Podczas noworocznego spotkania z mediami Muzeum Narodowe w Krakowie podsumowało minione 12 miesięcy. Jak w liczbach wyglądał rok 2022 w MNK?
Frekwencja
Frekwencja ogólna wyniosła blisko 1,4 mln zwiedzających i był to rekord w historii MNK. Największą popularnością wśród zwiedzających cieszyła się wystawy: „Łempicka” (ponad 70 tys.), „Malczewski romantyczny” (niemal 65 tys.) oraz „Nowy początek. Modernizm w II RP” (niemal 50 tys.).
Nowe nabytki
W 2022 r. Muzeum Narodowe w Krakowie powiększyło swoje zbiory o 1327 obiektów (1134 pozycje inwentarzowe). Wśród nowych obiektów 1098 to darowizny, 151 – zakupy, a 76 – depozyty.
Na zakupy obiektów do kolekcji Muzeum Narodowe w Krakowie w 2022 r. wydało łącznie 1.945.713 zł, z czego prawie 1.570.000 zł pochodzi z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najcenniejszym nabytkiem z dziedziny rzeźby współczesnej jest dzieło amerykańskiej artystki Ursuli von Rydingsvard Mocny (2015), zakupione za 1.499.085 zł (dotacja celowa MKiDN w wysokości 1.319.630 zł). Innym ważnym zakupem do kolekcji rzeźby współczesnej jest praca autorstwa Ludwiki Ogorzelec Pilon II z cyklu „Przyrządy równoważne” (1988), zakupiona środków własnych MNK za 39.780 zł.
Działalność wydawnicza
Nakładem Wydawnictwa Muzeum Narodowego w Krakowie ukazało się w 2022 roku ponad 20 tytułów publikacji książkowych. Łączny nakład to ponad 17 tys. egzemplarzy.
Działalność konserwatorska i digitalizacja
Łączna liczba obiektów poddanych konserwacji w MNK w I-IV kwartale 2021 roku wyniosła 27620 muzealiów. W trakcie konserwacji jest obraz J. Chełmońskiego Czwórka, zespół drzeworytów japońskich autorstwa Katsushiki Hokusaia, obraz Stanisława Wyspiańskiego Nasturcje, monumentalne marmurowe rzeźby: posąg Jowisza, Wenus i Bóg Rzek, a także obrazy T. Makowskiego J. Malczewskiego, S. I. Witkiewicza i R. Winiarskiego.
W ub. roku w MNK zdigitalizowano 16 tys. obiektów
Działalność edukacyjna
Edukacja w liczbach:
- warsztaty dla rodzin i dzieci: 10 cykli / 144 spotkania / 1964 os.
- warsztaty dla dorosłych: 59 zajęć/1198 os.
- oprowadzania dla publiczności: 1635/ 21140 os.
- spacery tematyczne dla os. indywidualnych: 1 cykl/ 10 spacerów/ 167 os.
- zajęcia dla grup szkolnych:
- lekcje muzealne (stacjonarne): 848 zajęć/ 15879 os.
- lekcje muzealne (online): 13 zajęć/ 256 os.
- gry muzealne dla grup szkolnych (forma aktywnych zajęć oparta na grywalizacji prowadzona w galeriach stałych MNK): 30 zajęć/ 729 os.
- spacery edukacyjne dla grup szkolnych w przestrzeni miasta (związane z kolekcją MNK): 7 spacerów /173 os.
- wykłady eksperckie, zajęcia dla seniorów, szkolenia dla nauczycieli.
Misja społecznej odpowiedzialności w MNK
- W 2022 roku w Muzeum opracowano i ogłoszono dokument misji Muzeum-Ludzie-Przyszłość – spis założeń z zakresu społecznej odpowiedzialności MNK. Założenia są sukcesywnie realizowane poprzez działania w muzeum.
- W 2022 roku miał też miejsce finał Projektu Spektrum, który służył planowaniu zmian na rzecz dostępności instytucji kultury dla osób w spektrum autyzmu. Był efektem współpracy z międzynarodową grupą partnerów.
- MNK aktywnie zaangażowało się w działania wspierające osoby dotknięte wojną w Ukrainie. Wydano 15 tys. specjalnych, bezpłatnych biletów „Solidarni z Ukrainą”. Realizowano współpracę z Wikimedia Polska poprzez takie działania, jak udział MNK w Wiki-projekcie GLAM (publikacja cyfrowych reprodukcji zbiorów MNK w repozytorium Wikimedia Polska).
- Ekipa pracowników MNK rozbudowała aktywności w Muzeum „Kultura bez barier”, skierowane do odbiorców o różnych potrzebach.
- Od 4 października do 20 listopada trwały XVII Międzynarodowe Biennale Sztuk Plastycznych Osób Niepełnosprawnych, organizowane przez Fundację Sztuki Osób Niepełnosprawnych we współpracy z MNK. Wystawa była efektem konkursu, w którym wzięło udział niemal 500 autorów z Polski i z zagranicy.
Promocja w mediach
- Liczba publikacji: ponad 18 tys.
- Łączne dotarcie: niemal 200 mln
- Łączny ekwiwalent: 60 mln zł
- Liczba tygodniówek i komunikatów prasowych: 72
- Social media:
- Facebook: niemal 100 tys. polubień
- Średni zasięg postów: niemal 11 tys.
- Twitter: 8,5 tys. obserwujących
- Instagram: niemal 30 tys. obserwujących
- YouTube: 1,8 subskrybentów.
- Liczba użytkowników strony internetowej: niemal 840 tys.
Nagrody i wyróżnienia
- Srebrny medal „Cracoviae Merenti” przyznany za stanie na straży dziedzictwa narodowego
- Wyróżnienie w konkursie „Kraków bez barier” w kategorii „innowacyjne technologie i innowacyjne projekty badawcze” za projekt Audyt z zespołem Marka Radia Kraków dla wystaw „Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni”, „Jacek Malczewski romantyczny” i „Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza”
- Dyplom Ministra Spraw Zagranicznych dla pani Beaty Romanowicz, Kierownika Działu Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie
- Tytuł „Promotora Polski” dla dyrektora MNK prof. dr hab. Andrzeja Szczerskiego w uznaniu za zasługi dla promocji kultury polskiej w kraju i na świecie
- Wyróżnienie w plebiscycie „Miejsce Przyjazne Rodzinom z dziećmi” w kategorii „Kultura, Sport i Rekreacja” dla Gmachu Głównego i Muzeum Książąt Czartoryskich
- Wyróżnienie w kategorii edytorskiej Nagrody Klio za książkę Lelewel. Rytownik Polski (redakcja naukowa: Janina Wilkosz)
- Nagroda za najlepiej wydaną edytorsko książkę oraz wyróżnienie w kategorii „katalogów wystaw” w I konkursie „Muzealna Książka Roku” za album Hokusai. Wędrując… Drzeworyty japońskie z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie (autorstwa Beaty Romanowicz)
- Curatorial Exhibition Prize dla prof. dr hab. Andrzeja Szczerskiego jako współkuratora wystawy „Young Poland: An Arts and Crafts Movement” w Willian Morris Gallery.