„Sneakersy”, „tenisówki”… Jakkolwiek się nazywają, są rewolucyjne i wyznaczają sposób, w jaki żyjemy i ubieramy się od początku XX wieku. Noszone przez miliony ludzi na całym świecie trampki stały się w ciągu kilkudziesięciu lat przedmiotem masowej konsumpcji wykraczającej poza płeć, wiek i pochodzenie społeczno-kulturowe. Teraz możemy odkryć ich historię na wystawie w Musée de l’Homme.
Nazwa sneakers (sneak – skradać się) związana jest z cichą gumową podeszwą. Właściwości tego materiału docenili już Majowie i Aztekowie. Dawniej zarezerwowane tylko dla aktywności sportowej, z czasem trafiły niemal „pod strzechy”. Ich popularność wzrosła wraz z pojawieniem się hip-hopu i popkultur w Stanach Zjednoczonych. W Europie zyskały popularność dzięki telewizji, filmom, teledyskom, a także grom wideo. Ten „demokratyczny” but stał się symbolem społecznej i kulturowej afirmacji mniejszości. Jako symbole wolności i emancypacji, były również uważane za prowokacyjne i transgresyjne. Z czasem stały się pożądanym dodatkiem modowym, odgrywając istotną rolę w działaniach marek odzieżowych.
Musée de l’Homme rzuca światło na ten fenomen społeczny, prezentując przedmioty kolekcjonerskie, plakaty, dokumenty archiwalne, sprzęt audiowizualny, retransmitowane spektakle, a także flagowe modele trampek. Wszystkie prezentowane na wystawie modele mają do opowiedzenia swoją historię.
Wystawę będzie można oglądać od 13 października 2021 do 25 lipca 2022 roku.