czwartek, 7 listopada, 2024

Wystawy, budowa, festiwal – bogate plany Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nie zwalnia tempa – na placu Defilad trwa budowa dwóch ostatnich kondygnacji nowego budynku, w siedzibach nad Wisłą i na Pańskiej publiczność może oglądać bieżące wystawy lub uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych. W 2022 roku Muzeum zaprezentuje m.in. wystawę Aleksandry Waliszewskiej, odbędzie się 14. edycja festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE i 14. rozdział Parku Rzeźby na Bródnie. Do końca marca wydłużona została też ekspozycja „Kto napisze historię łez”. 

Nowy budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie pnie się w górę. Prace nad jego główną konstrukcją zostaną zakończone w 2022 roku. Wczesną wiosną planowane jest zakończenie prac konstrukcyjnych i fasadowych wieży kinowej, która tym samym osiągnie swoją pełną wysokość. Przygotowania do przeprowadzki oraz wystawy inaugurującej działalność w nowej siedzibie od dawna angażują cały zespół MSN. Jak wyjaśnia dyrektorka MSN, Joanna Mytkowska:

– Muzeum działa teraz w dwóch prędkościach: z jednej strony intensywnie pracujemy nad wystawami i propozycjami dla publiczności, która odwiedzi nas w nowym budynku przy placu Defilad, a z drugiej nieustannie przygotowujemy ekspozycje prezentowane w Muzeum nad Wisłą, a czasami także w siedzibie przy Pańskiej.

Co zobaczymy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2022 roku?

Do końca marca prezentowana będzie wystawa „Kto napisze historię łez. Artystki o prawach kobiet” przygotowana przez zespół kuratorski: Magdę Lipską, Sebastiana Cichockiego i Łukasza Rondudę. Złożyły się na nią dzieła artystek z całego świata, m.in z Argentyny, Brazylii, Hiszpanii, Irlandii, USA, Polski czy Portugalii. Twórczynie – symbolicznie lub wprost – oddają głos kobietom, a te mówią o bardzo osobistym doświadczeniu, o trudnej relacji między własnym ciałem a represyjnym prawem. Prace prezentowane na wystawie zawierają całe spektrum wizualno-poetyckich odniesień, wyobrażeń i symboli, które oddają złożoność doświadczenia związanego z byciem w ciąży i aborcją.

Kolejną propozycją Muzeum nad Wisłą będzie wystawa prac licytowanych podczas dorocznej, już 6. Charytatywnej Aukcji Sztuki Refugees Welcome, którą przygotowuje Fundacja Ocalenie przy wsparciu Towarzystwa Przyjaciół MSN oraz samego Muzeum. Dwie poprzednie edycje z powodu pandemii odbyły się online. Tego roku organizatorzy liczą, że licytacja zgromadzi licytujących także stacjonarnie (choć formuła online będzie również dostępna). Środki uzyskane z licytacji dzieł sztuki Fundacja Ocalenie od lat przeznacza na dwa programy pomocowe: Refugees Welcome Polska (umożliwiający uchodźczyniom i uchodźcom zamieszkanie w pokoju udostępnionym przez osoby mieszkające w Warszawie) i Centrum Pomocy Cudzoziemcom (pomagające np. w nauce języka, poszukiwaniu pracy czy mieszkania). Rocznie z pomocy Fundacji Ocalenie w całym kraju korzysta ponad 2300 osób.

Latem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprosi publiczność na pierwszą monograficzną wystawę Aleksandry Waliszewskiej. Twórczość artystki cenią i śledzą nie tylko miłośnicy sztuki, ale też szerokie grono fanów muzyki, literatury, kultury popularnej. Jej prace wykraczają poza tradycyjny obieg muzealny: obrazy Waliszewskiej ilustrują książki czy stają się okładkami kolekcjonerskich płyt, są popularne wśród społeczności internetowych. Do jej popularności na świecie przyczyniło się także uznanie, jakim Waliszewską darzą inni artyści, w tym muzyk Nick Cave, który umieścił jej obraz na okładce najnowszej książki czy Warren Ellis. Wystawa poświęcona Waliszewskiej to szerokie spojrzenie na dzieła artystki, kuratorki Alison M. Gingeras i Natalia Sielewicz zestawiają jej obrazy z twórczością artystek i artystów z Polski oraz Europy Wschodniej i krajów bałtyckich. W ścisłej współpracy z artystką, zamierzają skonstruować wizualne drzewo genealogiczne, koncentrują się przede wszystkim na dorobku symbolistów przełomu XIX i XX wieku, którzy wywarli bodaj najgłębszy wpływ na twórczość malarki, ale też wskazują na inne jej inspiracje. W swojej twórczości artystka czerpie z gotyckich baśni, mitologii pogańskich, ikonografii zwierzęcej, jak również tropów zapożyczonych ze średniowiecznych rękopisów. Jak mówi jedna z kuratorek, Natalia Sielewicz: „gęste narracje wizualne Waliszewskiej uruchamiają możliwość rozmaitego odczytywania afektu i tożsamości”.

