26 października br. na Zalewie Szczecińskim były prowadzone dalsze prace mające za zadanie zlokalizowanie kolejnych szczątków amerykańskiego samolotu B-17G. Tym razem jednostka pływająca Echo 2 szczecińskiej firmy Escort wraz ze specjalistami z firmy Innomar Technologie GmbH z Rostoku badała muliste dno akwenu.
Prace były prowadzone przy pomocy echosondy parametrycznej SES, która w sprzyjających warunkach penetruje osady denne i lokalizuje znajdujące się tam anomalie. Firma Innomar znajduje się w światowej czołówce producentów specjalistycznego sprzętu do prowadzenia podwodnych poszukiwań. Podczas prac na Zalewie Szczecińskim po raz pierwszy w Polsce zaprezentowała najnowszy 6 przetwornikowy Innomar „sixpack” Multi-Transducer Sub-Bottom Profiler. Sprzęt ten pozwala zebrać bardzo dużą ilość danych nawet w bardzo płytkich wodach. Urządzenie jest stosowane do szukania złóż ropy i gazu, badaniu podmorskich rurociągów, kabli, określania stanu fundamentów budowli hydrotechnicznych oraz lokalizowania stanowisk archeologicznych. Przeprowadzone na Zalewie prace miały na celu znalezienie i określenie pola szczątków rozbitego amerykańskiego samolotu. Muzealnikom z Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu szczególnie zależało na sprawdzeniu, co może znajdować się w osadach dennych znajdujących się wokół wystających ponad dno szczątków wraku.
Jednostka Echo 2 wypłynęła z portu w Trzebieży, a prace z jej pokładu były prowadzone przez cały dzień. Obecnie trwa analiza zebranych danych, która specjalistom z firmy Innomar zajmie parę tygodni, powstanie m.in. trójwymiarowy obraz warstw dennych.
– Mamy nadzieję, że użycie najnowszego Sub-Bottom Profilera firmy Innomar pozwoli sporządzić wizualizację w 3d wszystkich anomalii znajdujących się w dnie wokół szczątków samolotu – mówią muzealnicy.
Muzeum Oręża Polskiego z partnerami prowadzi od kilku miesięcy badania wraku amerykańskiego samolotu B-17G, znajdującego się na Zalewie Szczecińskim. W sierpniu 2022 r. podczas realizacji projektu „Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022” został zlokalizowany wrak samolotu. Miejsce prac zostało wytypowane przez pracowników Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu po analizie wszystkich dostępnych dokumentów oraz informacji dotyczących katastrofy samolotu B-17G o numerze płatowca 44-8046.
W trakcie prowadzonych prac na Zalewie Szczecińskiem jednostka Echo 2 znalazła wrak samolotu w pobliżu miejsca, gdzie Urząd Morski w Szczecinie podczas inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m” wydobył elementy amerykańskiego bombowca B-17.
Partnerzy projektu „Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022”
- Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza,
- Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu,
- Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu,
- Firma Escort,
- Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service,
- Katedra Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego,
- Muzeum Obozów Jenieckich,
- Portal Polska Morska,
- Klaster Morski Pomorza Zachodniego,
- Urząd Morski w Szczecinie,
- Firma Scubatech TecLine.
Apel
Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu zaprasza do współpracy wszystkie instytucje, organizacje i osoby, które chcą pomóc. Szukamy również kontaktu do krewnych załogi samolotu Boeing B-17G numer 44-8046 z 457 Grupy Bombowej, 750 Dywizjon Bombowego lub weteranów 8 Armii Lotniczej (albo ich krewnych), którzy brali udział 7 października 1944 r. w nalocie na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach.
Prosimy o kontakt na e-mail:muzeum@muzeum.kolobrzeg.pl, alekost@wp.pl tel. 601 402 400.