niedziela, 22 grudnia, 2024

Jubileusz w cieniu pandemii – pracowity rok CMWŁ

Miniony rok był dla Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi szczególny z wielu powodów, nie tylko ze względu na pandemię. W 2020 roku muzeum obchodziło 60-lecie swojej działalności, zwieńczone wystawą jubileuszową. Mimo wielu trudności i ograniczeń, z jakimi borykały się wszystkie instytucje kultury, udało się zrealizować wiele projektów, zarówno artystycznych, jak i inwestycyjnych.

W 2020 roku została zakończona 16. – pod wieloma względami rewolucyjna – edycja Triennale, najstarsza i najważniejsza prezentacja zjawisk związanych z medium tkaniny. Edycja poświęcona jednemu tematowi przewodniemu: przekraczaniu granic, o wzbogaconej formule, spójnym charakterze, stanowiąca ważny komentarz do problemów współczesności.

16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny zostało nagrodzone „Plastrem Kultury 2019” i uznane za wystawę roku w plebiscycie wyróżniającym najważniejsze łódzkie wydarzenia organizowanym przez Plaster Łódzki.

Znaczenie Triennale dostrzegają nie tylko mieszkańcy Łodzi, ale również artyści z całego świata. Wśród nich znalazła się Hiroko Watanabe – japońska artystka, profesor Uniwersytetu Tama Art w Tokio, jurorka wielu wystaw oraz konkursów międzynarodowych, która odwiedziła Polskę podczas otwarcia 16. MTT. Doceniając znaczenie Triennale oraz zaangażowanie CMWŁ w popularyzację zjawisk związanych z medium tkaniny, artystka przekazała na rzecz muzeum darowiznę w wysokości 100 tysięcy dolarów.

Czujemy się zaszczyceni tym pięknym gestem. Przekazane środki pomogą nam w realizacji kolejnych przedsięwzięć mających na celu popularyzację dokonań i zjawisk w dziedzinie tkaniny artystycznej

mówi Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Ubiegłoroczne Triennale stało się też inspiracją dla projektu „Punkty widzenia. Młodzi o Triennale”, do którego CMWŁ zaprosiło uczestników w wieku 8-14 lat. Ich zadaniem było spojrzenie na prezentowane podczas wystawy dzieła z własnej, osobistej perspektywy, a następnie przedstawienie swojej interpretacji muzealnej publiczności, m.in. podczas oprowadzań czy za pośrednictwem autorskich katalogów. W 2020 r. młodzi uczestnicy tego projektu podjęli się przygotowania wystawy na wybrany przez siebie temat. Tak powstała „Ziemia (p)oddana” – ekspozycja będąca opowieścią o relacji człowieka z naturą.

W minionym roku, z okazji 60-lecia działalności muzeum, powstała również wystawa „Działy otwarte / Działy zamknięte”, dla której punktem wyjścia stały się refleksje nad historią instytucji, specyfiką kolekcji i zmieniającą się rolą muzeów, przedstawione ze współczesnej perspektywy. Choć stworzona z myślą o jubileuszu muzeum, nie jest historycznym podsumowaniem dorobku CMWŁ, a swoistym laboratorium, w ramach którego instytucja otworzyła swoje zbiory na interpretacje zaproszonych przez Martę Kowalewską kuratorów: Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej, Małgorzaty Markiewicz i Marcina Różyca oraz zaangażowanych w wystawę artystów.

foto: CMWŁ, CC BY 3.0

Pod koniec roku CMWŁ zakończyło także budowę nowej wystawy stałej „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie historie”. Wystawa zlokalizowana w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej (dawniej: Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej) opowiada historię wielokulturowej, włókienniczej Łodzi z perspektywy codziennego życia jej mieszkańców. Losy bohaterów ukazane są na przestrzeni XIX i XX w. na tle zdarzeń historycznych i społecznych. Inspiracją dla tych mikrohistorii były rodzinne wspomnienia, pamiętniki i wywiady, będące zapisem historii mówionych najstarszych mieszkańców Łodzi.

Wystawa „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie” powstała dzięki zaangażowaniu ogromnego zespołu ludzi, ale także przy nieocenionym udziale mieszkańców naszego miasta. Łodzianie ogromnie nam zaufali i przekazali coś najcenniejszego – podarowali muzeum oraz odwiedzającym nasze wystawy historię swojej rodziny, pamiątki często przekazywane z pokolenia na pokolenie

mówi Magda Komarzeniec, zastępca dyrektora Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Budowa wystawy możliwa była dzięki kompleksowemu projektowi inwestycyjnemu w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej.

Zakres prac modernizacyjnych objął znajdujące się w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej drewniane domy oraz letniskową willę. Dzięki termomodernizacji obiekty będzie można odwiedzać przez cały rok 

podkreśla Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

foto: CMWŁ, CC BY 3.0

To nie był jednak koniec inwestycji na terenie parku.

Ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Ochrona zabytków 2020” został odrestaurowany zabytkowy kościół pw. św. Andrzeja Boboli. Modernizacja objęła odnowienie elewacji budynku, renowację stolarki drzwiowej i okiennej, odświeżenie malowidła nad wejściem do kościoła przedstawiające Andrzeja Bobolę, patrona świątyni. Kościół był ostatnim obiektem na terenie Łódzkiego Parku Kultury Miejskiej, który doczekał się bardzo potrzebnych prac budowlanych i konserwatorskich

dodaje Magda Komarzeniec, zastępca CMWŁ.

Muzeum zrealizowało również sporo inicjatyw cyfrowych, szczególnie istotnych w dobie pandemii. W ramach rozbudowy cyfrowej platformy Digitex nie tylko zdigitalizowano kolejne 400 obiektów, ale także stworzono dwie wystawy cyfrowe: „Antoni Starczewski. Transpozycje” oraz „Mit Łodzi jako Ziemi Obiecanej”. Kolejne wystawy on-line publikowane za pośrednictwem serwisu Instagram, to efekt międzynarodowej inicjatywy Textile Culture Net, w ramach której Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podjęło współpracę z CHAT (Centre for Heritage, Arts and Textile) w Hongkongu, Lottozero w Prato oraz TextielMuseum w Tilburgu. W ofercie cyfrowej CMWŁ pojawił się także E-przewodnik po obiektach związanych z imperium rodziny Geyerów. Pasjonaci historii i architektury znajdą w nim ciekawe opisy (także w wersji lektorskiej) oraz zdjęcia prezentujące te historyczne budynki dawniej i dziś.

Większość wspomnianych projektów udało się zrealizować dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o łącznej wartości niemal 1 mln złotych, więc pod względem pozyskiwania funduszów zewnętrznych ubiegły rok był dla nas niewątpliwie bardzo szczęśliwy

podsumowuje Aneta Dalbiak, dyrektor CMWŁ.

Źródłoinf. prasowa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...