Miniony rok był dla Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi szczególny z wielu powodów, nie tylko ze względu na pandemię. W 2020 roku muzeum obchodziło 60-lecie swojej działalności, zwieńczone wystawą jubileuszową. Mimo wielu trudności i ograniczeń, z jakimi borykały się wszystkie instytucje kultury, udało się zrealizować wiele projektów, zarówno artystycznych, jak i inwestycyjnych.
W 2020 roku została zakończona 16. – pod wieloma względami rewolucyjna – edycja Triennale, najstarsza i najważniejsza prezentacja zjawisk związanych z medium tkaniny. Edycja poświęcona jednemu tematowi przewodniemu: przekraczaniu granic, o wzbogaconej formule, spójnym charakterze, stanowiąca ważny komentarz do problemów współczesności.
16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny zostało nagrodzone „Plastrem Kultury 2019” i uznane za wystawę roku w plebiscycie wyróżniającym najważniejsze łódzkie wydarzenia organizowanym przez Plaster Łódzki.
Znaczenie Triennale dostrzegają nie tylko mieszkańcy Łodzi, ale również artyści z całego świata. Wśród nich znalazła się Hiroko Watanabe – japońska artystka, profesor Uniwersytetu Tama Art w Tokio, jurorka wielu wystaw oraz konkursów międzynarodowych, która odwiedziła Polskę podczas otwarcia 16. MTT. Doceniając znaczenie Triennale oraz zaangażowanie CMWŁ w popularyzację zjawisk związanych z medium tkaniny, artystka przekazała na rzecz muzeum darowiznę w wysokości 100 tysięcy dolarów.
mówi Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Ubiegłoroczne Triennale stało się też inspiracją dla projektu „Punkty widzenia. Młodzi o Triennale”, do którego CMWŁ zaprosiło uczestników w wieku 8-14 lat. Ich zadaniem było spojrzenie na prezentowane podczas wystawy dzieła z własnej, osobistej perspektywy, a następnie przedstawienie swojej interpretacji muzealnej publiczności, m.in. podczas oprowadzań czy za pośrednictwem autorskich katalogów. W 2020 r. młodzi uczestnicy tego projektu podjęli się przygotowania wystawy na wybrany przez siebie temat. Tak powstała „Ziemia (p)oddana” – ekspozycja będąca opowieścią o relacji człowieka z naturą.
W minionym roku, z okazji 60-lecia działalności muzeum, powstała również wystawa „Działy otwarte / Działy zamknięte”, dla której punktem wyjścia stały się refleksje nad historią instytucji, specyfiką kolekcji i zmieniającą się rolą muzeów, przedstawione ze współczesnej perspektywy. Choć stworzona z myślą o jubileuszu muzeum, nie jest historycznym podsumowaniem dorobku CMWŁ, a swoistym laboratorium, w ramach którego instytucja otworzyła swoje zbiory na interpretacje zaproszonych przez Martę Kowalewską kuratorów: Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej, Małgorzaty Markiewicz i Marcina Różyca oraz zaangażowanych w wystawę artystów.
Pod koniec roku CMWŁ zakończyło także budowę nowej wystawy stałej „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie historie”. Wystawa zlokalizowana w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej (dawniej: Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej) opowiada historię wielokulturowej, włókienniczej Łodzi z perspektywy codziennego życia jej mieszkańców. Losy bohaterów ukazane są na przestrzeni XIX i XX w. na tle zdarzeń historycznych i społecznych. Inspiracją dla tych mikrohistorii były rodzinne wspomnienia, pamiętniki i wywiady, będące zapisem historii mówionych najstarszych mieszkańców Łodzi.
mówi Magda Komarzeniec, zastępca dyrektora Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Budowa wystawy możliwa była dzięki kompleksowemu projektowi inwestycyjnemu w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej.
podkreśla Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
To nie był jednak koniec inwestycji na terenie parku.
dodaje Magda Komarzeniec, zastępca CMWŁ.
Muzeum zrealizowało również sporo inicjatyw cyfrowych, szczególnie istotnych w dobie pandemii. W ramach rozbudowy cyfrowej platformy Digitex nie tylko zdigitalizowano kolejne 400 obiektów, ale także stworzono dwie wystawy cyfrowe: „Antoni Starczewski. Transpozycje” oraz „Mit Łodzi jako Ziemi Obiecanej”. Kolejne wystawy on-line publikowane za pośrednictwem serwisu Instagram, to efekt międzynarodowej inicjatywy Textile Culture Net, w ramach której Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podjęło współpracę z CHAT (Centre for Heritage, Arts and Textile) w Hongkongu, Lottozero w Prato oraz TextielMuseum w Tilburgu. W ofercie cyfrowej CMWŁ pojawił się także E-przewodnik po obiektach związanych z imperium rodziny Geyerów. Pasjonaci historii i architektury znajdą w nim ciekawe opisy (także w wersji lektorskiej) oraz zdjęcia prezentujące te historyczne budynki dawniej i dziś.
podsumowuje Aneta Dalbiak, dyrektor CMWŁ.