Tak intensywnego roku Zamek Królewski na Wawelu jako muzeum nie przeżył w całej historii. Mijający sezon zamknie z wynikiem zbliżonym do 1 mln 785 tysięcy zwiedzających (warto wspomnieć, że przez pierwsze pięć miesięcy większość ekspozycji muzealnych było zamkniętych, bowiem Zamek przechodził metamorfozę przygotowując się do wielkiego otwarcia w czerwcu). To frekwencja wszechczasów.
– Z dumą, radością i wdzięcznością kończymy mijający rok, zapisując na liście kolejne prestiżowe wyróżnienia za niezwykle wartościową i nieocenioną pracę naszych specjalistów. Ich dzieło doceniło i nadal docenia nie tylko środowisko, ale przede wszystkim nasi Zwiedzający. Dosłownie doszło do oblężenia Zamku w mijającym 2022. Zapewniam, że nie spoczniemy na laurach, a w 2023 roku zaskoczymy (mamy bowiem w zanadrzu kilka cennych niespodzianek) i olśnimy publiczność kolejnymi wystawami, udowadniając nieprzerwanie już trzeci rok z rzędu, że Zamek Królewski na Wawelu warto zwiedzić nie tylko raz w życiu, a przynajmniej kilka razy w ciągu jednego roku – mówi prof. Andrzej Betlej, Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.
Zamek w liczbach:
- 16 wystaw
- Nowy Skarbiec Koronny zobaczyło od 30 czerwca prawie 140 tys. osób.
- w czasie najbardziej wzmożonych prac nad tą wystawą, zamkowi specjaliści robili 20 tys. kroków dziennie,
- oddano do użytku 46 nowych gablot wykonanych przy użyciu 15 ton stali oraz 9 ton szkła.
- na potrzeby prezentacji zabytkowego stołu w Skarbcu z poł XVII w. (?), ważącego 335 kg, o wymiarach 765cm x 4020cm x 1275cm powstała specjalna gablota umożliwiająca efektowne przedstawienie obiektu w stosunkowo niewielkiej przestrzeni
- muzealni konserwatorzy oczyścili w sumie 624 ogniste języki ważącego 19,5 kg płaszcza Jana III Sobieskiego – obiektu wiodącego w Skarbcu.
- Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeznaczyło na budowę Nowego Skarbca Koronnego ponad 12,5 mln zł, a prawie 800 tys. zł przekazał Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa
- prace do otwarcia ekspozycji trwały 12 miesięcy
- metamorfoza, którą przeszedł Zamek na dwóch piętrach wymagała przeniesienia około 1200 obiektów
- edukatorzy przeprowadzili ponad 1000 lekcji muzealnych, upowszechniając wiedzę o jednej z najcenniejszych kolekcji na świecie wśród niemal 20 tys. uczestników
- muzeum zrealizowało 73 filmy przybliżające historię wawelskiej kolekcji i ukazujące pracę wybitnych ekspertów
- do grona obserwujących profil FB Zamku dołączyło ponad 38 tys. nowych użytkowników
- post poświęcony ulepionemu ze śniegu smokowi wawelskiemu dotarł do ponad 118 tys. odbiorców
- łączny zasięg (tj. liczba osób, które zobaczyły dowolne materiały ze strony) na Facebooku wyniósł ponad 4,6 mln.
Nagrody:
- nagroda w Konkursie Wydarzenie Muzealne Roku 2021 „Sybilla” za wystawę „Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021-1961-1921”
- Grand Prix w Konkursie Wydarzenie Muzealne Roku „Sybilla” 2021
- zwycięstwo w plebiscycie publiczności w Konkursie Wydarzenie Muzealne Roku „Sybilla” 2021
- wystawa „Arcydzieła z kolekcji Lanckorońskich” zdobyła I miejsce w kategorii WYSTAWA w IV Edycji ART in Architecture Festival 2022
- nagroda główna w konkursie „Kraków bez barier” dla najlepszej firmy wspierającej Krakowską Kartę Rodziny z Niepełnosprawnym Dzieckiem
- Złoty Medal Honorowy za Zasługi dla Województwa Małopolskiego
- Tytuł Specjalny 2021 za 30-letni program rewaloryzacji Zamku – „Lidera Małopolski” – nagroda w konkursie Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski.Nagrodę Lovekrakow.pl w kategorii Kultura
- II nagroda za projekt zgłoszony w kategorii Zarządzanie profilami społecznościowymi w 5. Przeglądzie „Muzeum Widzialne”
- Laureat Plebiscytu Miejsce Przyjazne Rodzinom z Dziećmi 2022.