niedziela, 22 grudnia, 2024

Wielka gala arrasów na Wawelu

Ukrywane przed Szwedami, zrabowane na polecenie carycy Katarzyny, wywiezione galarem wiślanym na trzy dni przed wkroczeniem Niemców do Krakowa w 1939 roku. Ewakuowane do Rumunii 18 września, kolejno do Francji i przez Anglię do Kanady. Wreszcie powróciły. Wszystkie zachowane w Polsce arrasy Zygmunta Augusta zobaczymy w Zamku Królewskim na Wawelu. To jedyny w dziejach jagiellońskiej rezydencji pokaz całej zachowanej kolekcji we wnętrzach, dla których tapiserie zostały stworzone.

Wystawa Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921 dostępna będzie dla zwiedzających do 31 października. Towarzyszą jej prace dwóch wybitnych współczesnych twórców: Mirosława Bałki i Marcina Maciejowskiego.

Szesnastowiecznym odbiorcom arrasy imponowały rozmiarami i blaskiem złotych i srebrnych nici. Współczesny widz, stając naprzeciw tapiserii biblijnych dostrzeże w nich m.in. nawiązania do mistrzów włoskiego renesansu, Rafaela, Michała Anioła.

Przed nami 137 królewskich tapiserii urzekających kunsztem wykonania. Wśród nich 19 monumentalnych tkanin figuralnych ze scenami z Księgi Rodzaju, 44 werdiury z przedstawieniami zwierząt wpisanymi w krajobraz, 42 arrasy herbowe, a także niewielkich rozmiarów obicia mebli oraz tkaniny do dekoracji wnęk okiennych. Wielu z nich widzowie nigdy wcześniej nie mieli okazji oglądać.

Powstanie tak wielkiej kolekcji arrasów w latach 1550–1560 w Brukseli na zlecenie jednego władcy nie ma precedensu w Europie. To największe tego rodzaju prywatne – królewskie przedsięwzięcie wynikające z kolekcjonerskiego zamiłowania Zygmunta Augusta, który zbierał m.in. biżuterię i dzieła rzemiosła artystycznego. Cieszę się, że wróciliśmy do dobrej tradycji organizowania wystaw w przestrzeniach historycznych: reprezentacyjnych komnatach i apartamentach prywatnych

opowiada dr hab. Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.

Ekspozycja wprowadza widza w atmosferę wnętrz zamkowych, odświętnie ozdobionych tapiseriami, jak to czyniono niegdyś tylko na wyjątkowe okazje. Opowiada także o ogromnej pracy konserwatorów, zmagających się ze skutkami uszkodzeń i zniszczeń, które stały się udziałem arrasów w ciągu ich burzliwych dziejów. Od powrotu z Rosji w 1921 roku rozpoczął się bowiem wieloletni proces konserwacji tapiserii, który trwa do dziś.

To wielkie dzieło przede wszystkim wawelskich konserwatorów. W Sali Senatorskiej, gdzie pokazujemy arrasy herbowe, można obejrzeć też arras po niedawnej konserwacji. Do pewnego stopnia „odzyskał” on swą barwę, wyróżnia się na tle innych. Zdradzę, że na wystawie będzie można, dzięki pewnemu zabiegowi, zobaczyć oryginalną kolorystykę niektórych arrasów!

zapowiada dr hab. Andrzej Betlej.


Koncepcja wystawy, zawarta w słowie – „powroty” jest jednak, jak podkreśla Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu, zaskakująca i nieoczywista. W odwróconej narracji podążamy bowiem od współczesności przez kolejne powroty arrasów: 1961 i 1921 rok. Ten aktualny akcent ekspozycji tworzą prace Marcina Maciejowskiego i Mirosława Bałki.

Chcemy pokazać, że Zygmuntowskie tapiserie inspirują współczesnych twórców. Pierwszy obraz Marcina Maciejowskiego odnoszący się do arrasów powstał jeszcze w trakcie jego studiów na ASP. Teraz podarował nam kolejne dzieło „Wizyta na Wawelu”. A Mirosław Bałka przygotował – z myślą o naszej wystawie – dwie instalacje. „Trzy promienie” zobaczymy na dziedzińcu wawelskim, druga – zatytułowana „Paszport” – wraz z obrazem Maciejowskiego otwiera ekspozycję

mówi dyrektor.

