a wystawy organizowane nie tylko w salach Muzeum Sztuki, ale także w innych instytucjach kultury cieszyły się coraz większym zainteresowaniem. W 1955 roku Dział Tkactwa zyskał nową siedzibę – Białą Fabrykę Ludwika Geyera. Okazały kompleks klasycystycznych budynków, będący jednym z najpiękniejszych w Polsce zabytków architektury przemysłowej, wymagał gruntownego remontu i adaptacji. Samodzielną instytucją Muzeum Historii Włókiennictwa stało się 5 lat później. W 1975 roku nazwa została zmieniona na Centralne Muzeum Włókiennictwa, w 2013 r. została rozszerzona i odtąd pełna nazwa brzmi Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Inicjatorką, założycielką i pierwszym dyrektorem muzeum była Krystyna Kondratiuk. To ona wyraźnie zdefiniowała sposób i zakres działania instytucji w następnych latach. Jej wizja, pasja tworzenia, a także konkretne osiągnięcia stały się solidnym fundamentem tego, czym muzeum stawało się przez kolejne lata i czym jest dziś – największym w Europie i unikalnym w skali świata muzeum poświęconym włókiennictwu i wszelkim jego aspektom.

foto: CMWł, CC BY 3.0

ZBIORY MUZEUM

W ciągu 60 lat Muzeum Włókiennictwa przeszło daleką drogę, stając się wyspecjalizowaną instytucją przedstawiającą włókiennictwo z wielu perspektyw: jako dziedzinę sztuki, dziedzinę przemysłu, rozległy obszar związany z modą, obyczajami i życiem codziennym. Dzięki zgromadzonym przez lata zbiorom o unikalnej wartości, zwiedzający mogą poznać tajniki włókienniczego procesu produkcyjnego (kolekcja narzędzi i maszyn włókienniczych) oraz różnorodność wzornictwa tekstyliów wytwarzanych przemysłowo w XIX i XX w. (kolekcja tkaniny przemysłowej). Są to tekstylia pochodzące z wielu stuleci, tworzące bogatą kolekcję artystycznej tkaniny zabytkowej. Na szczególną uwagę zasługuje kolekcja artystycznej tkaniny współczesnej  – jedna z największych na świecie. Bardzo ważną część zbiorów stanowią też: kolekcja odzieży pozwalająca prześledzić zmiany zachodzące w kanonach mody XX i XXI w., kolekcja etnograficzna dokumentująca tkactwo ludowe XIX i XX w., zbiór dokumentów i pamiątek związanych z historią przemysłu włókienniczego oraz niezwykle wartościowa kolekcja archiwaliów.

SIEDZIBA

Nieprzypadkowo siedzibą Muzeum Włókiennictwa jest Biała Fabryka – wyjątkowe miejsce na mapie Łodzi i symbol jej włókienniczej przeszłości. Kompleks pofabrycznych zabudowań był przez lata sukcesywnie rewitalizowany, a poszczególne skrzydła budynku dostosowywane do celów wystawienniczych. Dzięki temu odrestaurowane wnętrza stały się miejscem realizacji wielu wystaw, imprez i wydarzeń kulturalnych związanych z szeroko pojętą sztuką.

Szerzej o kompleksie Białej Fabryki dowiesz się z E-przewodnika.

WYDARZENIA

Przełomowym dla muzeum wydarzeniem był udział w I Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962, podczas którego polscy artyści odnieśli spektakularny sukces. Z podobnym entuzjazmem przyjęto prace polskich twórców gobelinu również podczas II edycji Biennale w 1965 r. Zainspirowana tymi wydarzeniami dyrektor Muzeum, Krystyna Kondratiuk, zapragnęła wówczas powołać podobną imprezę na rodzimym gruncie. Udało się to w 1972 r., kiedy po raz pierwszy zorganizowano Triennale Tkaniny w łódzkim muzeum. Początkowo impreza miała charakter ogólnopolski, jednak już w 1975 r. zyskała zasięg międzynarodowy, a z czasem rangę najważniejszego światowego wydarzenia prezentującego zjawiska związane z medium tkaniny. W tym roku odbyła się już 16. edycja wystawy. W Triennale udział biorą prace nadsyłane przez artystów z całego świata, a wystawa przyciąga tysiące zwiedzających z kraju i zagranicy.

Od 1978 r. muzeum cyklicznie organizuje Ogólnopolską Wystawę Tkaniny Unikatowej, od 1985 – Ogólnopolską Wystawę Miniatury Tkackiej. Oprócz wydarzeń cyklicznych, Centralne Muzeum Włókiennictwa jest gospodarzem wystaw poświęconych pracy wybitnych twórców tkaniny artystycznej, m.in. świetnie przyjętej wystawy „Metamorfizm” prezentującej dokonania Magdaleny Abakanowicz.

Dzięki unikalnym w skali kraju zbiorom z kolekcji odzieży, instytucja zorganizowała także wiele prestiżowych wystaw poświęconych modzie, takich jak: „Jerzy Antkowiak – Moda Polska” czy wystawa prezentująca dokonania Christiana Diora oraz powojennych paryskich mistrzów haute couture.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Muzeum Małopolski Zachodniej w Wygiełz...

VIII Forum Regionalne Między Małopolską a Górnym Śląskiem pt. „Po nitce do kłęb...

Barwy holi

W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rz...

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...