niedziela, 22 grudnia, 2024

Hiszpańskie muzea ze spadkiem liczby odwiedzających

Minione 12 miesięcy to wyjątkowo trudny czas dla placówek muzealnych na całym świecie. Niemal wszystkie przez większą część roku były zamknięte, co oczywiście przyniosło skutek w postaci znacznego spadku liczby odwiedzających, a co za tym idzie – poziomu dochodów własnych. Szczególnie dotkliwie odczuły to kraje, dla których kluczową gałęzią gospodarki jest turystyka, takich jak np. Hiszpania.

Z danych opublikowanych przez Muzeum Guggenheima w Bilbao wynika, że w 2020 roku zdecydowaną większość (niemal dwie trzecie) zwiedzających stanowili Hiszpanie. Oznacza to, że odwróceniu uległ długoletni trend – dotąd główną grupą wizytującą muzeum byli obcokrajowcy. Muzealnicy podkreślają też fakt, że ubiegłoroczna publiczność została w dużej mierze „odmłodzona” – ekspozycje zwiedzało znacznie więcej młodzieży, niż miało to miejsce w poprzednich latach. Być może miało to związek w licznymi inicjatywami cyfrowymi muzeum – z uwagi na pandemię Muzeum Guggenheima znaczną część swojej aktywności przeniosło do sieci. W ramach akcji #GuggenheimBilbaoLive nakręcono 55 filmów związanych z wystawami i innymi, mniej znanymi aspektami działalności muzeum. Filmy te osiągnęły 2,3 miliona wyświetleń na portalach społecznościowych muzeum i wygenerowały łącznie 90 000 bardzo pozytywnych interakcji użytkowników. Kolejną inicjatywą cyfrową był #CuentaAtrásKandinsky, składający się z serii piętnastu filmów, które przedstawiały proces przygotowywania wystawy. Filmy, w których wystąpili fachowcy różnych branż opowiadający o swojej pracy (tej, której zwiedzający najczęściej nie widzą), miał bardzo duży zasięg – 1,6 miliona odsłon i 44 000 interakcji.

Muzeum podkreśla, że dzięki swoim działaniom, pomimo bardzo trudnego roku, pozostaje liderem wśród europejskich instytucji kultury pod względem poziomu samofinansowania, który w 2020 roku wyniósł około 51%.


Znaczny spadek liczby odwiedzających odnotowało w 2020 roku także Muzeum Reina Sofia. Placówkę odwiedziło 1 248 486 osób, czyli o ponad 70% mniej niż rok wcześniej (w 2019 było ich 4 425 699). Nietypowa sytuacja ostatnich miesięcy spowodowała również znaczący spadek dochodów własnych muzeum generowanych przez publikacje, wynajem powierzchni, sponsoring, tantiemy, sprzedaż biletów itp. Sprzedaż biletów spadła o około 82%. Wynika to nie tylko z faktu, że zmniejszyła się liczba zwiedzających, ale także z decyzji muzeum o obniżeniu ceny biletu w miesiącach po ponownym otwarciu. Takie działania miały na celu nie tylko przyciągnięcie publiczności, ale także umożliwienie kontaktu z kulturą w czasie, gdy była ona potrzebna bardziej niż kiedykolwiek.

W ostatnich miesiącach roku liczba wizyt w niewielkim stopniu wzrosła, ale podjęte środki ostrożności sprawiają, że otwarte niedawno i cieszące się świetnymi recenzjami wystawy może oglądać mniejsza niż zwykle liczba osób.

Źródłoinf. prasowe

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...