Wystawę uzupełniają też archiwalne fotografie ukazujące królewskie arrasy w zaskakujących kontekstach społeczno-historycznych. Zobaczymy m.in. zdjęcie z Brigitte Helm – gwiazdą filmu Metropolis (1927) w reż. Fritza Langa, która gościła na Wawelu i podziwiała Zygmuntowską kolekcję.


Symboliczny powrót arrasów Zygmunta Augusta na wawelską wystawę dokonuje się nieprzypadkowo w 2021 roku, kiedy obchodzimy okrągłe rocznice dwóch innych powrotów. 18 marca 1961 roku odbył się bowiem uroczysty pokaz królewskich tapiserii w komnatach zamkowych z okazji ich powrotu z Kanady, gdzie znalazły
schronienie po latach tułaczki po ogarniętej wojną Europie. Drugi z tytułowych powrotów nastąpił w wyniku traktatu pokojowego zawartego sto lat temu, 18 marca 1921 roku w Rydze. Akt ten, kończący zwycięską dla Polski wojnę z Rosją Sowiecką, umożliwił rewindykację tysięcy dzieł sztuki i dóbr kultury, wywiezionych w wyniku rozbiorów do carskiej Rosji. Na jego mocy sprowadzono także do kraju kolekcję Zygmuntowskich arrasów, zagrabioną po trzecim rozbiorze Polski w 1795 roku.

Wawelska wystawa upamiętnia jednak nie tylko momenty powrotów kolekcji, ale jest również dedykowana ludziom – tym, dzięki którym arrasy ocalały i wróciły na Wawel m.in.: Stanisławowi Świerzowi-Zaleskiemu, Józefowi Krzywdzie-Polkowskiemu, Jerzemu Szablowskiemu, Witoldowi Małcużyńskiemu, a także tym, którzy
walczyli o ich rewindykację z Rosji – Aleksandrowi Czołowskiemu i Marianowi Morelowskiemu. Organizatorzy pragnęli uhonorować ich ofiarność w poszukiwaniu arrasów, starania o zwrot skarbu i opiekę nad nimi, dlatego też, poza wystawą, postanowili także upamiętnić wszystkich zasłużonych specjalną pamiątkową tablicą.

Ekspozycja potrwa pół roku, ale chciałbym, by została zapamiętana na zawsze: jako pomnik znaczenia fundacji królewskiej, jako upamiętnienie tych, którzy kolekcję tworzyli, i tych, którzy o nią przez wieki się troszczyli. Nie pozwolimy o tym zapomnieć. Wydaliśmy specjalnie kilka książek poświęconych arrasom: reedycję katalogu, nowy zbiór studiów, a także album w ośmiu wersjach językowych. Oczywiście jest też katalog wystawy

zwraca uwagę dr hab. Andrzej Betlej.

Warto zwrócić uwagę, że twórcy arrasów inspirowali się nie tylko pracami największych artystów, ale także bestiariuszami, kompendiami florystycznymi i zoologicznymi. Michiel I Coxcie, twórca projektów arrasów biblijnych, był określany mianem „Rafaela Flamandzkiego”. Wawelska kolekcja stanowiła też tzw. pierwszą
edycję, model dla późniejszych replik i trawestacji.


Zespół wawelskich arrasów został utkany w latach 1550–1560 w znakomitych warsztatach w Brukseli, ówczesnej światowej metropolii sztuki tapiseryjnej. Tkaniny wykonano z wełny i jedwabiu oraz z nici srebrnych i srebrnych złoconych. Arcydzieła, które stworzyli autorzy malarskich kartonów, zrealizowano na zamówienie króla
Zygmunta Augusta, ostatniego Jagiellona, w ramach zbioru około 160 tapiserii przeznaczonych do dekoracji Zamku Królewskiego na Wawelu. To największy komplet tego typu tkanin, jaki kiedykolwiek powstał dla jednego zleceniodawcy.

Kuratorzy i Autorzy wystawy Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921: Magdalena Ozga, Magdalena Piwocka, Jerzy Holc.


Wyjątkową wartością (i novum w historii organizacji ekspozycji na Zamku Królewskim na Wawelu) jest program edukacyjny – integralnie powiązany z wystawą.

