Największy eksponat nowopowstającego Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie, kuter GDY-18, dopłynął do swojego miejsca przeznaczenia. W miniony weekend odbyła się operacja wstawienia jednostki do budynku dziesiątego oddziału Narodowego Muzeum Morskiego.
Zielony kuter GDY-18, pieszczotliwie nazwany przez pracowników „Ogórkiem”, do muzealnych zbiorów trafił na przełomie 2007 i 2008 roku w wyniku redukcji polskiej floty rybackiej. Ten zbudowany w 1973 roku w stoczni „Ustka” superkuter burtowy przez ponad dekadę cumował przy nabrzeżu Wyspy Ołowianki, urozmaicając krajobraz Gdańska oraz stanowiąc ciekawostkę dla mieszkańców i turystów. W tym roku rozpoczął nowy rozdział swojego istnienia.
We wtorkowy poranek, 13 kwietnia 2021 roku, historyczny kuter rybacki, mierzący 24,6 metrów długości i 6,57 metrów szerokości, z pomocą holownika odpłynął do Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Tam przeprowadzono prace renowacyjne i serwisowe, które miały na celu odnowienie oraz przygotowanie eksponatu do ustawienia na specjalnej płycie fundamentowej. Największym przedsięwzięciem było jednak przecięcie kadłuba w poprzek, aby umożliwić gościom łebskiego oddziału NMM, obejrzenie wnętrza jednostki.
3 czerwca, pod osłoną nocy, z gdyńskiej stoczni wypłynęła, prowadzona przez holownik, barka z dwiema lśniącymi sekcjami kutra GDY-18. Po trwającym 16 godzin rejsie, z pomocą dwóch holowników: „Karol” i „Złota Rybka”, została wprowadzona do kanału portowego w Łebie. Następnie rozpoczęto dwudniową akcję rozładunku barki i przeniesienia sekcji na plac budowy.
Operacja wyładunku była niezwykle skomplikowana i ryzykowna. Wymagała użycia profesjonalnego sprzętu: wózków do dokowania oraz dźwigu samochodowego. Precyzyjne ustawienie barki do poziomu nabrzeża, na której transportowano eksponat, zostało przeprowadzone bardzo profesjonalnie pod ścisłym nadzorem pracowników wykonawcy
mówi Małgorzata Kowalska z Działu Inwestycji i Remontów NMM.
Wykonawcą działań związanych z odnowieniem, przecięciem, transportem oraz wstawieniem kutra rybackiego do budynku było przedsiębiorstwo ADAC – Usługi Projektowo-Budowlane. Zakończenie pierwszego etapu budowy oddziału w Łebie planowane jest na połowę 2021 roku. Całkowity przewidywany koszt inwestycji wyniesie około 40 milionów złotych i jest finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz dofinansowania w ramach Programów Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Kuter rybacki GDY-18 na płycie fundamentowej Wypłynięcie kutra GDY-18 ze Stoczni Marynarki Wojennej Rozpoczęcie wprowadzenia barki z kutrem GDY-18 do kanału portowego w Łebie Barka z kutrem GDY-18 przy nabrzeżu w Łebie Kuter GDY-18 – największy eksponat nowopowstającego Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie Sekcje największego eksponatu w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie Operacja wstawiania kutra GDY-18 Operacja wstawiania największego eksponatu Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie Przekrój kutra GDY-18 podczas wstawiania do budynku nowopowstającego muzeum Sekcja kutra GDY-18