W Zamku Królewskim w Warszawie trwają przygotowania do wystawy „Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z Fundacji Roberta Longhiego” (wernisaż – 10 listopada 2021 r.). Głównym punktem ekspozycji będzie niewątpliwie obraz Caravaggia „Chłopiec gryziony przez jaszczurkę”, któremu towarzyszyć ma 40 płócien artystów z Włoch i Europy Północnej XVI i XVII w.
– Działamy w zabytkowej przestrzeni, którą musimy przygotować do odpowiedniej ekspozycji największych dzieł sztuki – mówi Paweł Martosz, kierownik Działu Organizacji Wystaw Zamku Królewskiego w Warszawie.
– Architektura sal zamkowych wymagała wprowadzenia dodatkowych, wolnostojących ścian, które dzieląc przestrzeń, tworzą odpowiedni nastrój, umożliwiają bliższy kontakt z obrazami i wzajemne relacje między nimi – dodaje Żaneta Govenlock, autorka scenografii wystawy. – Zaproponowana scenografia, ściśle powiązana z odpowiednim prowadzeniem światła, pozwoli widzom na zanurzenie się w świecie malarstwa Caravaggia i innych mistrzów baroku.
Jednym z największych wyzwań prezentacji jest odpowiednie wyeksponowanie bohatera wystawy – obrazu Caravaggia „Chłopiec gryziony przez jaszczurkę”. Poprzez umiejętne umieszczenie i precyzyjne oświetlenie dzieła, jego obecność będzie zauważalna już od chwili wejścia na ekspozycję. Obraz ma być pokazany w osobnej, poświęconej mu sali, co dodatkowo ułatwi do niego dostęp wszystkim widzom.
Dzieło Caravaggia otaczać będą ściany i sufit w kolorze zgaszonego granatu oraz podłoga w czerni. Zastosowane kolory podkreślą walory wyjątkowego malarstwa; poprowadzenie koloru we wnętrzach wyznaczy także obszary tematyczne na wystawie.
Prezentowane na wystawie dzieła pochodzą z kolekcji zgromadzonej przez Roberta Longhiego (1890-1970), włoskiego historyka sztuki, autora fundamentalnych opracowań na temat twórczości Caravaggia i kuratora wystaw jej poświęconych, jednego z najwybitniejszych znawców tematu. Obecnie kolekcja jest własnością Fundacji Historii Sztuki Roberta Longhiego (Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi) z siedzibą we Florencji.