Prace czterech współczesnych polskich artystów, których twórczość związana jest z trzema wydarzeniami: Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi, 60-leciem Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz 75-leciem Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, wzbogaciły zbiory Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
To już kolejny etap rozbudowy kolekcji współczesnej tkaniny artystycznej CMWŁ stanowiącej reprezentatywny przegląd polskiej tkaniny tworzonej po 1945 roku. Różnorodne i sukcesywnie pozyskiwane dzieła nie tylko wzbogacają wystawy stałe i czasowe, ale są również wykorzystywane przy realizacji programów edukacyjnych i badawczych, podnosząc tym samym świadomość w odbiorze sztuki współczesnej.
Wśród zakupionych prac znajduje się 7 kompozycji z cyklu „Doll” (2018) autorstwa Joanny Zemanek, praca Andrzeja Bartczaka „Anamnesis – Bibliotheca” (1994), tkaniny podwójne „Eleonorze” i „Halinie i Annie” (2020) zaprojektowane przez Małgorzatę Markiewicz oraz praca Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej „Pas_s_a_long” (2020).
Pierwsza z artystek, Joanna Zemanek, związana z tkaniną artystyczną, tworzy obiekty, instalacje i filmy wideo. Uprawia malarstwo i rysunek, zajmuje się scenografią, projektuje kostiumy, jest kuratorką wielu wystaw.
Zakupione prace jej autorstwa to trójwarstwowe tkaniny jedwabne, drukowane i haftowane, autorsko oprawione w sosnowe ramy. Narracja prac z cyklu „Doll” skupiona jest na relacji jednostki w środowisku społecznym. Kluczowym aspektem jest tu wzrok, który „rozbiera” i „obnaża” ukazaną postać, wywołując w człowieku poczucie dyskomfortu i presji. Kompozycje z tej serii były prezentowane na Textile Art of Today w 2018, podczas którego autorka zdobyła Nagrodę Wyszehradzką.
Małgorzata Markiewicz jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jej praktyka artystyczna bada złożoność współczesnej dynamiki płci w kontekście środowiska domowego, a także szeroko rozumianego społeczeństwa. Jest autorką pomnika Gombrowicza w Krakowie. Prace prezentowała m.in. w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, CSW Zamek Ujazdowski, Parku Rzeźby na Bródnie MSN, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, The Photographers Gallery w Londynie, Matadero w Madrycie, Berardo Museum w Lizbonie i wielu innych. Współpracuje z galerią l’etrangere z Londynu.
Prace „Eleonorze” i „Halinie i Annie” są efektem fascynacji autorki tkaniną podwójną (dwuosnowową) z Podlasia, ich wielowiekową tradycją, dawną techniką i wzorami przekazywanymi przez kobiety z pokolenia na pokolenie. Obie prace, poświęcone wybitnym badaczkom i propagatorkom tkaniny artystycznej, można aktualnie oglądać na wystawie „Działy Otwarte / Działy zamknięte” z okazji 60-lecia działalności muzeum.
Andrzej Marian Bartczak, profesor zwyczajny na Wydziale Grafiki i Malarstwa ASP im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, zajmuje się grafiką, malarstwem, rysunkiem i tkaniną. Jest twórcą książek artystycznych i obiektów, autorem ponad stu wystaw indywidualnych w Polsce, Austrii, Belgii, Bułgarii, Francji, Luksemburgu, Niemczech, Szwecji, USA, uczestnikiem ponad 400 wystaw zbiorowych oraz laureatem licznych nagród i wyróżnień (m.in. trzykrotny laureat Nagrody Ministra Kultury i Sztuki).
Zakupiona praca „Anamnesis Bibliotheca” jest instalacją składającą się z 21 książek, 1 kuli i płata ze zszytych pasów tkaniny. To kompozycja, której elementy w kolejnych prezentacjach, zgodnie z intencją artysty, mogą być i są odmiennie komponowane, usystematyzowane wielkościami i zgrupowane w rzędach albo „rozrzucone”. Praca uczestniczyła w 8. Międzynarodowym Triennale Tkaniny, Łódź 1995.
Dominika Krogulska-Czekalska prowadzi Pracownię Tkaniny Dekoracyjnej na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W swojej pracy twórczej zgłębia tajniki tkaniny żakardowej, poszukując możliwości wykorzystania tej techniki w sposób niekonwencjonalny, lecz pożyteczny i nieszkodliwy dla środowiska. To uczestniczka wielu międzynarodowych wystaw, m.in. „Text/struct/ures” w Niemczech, „Textile Art of Today” prezentowanej w Słowacji, Czechach, Polsce i na Węgrzech, “Za Wolność” pokazywanej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, w 16. edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny czy Biennale WTA w Madrycie.
Praca Pas_s_a_long (2020) to mierząca sześć metrów dwuwątkowa tkanina żakardowa, której kompozycja nawiązuje do układu motywów pasa kontuszowego – akcesorium historycznie ukształtowanego polskiego stroju narodowego, noszonego przez mężczyzn w Polsce do XIX wieku. Tradycyjne ornamenty, które wypełniały poszczególne pola pasów kontuszowych, zostały przez artystkę zastąpione motywami wywiedzionymi z rysunków anatomicznych kobiecego ciała, potraktowanymi niczym formy roślinne: w polach odpowiadających głowom pasa znalazły się widok krtani i wizerunek kobiecego układu rozrodczego. Żakardowa makata została zaprojektowana, zrealizowana i zaprezentowana na wystawie Działy otwarte / Działy zamknięte z okazji 60-lecia Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, której Krogulska-Czekalska jest współkuratorką.
Wszystkie zakupione prace dostępne są na portalu Digitex – wirtualnym katalogu obiektów pochodzących ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Projekt „Rozbudowa kolekcji współczesnej tkaniny artystycznej Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – etap czwarty” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – w ramach programu „Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej”.