piątek, 25 kwietnia, 2025

CMWŁ bogatsze o nowe zbiory

Prace czterech współczesnych polskich artystów, których twórczość związana jest z trzema wydarzeniami: Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi, 60-leciem Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz 75-leciem Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, wzbogaciły zbiory Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

To już kolejny etap rozbudowy kolekcji współczesnej tkaniny artystycznej CMWŁ stanowiącej reprezentatywny przegląd polskiej tkaniny tworzonej po 1945 roku. Różnorodne i sukcesywnie pozyskiwane dzieła nie tylko wzbogacają wystawy stałe i czasowe, ale są również wykorzystywane przy realizacji programów edukacyjnych i badawczych, podnosząc tym samym świadomość w odbiorze sztuki współczesnej.

Wśród zakupionych prac znajduje się 7 kompozycji z cyklu „Doll” (2018) autorstwa Joanny Zemanek, praca Andrzeja Bartczaka „Anamnesis – Bibliotheca” (1994), tkaniny podwójne „Eleonorze” i „Halinie i Annie” (2020) zaprojektowane przez Małgorzatę Markiewicz oraz praca Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej „Pas_s_a_long” (2020).

Pierwsza z artystek, Joanna Zemanek, związana z tkaniną artystyczną, tworzy obiekty, instalacje i filmy wideo. Uprawia malarstwo i rysunek, zajmuje się scenografią, projektuje kostiumy, jest kuratorką wielu wystaw.

Zakupione prace jej autorstwa to trójwarstwowe tkaniny jedwabne, drukowane i haftowane, autorsko oprawione w sosnowe ramy. Narracja prac z cyklu „Doll” skupiona jest na relacji jednostki w środowisku społecznym. Kluczowym aspektem jest tu wzrok, który „rozbiera” i „obnaża” ukazaną postać, wywołując w człowieku poczucie dyskomfortu i presji. Kompozycje z tej serii były prezentowane na Textile Art of Today w 2018, podczas którego autorka zdobyła Nagrodę Wyszehradzką.

Małgorzata Markiewicz jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jej praktyka artystyczna bada złożoność współczesnej dynamiki płci w kontekście środowiska domowego, a także szeroko rozumianego społeczeństwa. Jest autorką pomnika Gombrowicza w Krakowie. Prace prezentowała m.in. w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, CSW Zamek Ujazdowski, Parku Rzeźby na Bródnie MSN,  Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, The Photographers Gallery w Londynie, Matadero w Madrycie, Berardo Museum w Lizbonie  i wielu innych. Współpracuje z galerią l’etrangere z Londynu.

Prace „Eleonorze” i „Halinie i Annie” są efektem fascynacji autorki tkaniną podwójną (dwuosnowową) z Podlasia, ich wielowiekową tradycją, dawną techniką i wzorami przekazywanymi przez kobiety z pokolenia na pokolenie. Obie prace, poświęcone wybitnym badaczkom i propagatorkom tkaniny artystycznej, można aktualnie oglądać na wystawie „Działy Otwarte / Działy zamknięte” z okazji 60-lecia działalności muzeum.

Andrzej Marian Bartczak, profesor zwyczajny na Wydziale Grafiki i Malarstwa ASP im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, zajmuje się grafiką, malarstwem, rysunkiem i tkaniną. Jest twórcą książek artystycznych i obiektów, autorem ponad stu wystaw indywidualnych w Polsce, Austrii, Belgii, Bułgarii, Francji, Luksemburgu, Niemczech, Szwecji, USA, uczestnikiem ponad 400 wystaw zbiorowych oraz laureatem licznych nagród i wyróżnień (m.in. trzykrotny laureat Nagrody Ministra Kultury i Sztuki).

Zakupiona praca „Anamnesis Bibliotheca” jest instalacją składającą się z 21 książek, 1 kuli i płata ze zszytych pasów tkaniny. To kompozycja, której elementy w kolejnych prezentacjach, zgodnie z intencją artysty, mogą być i są odmiennie komponowane, usystematyzowane wielkościami i zgrupowane w rzędach albo „rozrzucone”.  Praca uczestniczyła w 8. Międzynarodowym Triennale Tkaniny, Łódź 1995.

Dominika Krogulska-Czekalska prowadzi Pracownię Tkaniny Dekoracyjnej na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W swojej pracy twórczej zgłębia tajniki tkaniny żakardowej, poszukując możliwości wykorzystania tej techniki w sposób niekonwencjonalny, lecz pożyteczny i nieszkodliwy dla środowiska. To uczestniczka wielu międzynarodowych wystaw, m.in. „Text/struct/ures” w Niemczech, „Textile Art of Today” prezentowanej w Słowacji, Czechach, Polsce i na Węgrzech, “Za Wolność” pokazywanej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, w 16. edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny czy Biennale WTA w Madrycie.

Praca Pas_s_a_long (2020) to mierząca sześć metrów dwuwątkowa tkanina żakardowa, której kompozycja nawiązuje do układu motywów pasa kontuszowego – akcesorium historycznie ukształtowanego polskiego stroju narodowego, noszonego przez mężczyzn w Polsce do XIX wieku. Tradycyjne ornamenty, które wypełniały poszczególne pola pasów kontuszowych, zostały przez artystkę zastąpione motywami wywiedzionymi z rysunków anatomicznych kobiecego ciała, potraktowanymi niczym formy roślinne: w polach odpowiadających głowom pasa znalazły się widok krtani i wizerunek kobiecego układu rozrodczego. Żakardowa makata została zaprojektowana, zrealizowana i zaprezentowana na wystawie Działy otwarte / Działy zamknięte z okazji 60-lecia Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, której Krogulska-Czekalska jest współkuratorką.

Wszystkie zakupione prace dostępne są na portalu Digitex – wirtualnym katalogu obiektów pochodzących ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Projekt „Rozbudowa kolekcji współczesnej tkaniny artystycznej Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – etap czwarty” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – w ramach programu „Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...

Zdarzenia muzealne – Maj 2025

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zdarzeniach muzealnych odbywających się...

Wernisaż wystawy czasowej — „Mag...

Zapraszamy na rodzinną wystawę do Galerii Śluza!

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...