Barbara Hoff, Karol Śliwka, Janusz Kaniewski – to tylko niektórzy wybitni polscy projektanci, którym Muzeum Miasta Gdyni poświęciło wystawy monograficzne z cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”. Teraz przyszła pora na Erykę i Jana Drostów oraz ich prasowane szkło. Jeśli macie zaprojektowane przez nich naczynia, możecie wziął udział w tworzeniu wystawy.
Wystawa poświęcona twórczości małżeństwa Drostów będzie już ósmą edycją popularnego cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, a Eryka Drost – drugą kobietą w zacnym gronie projektantów, których twórczość przybliża gdyńska instytucja. Obecnie w muzeum trwa (do 30 maja) wystawa poświęcona Januszowi Kaniewskiemu, uznanemu na świecie projektantowi samochodów.
mówi Anna Śliwa, jedna z kuratorek wystawy poświęconej Drostom.
Przedstawianie polskiego i światowego dizajnu jest wpisane w misję Muzeum Miasta Gdyni. W końcu Gdynia to miasto modernistyczne, a modernizm i projektowanie są ze sobą trwale związane, jak ziarenka piasku roztopione w szkle.
Wydawałoby się, że szkło jakie jest, każdy widzi. Nic bardziej mylnego. Rodzaje szkła różnią się użytymi minerałami, temperaturą topnienia, technologią produkcji, a przez to wszystko właściwościami i zastosowaniem. Jednym z rodzajów jest szkło prasowane.
Tzw. „prasówka” to szklane wyroby wytwarzane poprzez mechaniczne prasowanie za pomocą tłoczka stopionego szkła w gładkiej lub grawerowanej matrycy, co umożliwia kształtowanie form o wymyślnych, skomplikowanych wzorach. Szkło szlifowane ma błyszczącą powierzchnię o ostrych cięciach szlifu, które rozbijają światło na kolory spektrum, prasowane zaś ma zaokrąglone krawędzie i daje srebrzysty miękki połysk. Technologię tę opracowano w pierwszej połowie XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Przyczyniła się ona do obniżenia kosztów i masowej produkcji szklanych wyrobów codziennego użytku. I właśnie ten rodzaj szkła pokochali Eryka i Jan Drostowie. W latach 60. XX wieku zrobiło ono w Polsce ogromną karierę i stało się cenionym towarem eksportowym.
Para poznała się, studiując w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (dzisiejsza Akademia Sztuk Pięknych). Po studiach Eryka Trzewik-Drost projektowała porcelanę dla Zakładów Porcelany „Bogucice”, a Jan Drost uczył się projektowania przemysłowego i poznawał skandynawskie wzornictwo na stażu w Szwecji. Później przez 40 lat oboje byli związani z Hutą Szkła Gospodarczego „Ząbkowice” w Dąbrowie Górniczej. Dzięki swoim projektom, uznawanym dziś za kultowe, udało im się odczarować szkło prasowane, postrzegane jako „fałszywy, tani kryształ”. Dziś Drostowie zaliczani są do najwybitniejszych projektantów w historii współczesnego polskiego wzornictwa. Z kolei ich projekty uczyniły ze szkła prasowanego nowoczesne i pełne wyrazu naczynia codziennego użytku. Zdecydowanie więcej dowiemy się o ich twórczości na zaplanowanej na drugą połowę roku wystawie w Muzeum Miasta Gdyni.
opowiada Anna Śliwa.
Wiele lat po wygaśnięciu pieców hutniczych w Ząbkowicach, charakterystyczne szkła Eryki i Jana Drostów wciąż używane są w naszych domach, jednocześnie przeżywając renesans na aukcjach i wśród kolekcjonerów.
Jeśli posiadacie w domu szklane naczynia projektu bohaterów kolejnej wystawy cyklu PPPP albo pamiętacie z dzieciństwa lody serwowane przez mamę w żłobionych pucharkach lub budyń podawany przez babcię w prążkowanych salaterkach, możecie wziąć udział w tworzeniu wystawy. Wyślijcie zdjęcia swoich naczyń, opowiedzcie wasze historie z nimi związane.
Autorzy najciekawszych historii otrzymają katalog wystawy „Eryka i Jan Drostowie. Polskie Projekty Polscy Projektanci”, a ich zdjęcia będą miały szansę stać się częścią ekspozycji w Galerii Klif.
mówi Patrycja Wójcik z Ośrodka Edukacji Muzeum Miasta Gdyni, kuratorka wystawy „(Twoje) Szklane Historie”.
Jak rozpoznać projekty Drostów i wziąć udział we współtworzeniu wystawy przeczytamy na stronie Muzeum Miasta Gdyni.
Wystawa „Eryka i Jan Drostowie. Polskie Projekty Polscy Projektanci” w Muzeum Miasta Gdyni:
Wernisaż: 3.07.2021,
Termin wystawy: 4.07–31.12.2021
Prowadzanie kuratorskie: 4.07.2021 godz. 14:00.
Kuratorki:
Barbara Banaś – dr historii sztuki, kustosz dyplomowany Muzeum Narodowego we Wrocławiu, prowadzi Dział Ceramiki i Szkła Współczesnego. Od ponad 20 lat specjalizuje się w badaniu historii polskiego wzornictwa i rzemiosła artystycznego.
Marta Borowska-Tryczak – historyczka sztuki, w swoich zainteresowaniach badawczych koncentruje się na zagadnieniach z zakresu sztuki XX wieku, życia artystycznego, polityczno-społecznych uwarunkowaniach sztuki oraz recepcji wystaw.
Anna Śliwa – historyczka sztuki i literaturoznawczyni, kustosz dyplomowany. Absolwentka podyplomowych studiów menedżerów kultury w SGH w Warszawie. Kieruje Działem Sztuki Muzeum Miasta Gdyni od 2014 roku.
inf. prasowa