piątek, 22 listopada, 2024

Maszty i baszty. O projektowaniu ilustracji w latach 50-70. XX wieku

Polska szkoła ilustracji, powstała w czasach PRL i naznaczona wpływem socrealizmu w połowie XX wieku osiągnęła sukces na całym świecie. Jednymi z jej przedstawicieli byli Bożena Truchanowska i Wiesław Majchrzak – małżeństwo wielokrotnie nagradzane za wspólne i indywidualne projekty ilustracji do książek dla dzieci. Ponad 140 ich prac można teraz zobaczyć na wystawie „Maszty i baszty” w Domu Uphagena w Gdańsku.

Uśmiechające się ze stron wydawnictw dla najmłodszych postaci sprawiają czasem wrażenie wtórnych i pozbawionych wyrazu. Jednak jeszcze kilkadziesiąt lat temu projekty spod ręki polskich ilustratorów zaskakiwały i oczarowywały grafików na całym świecie.

Gdy w latach 50. XX wieku polską sceną artystyczną zawładnęła doktryna socrealizmu, wielu twórców skupiło się na formach grafiki użytkowej. W scentralizowanym ruchu wydawniczym ważną pozycję zajęły książki dla dzieci, a razem z nimi ilustracje. Ilustratorstwo stało się więc dziedziną nie tylko opłacalną i potrzebną, lecz także dającą swobodę w kreowaniu artystycznych wizji. Przez kolejnych 30 lat różnorodność form i technik, humor oraz zdolność narracji polskich ilustratorów były doceniane na całym świecie. W odniesieniu do najwybitniejszych z nich powstało określenie „polska szkoła ilustracji” – mniej popularna, jednak równie rozwinięta siostra słynnej „polskiej szkoły plakatu”.

Niezwykły duet

Bożena Truchanowska i Wiesław Majchrzak, absolwenci warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, początkowo tworzyli duet zarówno w życiu prywatnym i zawodowym. W 1956 r. odnieśli swój pierwszy wielki sukces – za ilustracje do Baśni braci Grimmów otrzymali srebrny medal na Międzynarodowej Wystawie Książki w Lipsku. W trakcie kariery zdobyli wiele takich nagród za wspólne i indywidualne projekty.

Wiele z ich prac było przedstawieniami przeszłości – tematyka ilustracji tworzonych do legend oraz książek historycznych dla dzieci dotyczyła między innymi epoki brązu, Polski wczesnych Piastów, rewolucji francuskiej i wojny secesyjnej. W niezrównany sposób, z dbałością o historyczną poprawność potrafili odtworzyć elementy każdej z tych epok. 

Od końca lat 60. tworzyli wyłącznie indywidualne prace, różniące się znacznie stylem i tematyką. W ilustracjach Bożeny Truchanowskiej główną rolę odgrywały postacie oraz przyroda, zaś przedstawienia Wiesława Majchrzaka skupiały się w dużej mierze na przedmiotach i budynkach.

Przedmioty (nie)ożywione

W pracach Wiesława Majchrzaka widać fascynację architekturą i przestrzenią, przedstawioną jednak w dwuwymiarowy, płaski sposób. Z dużą dbałością o szczegóły ilustrował on nie tylko miasta europejskie, ale też krajobrazy bliskiego wschodu. Frontalny widok pozwalał na pokazanie detali architektonicznych i dekoracyjnych fasad budynków, co musiało być poprzedzone zapoznaniem się z historycznymi i współczesnymi mu zdjęciami i planami. Oddzielnym zagadnieniem w historii jego twórczości są wszelkiego rodzaju środki transportu, w tym statki i żaglowce, do których miał największy sentyment i chętnie przedstawiał je w swoich pracach.

Na wielu jego ilustracjach nie pojawia się żadna postać, a głównym bohaterem są elementy świata nieożywionego. „Jednocześnie w tych pozornie martwych przedmiotach czy budynkach widać jednak utajnione życie (…) Zdolność pochwycenia niejasnego intymnego związku, jaki łączy ludzi i rzeczy, to jeden z najpiękniejszych aspektów tej twórczości.” – w swoim eseju pisze dr. hab. Jacek Friedrich, kolekcjoner dzieł Majchrzaka.

Wystawa

Wyjątkowy zbiór projektów Bożeny Truchanowskiej i Wiesława Majchrzaka można teraz obejrzeć w Domu Uphagena w Gdańsku. Ponad 140 prezentowanych prac stworzonych na potrzeby książek dla dzieci, czasopism oraz kalendarzy pozwala przyjrzeć się fenomenowi ilustracji powstających w czasach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Główną tematyką prac prezentowanych na wystawie jest Gdańsk oraz pomorskie legendy i baśnie, których nieodłącznym elementem są tytułowe baszty i maszty.

Wystawie towarzyszy katalog, na stronach którego oprócz ponadczasowych ilustracji znalazły się eseje autorstwa kuratora wystawy dr. hab. Jacka Friedricha, z którego kolekcji pochodzi większość prezentowanych prac oraz dr. Janusza Mosakowskiego.

Na pasjonatów grafiki użytkowej czeka też rozmowa wokół wystawy o polskim ilustratorstwie lat minionych i najnowszych, w której udział wezmą dr hab. Małgorzata Cackowska, dr Anita Wincencjusz – Patyna, redaktor Marta Lipczyńska-Gil oraz dr hab. Jacek Friedrich. Spotkanie odbędzie się 29 września o godzinie 17.00 w Domu Uphagena. Wstęp wolny.

Muzeum Gdańska przygotowało również bezpłatne warsztaty „Baszty wśród masztów i inne obrazki, czyli o polskiej ilustracji książkowej po 1945 r.” skierowane do seniorów. Wydarzenie odbędzie się 29 września o godzinie 12.00. Zapisy dla chętnych rozpoczną się 22 września.

Wystawę można oglądać do 2 października 2022 roku w Domu Uphagena przy ul. Długiej 12.

Tekst przygotowany podczas praktyk studenckich przez Aleksandrę Nalewajko.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Muzeum Małopolski Zachodniej w Wygiełz...

VIII Forum Regionalne Między Małopolską a Górnym Śląskiem pt. „Po nitce do kłęb...

Barwy holi

W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rz...

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...