Kilka tygodni temu legendarny samolot „Tante Ju” wylądował tam, gdzie jego miejsce: na Wyspie Muzeów w Monachium. Samolot Ju 52 powrócił do Deutsches Museum i jest obecnie największym eksponatem nowej ekspozycji, która powstaje w południowej części gmachu.
Kadłub „Tante Ju” ma 14 metrów długości i waży 2,5 tony. Samolot przebywał w hangarze prawie pięć lat. Został przetransportowany na Wyspę Muzeów dwoma naczepami niskopodwoziowymi – jedną jechał kadłub, drugą – skrzydła.
– Bardzo się cieszymy, że ciocia Ju bezpiecznie wróciła do muzeum – mówi Mathias Winkler z warsztatu lotniczego muzeum. W najbliższych tygodniach on i jego koledzy będą ponownie składać samolot.
Pochodząca ze Steinhausen „Ciocia Ju” została przewieziona obok Maximilianeum, przez Erhardtstrasse, na Most Korneliusza. Po rozładunku na Wyspie Muzeów została przeniesione dźwigiem do budynku wystawowego. Poza jednym bardzo stresującym momentem, gdy podczas podnoszenia zerwał się pas napinający, wszystko poszło gładko – kadłub i oba skrzydła trafiły do hali wystawienniczej.
Samolot „Tante Ju” z Deutsches Museum ma bogatą historię: został wyprodukowany we Francji w 1947 roku i był przeznaczony dla francuskiej armii w Afryce Północnej. Swój ostatni lot odbył 11 września 1957 roku. Został przewieziony z Francji do Monachium-Riem, gdzie przekazano go do Deutsches Museum za symboliczną cenę jednego franka. Początkowo znajdował się w dziale lotnictwa historycznego, w 1984 r. trafił do nowej hali lotniczej, a w 2016 r. został czasowo usunięty z powodu remontu. Teraz, po ostatniej podróży, ponownie zajmie swoje poczesne miejsce na I piętrze Deutsches Museum.
Skąd bierze się szczególna fascynacja „Tante Ju”? W końcu wszyscy w Monachium ją znają. Nie tylko z muzeum, ale także z wcześniejszych lotów widokowych nad Monachium i bardzo charakterystycznego hałasu jej silnika. Kurator lotniczy Andreas Hempfer z Deutsches Museum wyjaśnia:
– „Ciocia Ju” jest ikoną w historii lotnictwa: symbolizuje rozwój lotów pasażerskich. Bardzo się cieszymy, że mamy ją z powrotem na Wyspie Muzeów.
W latach 1932-1952 wyprodukowano 5000 sztuk Ju 52. Do dziś ten samolot uważany jest za wyjątkowo wytrzymały – nie bez powodu wciąż istnieją maszyny tego typu zdatne do lotu.