niedziela, 22 grudnia, 2024

Od Dürera po Sofonisba – Rijksmuseum prezentuje 100 renesansowych portretów

Potężni cesarze, ekstrawaganccy arystokraci i zamożni obywatele. Nigdy wcześniej w Holandii nie zebrano w jednym miejscu tak wielu europejskich portretów renesansowych. Tej jesieni w Rijksmuseum na wystawie Zapamietaj mnie zostanie zaprezentowanych ponad sto arcydzieł takich artystów, jak Holbein, Dürer, Memling i Veronese.

Zapamiętaj mnie to pierwsza w Holandii tak duża wystawa międzynarodowych portretów renesansowych. Jednym z jej głównych punktów jest Portret młodej kobiety, namalowany około 1470 roku przez Petrusa Christusa, a obecnie przechowywany przez Gemäldegalerie w Berlinie. Inne prace zostały wypożyczone z Kunstmuseum Basel, National Gallery w Londynie, Museo del Prado w Madrycie i National Gallery of Art w Waszyngtonie.

Od starożytności najważniejszą funkcją portretu jest zachowanie pamięci u swoich poddanych. Wraz z pierwszym wielkim rozkwitem portretu w Europie około 1500 roku, artyści i ich patroni, zarówno na północ, jak i na południe od Alp, nawiązywali do tego pojęcia. Bez względu na to, jak wielkie były różnice regionalne, wspólnym mianownikiem była po prostu ludzka potrzeba zapamiętania.

Zarówno wtedy, jak i teraz, władcom zależało na tym, aby zaprezentować się w możliwie najkorzystniejszy sposób. Wszystkie aspekty kompozycji – wyraz twarzy, symbolika, poza, tło i ubiór – zostały starannie zaplanowane. Tam, gdzie jeden stawiał na piękno, drugi skupiał się na emanującym autorytecie. Na przykład Karol V dobitnie podkreślił swoją władzę uwieczniając siebie jako cesarza rzymskiego.

Zapamiętaj mnie prezentuje portrety pochodzące z muzeów całej Europy i Stanów Zjednoczonych. I tak na przykład Portret młodej kobiety to arcydzieło północnego renesansu, namalowane przez Petrusa Christusa około 1470 roku. Ta atrakcja kolekcji Gemäldegalerie zostanie wypożyczona z berlińskiego muzeum po raz pierwszy od 1994 roku. Museo Civico d’Arte Antica, Palazzo Madama w Turynie udostępniło pracę Antonello da Messiny z 1476 roku Portret mężczyzny. Pomnik nagrobny Isabelli van Bourbon z katedry Matki Bożej w Antwerpii wykonali w latach 1475-76 Jan Borman Młodszy i Renier van Thienen. Ten wizerunek zostanie ponownie połączony z towarzyszącymi mu Pleurantami i wypożyczony od gminy Amsterdam. Na wystawę pozyskano też dwie prace Albrechta Dürera: pochodzący z 1508 r. Portret Afrykanina z wiedeńskiej Albertiny oraz Portret modlącej się młodej kobiety z rozpuszczonymi włosami (1497) z Muzeum Städel we Frankfurcie. Kunstmuseum Basel wypożycza kilka dzieł, w tym Portret podwójny Jakoba Meyera zum Hasena z 1516 r. i Dorotheę Kannengießer autorstwa Hansa Holbeina Młodszego. National Gallery of Art w Waszyngtonie wypożyczyła Portret Jana Jacobsza Snoecka autorstwa Jana Gossarta, namalowany około 1530 roku. Autoportret Sofonisby Anguissoli (ok. 1556) zostanie z kolei wypożyczony z Muzeum-Zamku w Łańcucie.

Wystawa Zapamiętaj mnie będzie czynna od 1 października 2021 do 16 stycznia 2022.

ŹródłoRijksmuseum

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...