W 2020 roku Miejsce Pamięci odwiedziło 502 tysiące osób, czyli prawie pięciokrotnie mniej niż rok wcześniej. To oczywiście efekt pandemii COVID-19 i wprowadzonych w związku z nią ograniczeń.
Pandemia spowodowała, że zarówno zasady i warunki zwiedzania, jak i stałą ekspozycję trzeba było przystosować do nowych wymogów sanitarnych. Jednym z nich było zmniejszenie liczby osób, które jednocześnie mogą przebywać na terenie Muzeum. Frekwencja w czasie epidemii stanowiła niecałe 20 procent w porównaniu do roku 2019.
Rok 2020 był rokiem wyjątkowo trudnym. Muzeum było zamknięte dla odwiedzających przez wiele miesięcy. To zupełnie nieznana wcześniej i wyjątkowa sytuacja. Dramatyczny spadek liczby odwiedzających spowodował poważne załamanie budżetu Muzeum, czego konsekwencją była rezygnacja z wielu priorytetowych inwestycji, działań i projektów. Każdej osobie, instytucji i organizacji, które wsparły nas finansowo w tej ciężkiej sytuacji, bardzo za tę pomoc dziękujemy
mówi dyrektor Muzeum dr Piotr M. A. Cywiński.
Sytuacja finansowa Muzeum nadal pozostaje bardzo trudna, dlatego muzealnicy proszą o pomoc i finansowe wsparcie.
Koronawirus i spowodowane nim ograniczenia miały również negatywny wpływ na funkcjonowanie Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
Wiele programów i projektów edukacyjnych zostało przeniesionych do przestrzeni internetowych. Niestety z kilku bardzo ważnych zmuszeni byliśmy zrezygnować lub przesunąć ich realizację na inny termin. Najbardziej boli fakt niemożliwości przyjmowania odwiedzających w Miejscu Pamięci
przyznaje dyrektor MCEAH Andrzej Kacorzyk.
Mimo tej trudnej sytuacji nie załamujemy rąk: ponad 3 tysiące młodych osób z całego świata – w tym 90 procent spoza Polski – uczestniczyło w jednodniowych pobytach studyjnych. W pełni został także zrealizowany program „Łączyła ich Niepodległa”. Co ciekawe, rozpoczynał się on jako cykl stacjonarnych pobytów, a rozwinął się w budzącą zainteresowanie uczestników wirtualną podróż do Miejsca Pamięci
dodaje.
Podobnie jak wiele innych placówek, także Muzeum Auschwitz przeniosło znaczną część swojej aktywności do sieci. Z treści publikowanych na oficjalnych kontach korzysta ponad 1,5 miliona osób, a liczba obserwujących twitterowe anglojęzyczne konto muzeum przekroczyła milion. Strona internetowa Muzeum Auschwitz odnotowała w 2020 roku ponad 16 milionów odsłon, a prawie 330 tysięcy osób skorzystało z możliwości wirtualnego zwiedzenia muzeum.