poniedziałek, 15 września, 2025

Październik w Galeriach Mazowieckiego Instytutu Kultury

Zamknięte Anny Klimczak – czyli wystawa dostępna tylko przez witryny Galerii XX1; wystawa rysunków z wizjami rzeźb, które stoją przed budyniem Mazowieckiego Instytutu Kultury autorstwa Jana Gostyńskiego; chropowate i gładkie Konrada Styki w Galerii Test, a także Dominika Olszowy: Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło w Galerii Foksal to różnorodne propozycje galerii MIK na sezon jesienny.

Do 2 listopada w Galerii Foksal oglądać można wystawę Dominiki Olszowy Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło.

Tytuł wystawy odsyła do artykułów internetowych: według badaczy niektóre mózgi ofiar katastrofy spowodowanej erupcją Wezuwiusza zamieniły się w szkło.

Rebecca Solnit, powołując się na cytat Virginii Wolf w eseju „Mrok Virginii: Przyjąć to, czego nie można wyjaśnić”, zwraca uwagę na potencjał mrocznej wizji przyszłości. Pozostawanie w niepewności i wykraczanie poza znane granice widzi jako sposoby eksploracji tego, co nieświadome. Cytat ten pochodzi z 1915 roku – początku pierwszej wojny światowej. Pobrzmiewające w nim poczucie smutku, niepokoju i przytłoczenia towarzyszy nam również dziś. Być może ludzkim odruchem jest łudzić się, że wszystko się jakoś ułoży. Brak kierunku, zagubienie i otwarcie na nieznane może jednak prowadzić do zaskakujących odkryć. Gdyby trwanie w mroku potraktować jako metodę, praca nad niniejszą wystawą byłaby jej realizacją.

Artystka korzysta jednak z dobrze znanych estetycznych kodów: beżowych ścian, wykładzin z nadrukami i szklanych dekoracji. Mrok, który spowija wystawę nie jest więc potworny. Wręcz przeciwnie – jawi się jako oswojony i zaprasza do rozgoszczenia się. Tytuł wystawy odsyła do licznych artykułów internetowych, pojawiających się na przestrzeni kilku ostatnich lat. Według badaczy niektóre mózgi ofiar katastrofy spowodowanej erupcją Wezuwiusza zamieniły się w szkło. Olszowy, tak jak płynąca lawa, przekształca lotne w stałe. Trudno uchwytne odczucia krzepną i stają się „niesamowitymi” przedmiotami, kolejnymi „szklanymi mózgami”. Nie zaświecą one własnym światłem, ale zapewne pomogą skupić lub odbić najdrobniejsze rozbłyski. Być może właśnie dzięki nim uda nam się zobaczyć w mroku nowe drogi.

Dominika Olszowy: Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło

  • 23 września – 2 listopada 2022 r.
  • Galeria Foksal
  • oprowadzanie z tłumaczeniem na PJM – 8 października, 14:00.

Anna Klimczak Zamknięte – ten przewrotny tytuł wystawy w Galerii XX1 w pełni oddaje jej charakter. Anna Klimczak. Artystka wizualna. Tworzy dzieła site-specific i akcje performatywne. Porusza tematy związane z utrudnioną komunikacją.

Wystawa dostępna jest tylko przez witryny Galerii – przez to widzowie doświadczają ograniczeń związanych z odbiorem ekspozycji, bowiem limity pozwalają uruchomić nowe sposoby myślenia o wystawie.

Przygotowanie wystawy sprowokował przegląd szkiców i rysunków z przeszłości. Zmniejszanie dystansu między teraźniejszością a dawnymi wydarzeniami, afirmacja wybranych faktów oraz przemyśleń stworzyły szerszą perspektywę interpretacji. Widzowie doświadczają ograniczeń związanych z odbiorem ekspozycji, tymczasem limity pozwalają uruchomić nowe sposoby myślenia o wystawie. Projekt ukazuje archiwum jako ważny aspekt w wyznaczaniu mapy na przyszłość, a jednocześnie wskazuje czas i pamięć jako przeszkody w swobodnym oglądzie rzeczywistości.

Anna Klimczak: Zamknięte

  • 5-28 października 2022 r.
  • Galeria XX1
  • wernisaż – 4 października, godz. 18:00
  • wystawa dostępna tylko przez witryny Galerii.

W dniach 3-27 października w Galerii Elektor oglądać można rysunki z procesu twórczego rzeźb Nie Ludzie.

Od maja 2021 roku przed siedzibą Mazowieckiego Instytutu Kultury stoją trzy rzeźby młodego artysty Jana Gostyńskiego. Obecna wystawa w budynku MIK, w Sali Elektorskiej, przedstawia rysunki, które powstały w czasie tworzenia wizji prac, do wykonania których dążył artysta. Można powiedzieć, że stanowią punkt wyjścia do zmaterializowanej w postaci odlanych rzeźb, koncepcji artystycznej.

Intencją organizatorów i artysty jest pokazanie i przybliżenia publiczności procesu jaki towarzyszy powstawaniu dzieła. Na wystawie będzie można obejrzeć również prezentację multimedialną dokumentującą proces odlewania rzeźb. Podczas finisażu – 27 października – będzie sposobność do bezpośredniego spotkania się z artystą.

Jan Gostyński: Nie Ludzie – rysunki z procesu twórczego

  • 3-27 października 2022 r.
  • Mazowiecki Instytut Kultury
  • finisaż – 27 października, godz. 18:00
  • ekspozycja dostępna w Sali Elektorskiej
  • wstęp wolny.

Zawodowy architekt, który od ponad 30 lat zajmuje się także fotografią. Prace Konrada Styki przedstawiają budynki z ich pospolitą, ale trwałą substancją i zabytkowe samochody emanujące silnymi kolorami. Konrad Styka chropowate i gładkie to jesienna propozycja Galerii Test.

– Architekturę poznajemy jako składową krajobrazu, w kolejnym zbliżeniu jako przestrzenną kompozycję form – a stojąc tuż przed obiektem, odczuwamy materiał i dostrzegamy detal. Prace z cyklu Budynki koncentrują się na szczegółach, naturalnych materiałach, pospolitych, ale trwałych.

Spojrzenie na architekturę operującą prostymi środkami wyrazu, na wywołujące napięcie zestawienia materiałów, które są esencją tej dziedziny sztuki, wykadrowane z całości budynku – staje się tematem prac. Fotografie dokumentują poszukiwanie estetyki codzienności, niedoskonałości, drugorzędnych fragmentów. Surowe motywy znajdują się też w cyklu Pejzaż oceaniczny – krajobrazie szorstkim, wyboistym – chropowatym, jak prezentowane budynki.

W kontraście do powyższych fotografii pozostaje cykl Pojazdy. Działanie człowieka, widoczne jest w detalach zabytkowych samochodów, pomimo upływu lat działających wyrazistymi, silnymi kolorami i formami – mówi o swojej twórczości Konrad Styka.

Konrad Styka: chropowate i gładkie

  • wystawa fotografii
  • 19 października – 10 listopada 2022 r.
  • Galeria Test
  • wernisaż 19 października, godz. 19:00
  • wstęp wolny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...