Muzeum i miasto
Letnie miesiące będą też tradycyjnie okazją do kontynuowania działań w ramach 14. rozdziału Parku Rzeźby na Bródnie. Kurator Szymon Maliborski wraz z Martą Skowrońską-Markiewicz, specjalistką edukacji muzealnej, w nawiązaniu do zapoczątkowanych w 2021 aktywności, zaproszą kolejne nauczycielki i nauczycieli do współpracy przy opracowaniu lekcji upowszechniających wiedzę o Parku Bródnowskim i znajdujących się tam dziełach sztuki, powróci gra terenowa, spodziewać się też można działań kierowanych do wszystkich mieszkańców dzielnicy i użytkowniczek oraz użytkowników Parku.

Jesienią zaś, także po raz 14., odbędzie się najbardziej lubiany stołeczny festiwal poświęcony sztuce i architekturze, czyli WARSZAWA W BUDOWIE. Kuratorem będzie Tomasz Fudala, a tematem festiwalu stanie się szeroko rozumiana przestrzeń miejskiej ulicy, a więc m.in. historia samochodu w przestrzeni publicznej Warszawy, historia transportu publicznego, rowerów i pieszych. Jak zapowiada Fudala: „pragniemy zaprezentować historię pierwszych inwestycji w linie tramwajowe, legendarną produkcję warszawskich Zakładów FSO i nowe wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi”. Muzeum liczy, że w 2022 roku uda się powrócić do wstrzymanych przez pandemię praktyk i przygotować ekspozycję towarzyszącą WARSZAWIE W BUDOWIE w przestrzeni innej niż sala muzealna. Dotychczas widownia festiwalu ciepło przyjmowała wystawy i wydarzenia towarzyszące, które odbywały się np. w dawnym pawilonie Cepelii czy w budynku wcześniej użytkowanym przez stołeczne Liceum im. Klementyny Hoffmanowej.

W roku szkolnym 2022/2023 odbędzie się 2. edycja programu Formy podstawowe, zainicjowanego przez Muzeum i Fundację EFC, a przygotowanego przez zespół kuratorski w składzie: Sebastian Cichocki i Helena Czernecka. Wystawa sztuki współczesnej rozproszona jest po szkołach podstawowych, zarówno w Warszawie, jak i w mniejszych miejscowościach w całej Polsce. Nowe dzieła artystów, dostarczane w formie instrukcji, partytur czy szablonów, realizowane są w szkołach przez uczniów i uczennice, stając się pomocami dydaktycznymi, dekoracją, wydarzeniem lub częścią infrastruktury szkolnej. Wystawa powstaje w przestrzeniach szkolnych: w klasach i na korytarzach, w salach gimnastycznych i na boiskach. Dotychczas w programie wzięli udział m.in. Sharon Lockhart, Ramona Nagabczyńska i grupa Slavs and Tatars.

Międzynarodowa współpraca
W 2022 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie kontynuuje swój udział w pracach konfederacji muzeów europejskich L’Internationale. Jesienią w Van Abbemuseum w Eindhoven odbędzie się wystawa „Rewinding Internationalism”, dotycząca sieci międzynarodowych współprac artystycznych w latach 90. XX wieku, której część została przygotowana przez zespół kuratorski z Warszawy. W Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Lublanie można z kolei oglądać wystawę „Emergency Exit”, prezentującą dzieła, które opowiadają o kryzysie klimatycznym przez pryzmat sztuki neoawangardowej lat 70. XX wieku i ówczesnego zaangażowania w kwestie ochrony środowiska naturalnego. Jedna z sal została przygotowana przez zespół MSN, prezentowane są tam prace takich twórców, jak Beom Kim, Peter Nadin, Agnieszka Brzeżańska czy kolektyw ZAKOLE.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...