poniedziałek, 15 września, 2025

Instytut POLONIKA: jak ratowano obraz Smuglewicza z wileńskiego Antokolu?

Na profilu Instytutu POLONIKA na platformie Google Arts & Culture udostępniono kolejną z wystaw – tym razem jest to „Konserwacja wileńskiego obrazu Franciszka Smuglewicza z kościoła św. Piotra i Pawła”.

Hic iacet peccator, czyli przekładając z łaciny „Tu leży grzesznik”. Tak brzmi sentencja, którą Michał Kazimierz Pac – hetman wielki litewski i największy magnat Rzeczpospolitej w XVII wieku – kazał wykuć na posadzce wileńskiego kościoła. Fundator świątyni na Antokolu spoczął pod jej progiem – dokładnie jak sobie życzył.

Kościół św. Piotra i Pawła ma bogaty barokowy wystrój, w części dzieło artystów włoskich. W Italii nauki pobierał również Franciszek Smuglewicz, syn malarza Łukasza Smuglewicza i siostrzeniec wielkiego artysty tamtej epoki Szymona Czechowicza. Smuglewicz junior jest twórcą obrazu „Pożegnanie świętych  Piotra i Pawła”, który na co dzień zdobi ołtarz główny. W XIX wieku przeszedł dwukrotnie konserwację, prace restauracyjne przeprowadzono również w latach 90. XX wieku. Mimo to obraz wymagał ingerencji specjalistów.  

– Co tu dużo mówić, był w fatalnym stanie – mówi dyrektor Instytutu POLONIKA Dorota Janiszewska-Jakubiak. ­– Płótno, na którym namalowano to wspaniałe dzieło, silnie reagowało na zmiany temperatury i wilgotności. W efekcie wybrzuszyło się, a warstwy malarskie popękały, kruszyły się, odspajały od powierzchni. W ocenie konserwatorów trzeba było ustabilizować płótno i zadbać o usztywniające je tzw. krosno-drewnianą ramę, którą zaatakowały i osłabiły korniki. 

Prace ratunkowe przy obrazie w 2019 roku na zlecenie Instytutu POLONIKA przeprowadził polsko-litewski zespół pod kierunkiem Pawła Sadleja. Obraz odzyskał dawną świetność, a wystawa na Google Arts & Culture jest pokłosiem kilku miesięcy pracy konserwatorów malarstwa.

Zapraszamy do odwiedzania profilu Instytutu POLONIKA na platformie Google Arts& Culture, gdzie do tej pory opublikowano kilkanaście innych wystaw (np. „Hetman” poświęconą sylwetce wielkiego żołnierza i Polaka, Stanisława Żółkiewskiego czy ze zdjęciami rzeźb Johanna Georga Pinsla).

Już wkrótce premiera kolejnej wystawy on-line, także poświęconej problematyce konserwatorskiej. W grudniu 2020 roku POLONIKA zakończyła remont neogotyckiej kaplicy Krzyżanowskich na Cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie. Kosztem ponad 1,7 miliona złotych odbudowano budowlę nazywaną potocznie „kaplicą z chimerami”. Przez wiele lat stała zawilgocona, zdewastowana i – uogólniając – była w stanie tuż przed katastrofą budowlaną. Remont we Lwowie zaczął się w roku 2019 i trwał aż 18 miesięcy.  Nad projektem pracowały (nie licząc asysty specjalistów Instytutu) aż 32 osoby – 16 Polaków i 16 Ukraińców. Wykorzystano 8728 cegieł, a tych zniszczonych z elewacji wymieniono 3805. Ceramika na dachu (ponad 1000 dachówek i 75 gąsiorów) wymagała całkowitego odtworzenia. Zachowało się zaledwie 25 szybek witrażowych, więc 1088 wyprodukowano od nowa. Historię tych prac, które Instytut zlecił do realizacji firmie Monument Service, obejrzycie niedługo właśnie w Google Arts& Culture.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...