Zamknięte Anny Klimczak – czyli wystawa dostępna tylko przez witryny Galerii XX1; wystawa rysunków z wizjami rzeźb, które stoją przed budyniem Mazowieckiego Instytutu Kultury autorstwa Jana Gostyńskiego; chropowate i gładkie Konrada Styki w Galerii Test, a także Dominika Olszowy: Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło w Galerii Foksal to różnorodne propozycje galerii MIK na sezon jesienny.
Do 2 listopada w Galerii Foksal oglądać można wystawę Dominiki Olszowy Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło.
Tytuł wystawy odsyła do artykułów internetowych: według badaczy niektóre mózgi ofiar katastrofy spowodowanej erupcją Wezuwiusza zamieniły się w szkło.
Rebecca Solnit, powołując się na cytat Virginii Wolf w eseju „Mrok Virginii: Przyjąć to, czego nie można wyjaśnić”, zwraca uwagę na potencjał mrocznej wizji przyszłości. Pozostawanie w niepewności i wykraczanie poza znane granice widzi jako sposoby eksploracji tego, co nieświadome. Cytat ten pochodzi z 1915 roku – początku pierwszej wojny światowej. Pobrzmiewające w nim poczucie smutku, niepokoju i przytłoczenia towarzyszy nam również dziś. Być może ludzkim odruchem jest łudzić się, że wszystko się jakoś ułoży. Brak kierunku, zagubienie i otwarcie na nieznane może jednak prowadzić do zaskakujących odkryć. Gdyby trwanie w mroku potraktować jako metodę, praca nad niniejszą wystawą byłaby jej realizacją.
Artystka korzysta jednak z dobrze znanych estetycznych kodów: beżowych ścian, wykładzin z nadrukami i szklanych dekoracji. Mrok, który spowija wystawę nie jest więc potworny. Wręcz przeciwnie – jawi się jako oswojony i zaprasza do rozgoszczenia się. Tytuł wystawy odsyła do licznych artykułów internetowych, pojawiających się na przestrzeni kilku ostatnich lat. Według badaczy niektóre mózgi ofiar katastrofy spowodowanej erupcją Wezuwiusza zamieniły się w szkło. Olszowy, tak jak płynąca lawa, przekształca lotne w stałe. Trudno uchwytne odczucia krzepną i stają się „niesamowitymi” przedmiotami, kolejnymi „szklanymi mózgami”. Nie zaświecą one własnym światłem, ale zapewne pomogą skupić lub odbić najdrobniejsze rozbłyski. Być może właśnie dzięki nim uda nam się zobaczyć w mroku nowe drogi.
Dominika Olszowy: Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło
- 23 września – 2 listopada 2022 r.
- Galeria Foksal
- oprowadzanie z tłumaczeniem na PJM – 8 października, 14:00.
Anna Klimczak Zamknięte – ten przewrotny tytuł wystawy w Galerii XX1 w pełni oddaje jej charakter. Anna Klimczak. Artystka wizualna. Tworzy dzieła site-specific i akcje performatywne. Porusza tematy związane z utrudnioną komunikacją.
Wystawa dostępna jest tylko przez witryny Galerii – przez to widzowie doświadczają ograniczeń związanych z odbiorem ekspozycji, bowiem limity pozwalają uruchomić nowe sposoby myślenia o wystawie.
Przygotowanie wystawy sprowokował przegląd szkiców i rysunków z przeszłości. Zmniejszanie dystansu między teraźniejszością a dawnymi wydarzeniami, afirmacja wybranych faktów oraz przemyśleń stworzyły szerszą perspektywę interpretacji. Widzowie doświadczają ograniczeń związanych z odbiorem ekspozycji, tymczasem limity pozwalają uruchomić nowe sposoby myślenia o wystawie. Projekt ukazuje archiwum jako ważny aspekt w wyznaczaniu mapy na przyszłość, a jednocześnie wskazuje czas i pamięć jako przeszkody w swobodnym oglądzie rzeczywistości.
Anna Klimczak: Zamknięte
- 5-28 października 2022 r.
- Galeria XX1
- wernisaż – 4 października, godz. 18:00
- wystawa dostępna tylko przez witryny Galerii.
W dniach 3-27 października w Galerii Elektor oglądać można rysunki z procesu twórczego rzeźb Nie Ludzie.
Od maja 2021 roku przed siedzibą Mazowieckiego Instytutu Kultury stoją trzy rzeźby młodego artysty Jana Gostyńskiego. Obecna wystawa w budynku MIK, w Sali Elektorskiej, przedstawia rysunki, które powstały w czasie tworzenia wizji prac, do wykonania których dążył artysta. Można powiedzieć, że stanowią punkt wyjścia do zmaterializowanej w postaci odlanych rzeźb, koncepcji artystycznej.
Intencją organizatorów i artysty jest pokazanie i przybliżenia publiczności procesu jaki towarzyszy powstawaniu dzieła. Na wystawie będzie można obejrzeć również prezentację multimedialną dokumentującą proces odlewania rzeźb. Podczas finisażu – 27 października – będzie sposobność do bezpośredniego spotkania się z artystą.
Jan Gostyński: Nie Ludzie – rysunki z procesu twórczego
- 3-27 października 2022 r.
- Mazowiecki Instytut Kultury
- finisaż – 27 października, godz. 18:00
- ekspozycja dostępna w Sali Elektorskiej
- wstęp wolny.
Zawodowy architekt, który od ponad 30 lat zajmuje się także fotografią. Prace Konrada Styki przedstawiają budynki z ich pospolitą, ale trwałą substancją i zabytkowe samochody emanujące silnymi kolorami. Konrad Styka chropowate i gładkie to jesienna propozycja Galerii Test.
– Architekturę poznajemy jako składową krajobrazu, w kolejnym zbliżeniu jako przestrzenną kompozycję form – a stojąc tuż przed obiektem, odczuwamy materiał i dostrzegamy detal. Prace z cyklu Budynki koncentrują się na szczegółach, naturalnych materiałach, pospolitych, ale trwałych.
Spojrzenie na architekturę operującą prostymi środkami wyrazu, na wywołujące napięcie zestawienia materiałów, które są esencją tej dziedziny sztuki, wykadrowane z całości budynku – staje się tematem prac. Fotografie dokumentują poszukiwanie estetyki codzienności, niedoskonałości, drugorzędnych fragmentów. Surowe motywy znajdują się też w cyklu Pejzaż oceaniczny – krajobrazie szorstkim, wyboistym – chropowatym, jak prezentowane budynki.
W kontraście do powyższych fotografii pozostaje cykl Pojazdy. Działanie człowieka, widoczne jest w detalach zabytkowych samochodów, pomimo upływu lat działających wyrazistymi, silnymi kolorami i formami – mówi o swojej twórczości Konrad Styka.
Konrad Styka: chropowate i gładkie
- wystawa fotografii
- 19 października – 10 listopada 2022 r.
- Galeria Test
- wernisaż 19 października, godz. 19:00
- wstęp wolny.