Nowe bezpłatne materiały informacyjne podkreślają pedagogiczne, dydaktyczne i prawne wyzwania, przed którymi stoją nauczyciele i szkoły po atakach islamistycznych lub rasistowskich. Jak mówić o zakazie umieszczania wizerunków i przedstawień proroków w klasie? Jaki wkład w edukację polityczną i profilaktykę wnoszą muzea? Na te i inne pytania odpowiada broszura „Ataki islamskie i rasistowskie – temat dla szkół i lekcji?”, opracowana przez Muzeum Sztuki Islamskiej StaatlicheMuseums zu Berlin wraz z innymi instytucjami edukacyjnymi.
Artykuły opierają się na internetowej serii rozmów, która została uruchomiona wiosną 2021 r. we współpracy z serwisem informacyjnym ds. zapobiegania radykalizacji, Federalnej Agencji ds. Edukacji Obywatelskiej, Instytutu Leibniza ds. Mediów Edukacyjnych – Instytutu Georga Eckerta, Instytucji Edukacyjnej Anne Frank, ufuq.de i Muzeum Sztuki Islamskiej. Powodem podjęcia tematu ataków było zabójstwo francuskiego nauczyciela historii Samuela Paty’ego, którego w październiku 2020 r. dokonali islamiści. Wydarzenie to odbiło się szerokim echem w niemieckich szkołach. Pedagodzy podkreślają, że w takich sytuacjach stają oni przed trudnym zadaniem rozmowy z dziećmi i młodzieżą.
Materiał informacyjny „Ataki islamskie i rasistowskie – temat dla szkół i lekcji?” (PDF, 2,5 MB) – j. niem.