środa, 23 kwietnia, 2025

NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki w Gdańsku

Przez jego okna widać monumentalne stoczniowe dźwigi, w ceglanych budynkach na sąsiednich ulicach mieszkają byli pracownicy stoczni i artyści, kilkaset metrów dalej znajduje się Europejskie Centrum Solidarności, wokół rozwija się dynamicznie dzielnica Młode Miasto. NOMUS to nowa przestrzeń dla sztuki współczesnej, którą otworzyło Muzeum Narodowe w Gdańsku.

Przez pół wieku znajdowała się tu szkoła zawodowa kształcąca przyszłych stoczniowców – w latach 40. XX wieku – niemiecka, a po II wojnie światowej – polska. W latach 70. i 80. Stocznia Gdańska była terenem i świadkiem robotniczych oraz społecznych protestów, a także dramatycznych wydarzeń, które doprowadziły do obalenia reżimu komunistycznego w Polsce, a w konsekwencji – także w Europie Wschodniej. Po upadku stoczni w latach 90., był tu pustostan, a w latach 2004–2014 – siedziba Instytutu Sztuki Wyspa. W październiku w budynku otwiera się NOMUS – nowe miejsce na mapie sztuki współczesnej w Polsce i zarazem nowy dział Muzeum Narodowego w Gdańsku. Jakie znaczenie ma ten kontekst dla sztuki współczesnej i jej nowego adresu? Co wyróżnia NOMUS na tle innych placówek muzealnych?

– W naszym muzeum planujemy położyć duży nacisk na sztukę nowoczesną i współczesną. NOMUS, jako jeden z działów temu poświęconych, będzie bardzo ważną częścią tego planu. Tu najistotniejsze zjawiska współczesnej sztuki i otaczającego nas świata zostaną opowiedziane przede wszystkim z perspektywy lokalnej. Gdańsk i Pomorze od dawna potrzebowały takiego miejsca. Mam nadzieję, że już niedługo NOMUS zyska rangę ogólnopolską, a z czasem również międzynarodową, jednak – powtórzę – to lokalny wymiar jest tu dla mnie najważniejszy. W miejscu tak bardzo nasyconym historycznymi i społecznymi znaczeniami grzechem byłoby ów wymiar zlekceważyć – mówi prof. Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Nazwa NOMUS to nie tylko skrót od „Nowe Muzeum Sztuki”, ale również nawiązanie do greckiego nomos – oznaczającego prawo, porządek oraz do egipskiego słowa określającego jednostkę podziału terytorialnego.

„Sięgamy […] po prawo lokalne do napisania własnej historii sztuki – od nowa. Nie dążymy do tego, by nasze muzeum było podobne do innych i reprodukowało kanoniczny obraz sztuki. Szukamy tego co specyficzne i wyjątkowe. […] Co jest pilne i ważne w kontekście naszego miasta i regionu” – wyjaśnia Aneta Szyłak, kierowniczka i kuratorka NOMUS-a, w manifeście programowym. „Jednym z zadań NOMUS-a jest też napisanie historii sztuki w Gdańsku po 1980 roku w kontekście zmieniającego się świata i języków sztuki” – dodaje.

Szczególny dla nowego działu Muzeum Narodowego jest również demokratyczny proces tworzenia prezentowanej w nim kolekcji. Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, którą tworzy od 2017 roku Miasto Gdańsk we współpracy z Muzeum Narodowym w Gdańsku i która jest sukcesywnie przekazywana pod opiekę muzeum jako depozyt, powstaje w wyniku corocznego open call. Spośród kilkuset prac eksperckie jury wybiera propozycje zakupów do kolekcji. W efekcie w jej skład wchodzą przede wszystkim dzieła wybitnych twórców polskich (m.in. Joanny Rajkowskiej, Agnieszki Kalinowskiej czy Karola Radziszewskiego), z dużą reprezentacją artystów z Gdańska (m.in. Grzegorza Klamana, Piotra Wyrzykowskiego, Michała Szlagi, Doroty Nieznalskiej, Anny Królikiewicz czy legendarnej gdańskiej grupy lat 80. i 90., Tranzytoryjnej Formacji TOTART), a jej donatorami są poniekąd sami gdańszczanie.

Inaugurująca NOMUS wystawa Kolekcja w działaniu gromadzi prace oraz dokumentację aktywności 18 artystek i 11 artystów oraz dwóch grup artystycznych – COX i TOTART. Film Teresy Tyszkiewicz, zdjęcia Anny Kutery oraz najstarsze dzieła i dokumenty gdańskich artystów pochodzą z lat 80. i 90. XX wieku, a pozostałe prace z ostatnich lat – aż po premierowy piec Anny Orbaczewskiej.

– Zadaniem wystawy jest zapoznanie szerokiej publiczności z wyborem prac nabywanych od 2017 roku do Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, uzupełnionych o inne depozyty i dary przeznaczone do NOMUS-a – podkreśla Aneta Szyłak. – Wytycza ona główne ścieżki dalszego rozwoju tego miejsca: umieszczenie sztuki z Gdańska i Pomorza w szerszym krajowym i międzynarodowym kontekście, a także w polu wartości istotnych dla demokratycznej wspólnoty, takich jak równość, sprawiedliwość, solidarność społeczna i kulturowa otwartość.

Wystawa opowie o różnych sposobach tytułowego „działania” sztuki – jej związków z życiem, procesem artystycznym i lokalnym kontekstem. Szczególnym jego przypadkiem są performansy, których dokumentacje będzie można zobaczyć na wystawie oraz które rozegrają się w ramach weekendu otwarcia. Wśród zaproszonych performerów znajdują się m.in. Kate Groobey, Ruben Montini, Ania Nowak oraz artyści kurdyjscy – Hiwa K czy Sherko Abbas. Ich obecność związana jest z otwarciem drugiej wystawy w ramach nomusowych wydarzeń: prezentującej współczesną sztukę irackich Kurdów Niech poprzedza cię płomień, w której udział weźmie dziewięcioro artystów i artystek – z Sulejmanii oraz diaspory (Berlin, Londyn, Manchester).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...

Zdarzenia muzealne – Maj 2025

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zdarzeniach muzealnych odbywających się...

Wernisaż wystawy czasowej — „Mag...

Zapraszamy na rodzinną wystawę do Galerii Śluza!

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...