  • MECZ PALANTA – 19 czerwca
    Pierwsza od czasów króla Zygmunta Augusta rozgrywka w palanta na Wawelu. Zawodnicy
    w strojach z epoki, uwijać się będą na zaaranżowanym boisku i walczyć o względy obecnego
    na meczu monarchy i całego dworu.
    Bilety: sprzedaż online, 35 zł
  • POKAZ MODY renesansowej na Dziedzińcu Arkadowym – lipiec
    Bilety: sprzedaż online, 35 zł
  • UCZTA – 16 lipca
    Kulinarna rekonstrukcja wesela Zygmunta Augusta i Katarzyny Habsburżanki.
    Bilety: sprzedaż online, 249 zł
  • WYKŁAD – 17 czerwca
    Zwierzyniec – prof. dr hab. Jerzy Bralczyk, godz. 17.00
    Bilety: bezpłatne, obowiązuje rezerwacja miejsc: rezerwacja@wawelzamek.pl (planowany jest
    streaming wykładu). Inne wykłady z cyklu „Wawel znany i nieznany” – informacja na stronie
    internetowej.
  • SPOTKANIA Z KUSTOSZEM – 23 marca, 13 kwietnia, 18 maja, 15 czerwca, 13 lipca, 17
    sierpnia, 14 września, 5 października, godz. 12.00
    Bilety: sprzedaż online, 50 zł
    To wyjątkowa okazja na szczegółowe poznanie kolekcji tkanin Zygmunta Augusta w
    towarzystwie kustoszy opiekujących się zbiorem tkanin Zamku Królewskiego na Wawelu.
    Podczas spotkania zostaną zaprezentowane najważniejsze tkaniny z kolekcji, ich dzieje,
    ikonografia i sposób wykonania arrasów.
  • SPOTKANIE Z KONSERWATOREM – 31 marca, 21 kwietnia, 26 maja, 23 czerwca, 21 lipca,
    25 sierpnia, 22 września, 13 października, godz. 12.00
    Bilety: sprzedaż online, 50 zł
    Podczas spotkania konserwatorzy opowiedzą o królewskiej kolekcji arrasów, odsłaniając
    kulisy swojej pracy. To szansa na poznanie tajników konserwacji tkanin i największych
    wyzwań z jakim mierzą się wawelscy specjaliści.OPROWADZANIE TEMATYCZNE
    Przyroda w natarciu – bogactwo i różnorodność, Przyroda w natarciu – krajobraz z
    człowiekiem w tle, Opowieści obrazkowe, 9 kwietnia, 30 kwietnia, 14 maja, 18 czerwca, 9
    lipca, 13 sierpnia, 10 września, 22 października, 29 października, godz. 12.00
    Bilety: sprzedaż online, 50 zł
    Specjaliści przybliżą wybrane motywy przedstawione na tkaninach, poznamy interesujące
    interpretacje, a nawet popkulturowe odniesienia.
  • SPACER TEMATYCZNY
    Renesans w Krakowie – 5 czerwca, 3 lipca, 7 sierpnia, 4 września, 2 października,
    godz. 12.00
    Bilety: Sprzedaż online, 30 zł
    Uczestnicy udadzą się w podróż w czasie, poznając „Złoty Wiek” na Wawelu i w Krakowie, z
    jego architekturą, rzeźbą, malarstwem oraz najważniejszymi twórcami.
  • SPOTKANIA I ZWIEDZANIE DLA SENIORÓW – 28 kwietnia, 19 maja, 16 czerwca,
    godz. 12.00, Bilety: sprzedaż online, 15 zł
  • LEKCJE MUZEALNE
    Dla wszystkich grup wiekowych: Rośliny i zwierzęta na arrasach, Wszystkie arrasy króla
    Zygmunta Augusta, Wątki biblijne na arrasach króla Zygmunta Augusta, Dzieje wawelskich
    arrasów. Lekcje odbywają się stacjonarnie i online.
    Bilety i rezerwacja: informacja na stronie internetowej: https://wawel.krakow.pl/ofertaedukacyjna.
  • WARSZTATY DLA RODZIN Z DZIEĆMI
    Warsztaty plastyczne, florystyczne, połączone z grą terenową i kartami pracy.
    Bilety i rezerwacja: informacja na stronie internetowej https://wawel.krakow.pl/ofertaedukacyjna.
  • GRA TERENOWA – „Renesans idzie do miasta” – 2 lipca, godz. 12.00
    Sprawdź swoją wiedzę o renesansie w nieszablonowy sposób, wydarzenie niebiletowane.

Koordynatorka i kuratorka wydarzeń edukacyjnych: Bogumiła Wiśniewska.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...