Wernisaż wystawy „Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego”
31 marca (czwartek) godz. 18:00 / wstęp wolny
Wystawa zaprezentuje około dwustu prac Antoniego Starczewskiego: gobelinów, grafik, fotografii, realizacji ceramicznych, instalacji z wykorzystaniem porcelanowych warzyw i owoców oraz obiektów ready made. Prace skupiają się wokół idei zapisu linearnego rozumianej i realizowanej jako sekwencje znaków, które tworzą nowe formy. W nich artysta wyrażał swoje obserwacje i komentarze na temat otaczającej go rzeczywistości.
Celem wystawy jest nie tylko uhonorowanie Antoniego Starczewskiego, ale też przybliżenie na nowo tej niezwykłej postaci, a przede wszystkim wybitnego artysty, który święcił triumfy na świecie, a dziś w rodzimej Łodzi, z którą związał całe swoje życie prywatne i zawodowe, jest nieco zapomniany. Starczewski zasługuje na przypomnienie nie tylko w środowisku łódzkim, ale też przywrócenie mu ważnego miejsca w historii sztuki najnowszej w Polsce i poza granicami kraju, bowiem na światowych prezentacjach (indywidualnych i zbiorowych) był w doceniany i nagradzany.
Podczas wernisażu zaprezentowany zostanie audio performance „Zapis rąk”/”Record of hands” Aleksandry Chciuk i Kuby Krzewińskiego.
Chciuk i Krzewiński w swoich pracach konfrontują ciało i dźwięk. Zarówno w twórczości solowej, jak i duetowej eksplorują różne cielesności w muzyce: cielesność wykonawcy, instrumentu, publiczności, a także przestrzeni architektonicznej. We wspólnych pracach tworzą nowe rytuały, zanurzając publiczność w doświadczenie odwróconej rzeczywistości i dźwięku („Black of Granule”), czy innym razem budując społeczność wokół fortepianu przekształconego w maszynę quasi-tkacką („Splotmaszyna”).
- „Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego”
- 31.03.2022-31.07.2022
- Kuratorzy: Marta Kowalewska, Grzegorz Musiał
- Partner: Signum Foundation
„Miasto, które nie powstało. Papierowa architektura XX-wiecznej Łodzi” wykład Błażeja Ciarkowskiego
3 kwietnia (niedziela) godz. 12:30
W najbliższą niedzielę zapraszamy na wykład dra inż. arch. Błażeja Ciarkowskiego „Miasto, które nie powstało. Papierowa architektura XX-wiecznej Łodzi”.
Wykład jest częścią programu towarzyszącego ekspozycji MIASTO-MODA-MASZYNA.
Jednym z poruszanych na wystawie zagadnień jest rozwój Łodzi w warstwie architektonicznej, demograficznej i ekonomicznej, w tym futurystyczne projekty urbanistyczne z lat 60. i 70. XX wieku, które wprawdzie nie doczekały się realizacji, ale świadczą o niezwykłym rozmachu i wyobraźni architektów. O nich właśnie opowie Błażej Ciarkowski – architekt i historyk sztuki oraz autor książek popularno-naukowych.
„Muzeum Sztuki w Parku Na Zdrowiu, filharmonia o przesuwanych szklanych ścianach, kopia warszawskiego Pałacu Kultury czy hotel-transatlantyk to tylko niektóre z odważnych koncepcji, które miały powstać w Łodzi. W śmiałych wizjach architektów i włodarzy miasta „ziemia obiecana” stawała się nowoczesną metropolią. Prasa w euforycznych tonach pisała o kolejnych planowanych inwestycjach, które w większości… pozostawały na papierze. XX-wieczna Łódź to nie tylko istniejące w przestrzeni realne budynki. To także „papierowa architektura” obrazująca plany i marzenia, które nigdy nie zostały zrealizowane.”
- Kiedy: 3 kwietnia
- Godzina: 12.30
- Bilety: normalny 8 zł | ulgowy 6 zł
- Limit osób: 40
- Bilety do nabycia w kasie Muzeum oraz na stronie bilety.cmwl.pl