środa, 3 września, 2025

Utracone, odzyskane – wystawa Cincinnati Art Museum

Paintings, Politics and the Monuments Men: The Berlin Masterpieces in America to wystawa opowiadająca o tym, jak i dlaczego niektóre z najbardziej znanych europejskich obrazów zaraz po drugiej wojnie światowej opuściły Niemcy i trafiły do Stanów Zjednoczonych. Ekspozycję tę będzie można oglądać w Cincinnati Art Museum od 9 lipca do 3 października.

Od dojścia do władzy narodowych socjalistów w 1933 r. do końca wojny w 1945 r. polityka i praktyki nazistów doprowadziły do ​​systemowych represji wobec artystów w Niemczech, a także do grabieży i sprzedaży dzieł sztuki – zwłaszcza pochodzących od żydowskich kolekcjonerów – w całej Europie. Dzieła przechodziły z rąk do rąk w wyniku nieetycznych lub wątpliwych transakcji.

W ostatnim okresie II wojny światowej wojska alianckie starały się chronić europejskie dzieła sztuki, archiwa i pomniki. Po wojnie zrabowane przez nazistów dzieła zwracano prawowitym właścicielom. Działania te prowadzili członkowie grupy Monuments, Fine Art and Archives, utworzonej w 1943 r. w ramach Sekcji Spraw Cywilnych i Rządu Wojskowego armii alianckich. W jej szeregach byli kuratorzy muzealni, historycy sztuki i inne osoby przeszkolone w rozpoznawaniu dzieł sztuki i opiece nad nimi.

Przygotowywana przez Cincinnati Art Museum wystawa Paintings, Politics and the Monuments Men zwraca uwagę na mniej znany epizod dotyczący późnowojennych i powojennych „wędrówek” dzieł sztuki: to wywiezienie do USA 202 obrazów z kolekcji Muzeów Państwowych w Berlinie. Dzieła te powstały w okresie od XVI do XVIII wieku) i były częścią zbiorów, które żołnierze amerykańscy odnaleźli wiosną 1945 roku w kopalni soli Kaiseroda w Turyngii. W 1945 roku wywieziono je do Stanów Zjednoczonych i pokazywano w 14 miastach w całym kraju, po czym wróciły do okupowanych Niemiec, a w końcu także do prawowitych właścicieli. Wywiezienie obrazów z Niemiec spotkało się z oburzeniem po obu stronach Atlantyku, ale ich prezentacja w Ameryce została przyjęta z ogromnym entuzjazmem, przyciągając prawie 2,5 miliona zwiedzających.


W centrum wystawy odwiedzający zobaczą cztery oryginalne obrazy wypożyczone przez Muzea Państwowe w Berlinie (w tym „Portret damy” Sandro Botticellego), a także obrazy ze stałej kolekcji Muzeum Sztuki w Cincinnati autorstwa artystów reprezentowanych w grupie „202”, na przykład Andrei Mantegna i Petera Paula Rubensa.

Wystawa związana jest również z postacią Waltera I. Farmera, który był pierwszym dyrektorem Centralnego Punktu Zbiorczego w Wiesbaden w Niemczech, gdzie po wojnie gromadzono, dokumentowano i przygotowywano dzieła sztuki do zwrotu ich prawowitym właścicielom. W listopadzie 1945 roku Farmer zorganizował spotkanie Monuments Men z całej Europy, na którym podpisano „Manifest z Wiesbaden” – dokument będący protestem przeciwko wysyłce obrazów do Stanów Zjednoczonych. Ocenia się, że mógł to być jedyny zbiorowy akt protestu amerykańskich oficerów podczas II wojny światowej. Po wojnie Farmer zamieszkał w Cincinnati i do końca życia pozostał miłośnikiem sztuki.

Początkowo wystawa Paintings, Politics and the Monuments Men miała zostać otwarta w czerwcu 2020 roku, ale z powodu pandemii wernisaż przełożono na 9 lipca. Będzie można ją zwiedzać do 3 października.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...

Dofinansowanie z Muzeum Historii Polsk...

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach otrzymało kolejne dofinansowanie. M...

Pierwsze żniwa 1944. Maszyny z fabryki...

Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaprasza: W sobotę, 26 lipca, proponu...