wtorek, 16 września, 2025

2. edycja Festiwalu Kultury Utraconej – relacja z pierwszego koncertu

Przez wzgląd na niekorzystne warunki atmosferyczne, w trosce o dobro naszych wykonawców oraz gości, wydarzenie wyjątkowo odbyło się we wnętrzach Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, gdzie pod batutą Mariusza Mroza (dyrygent Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej) zagrała Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.

Podczas koncertu „To co nam pozostało” publika miała okazję usłyszeć zachowane utwory kompozytora Eugeniusza Morawskiego Dąbrowy (1876–1948) – Ulalume i Nevermore – poematy symfoniczne według Edgara Allana Poe, oraz Świtezianka – balet w dwóch aktach. Choreografię do Świtezianki ułożył Andrzej Morawiec, zaprezentował ją zespół baletowy w składzie: Świtezianka – Angele Villanueva, dziewczyna – Katarzyna Wyborska, przyjaciółki – Aleksandra Tadych, Zofia Wieteska, Marta Wróbel, Oliwia Żurawska.

Warto przypomnieć, że cechą charakterystyczną twórczości Eugeniusza Morawskiego było obrazowe uchwycenie dzieła muzycznego. Wsłuchując się w kompozycje, można odnaleźć szeroką instrumentację, bogate brzmienia, ekspresyjną dynamikę. Morawski inspirował się literaturą, malarstwem i rzeźbą. Większość dzieł kompozytora spłonęła podczas Powstania Warszawskiego. To, co pozostało, odtworzono z pamięci osób bliskich oraz na podstawie głosów poszczególnych instrumentów „widniejących w strzępach nut”. Eugeniusz Morawski otrzymał Nagrodę Państwową w 1933 r., za balet Świtezianka wystawiony przez warszawski Teatr Wielki w 1931 r.

……………………………………………………………………………………………………………………………

Mariusz Mróz (dyrygent) Dyrygent Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej (od 1992 r.), profesor Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (kierownik Katedry Muzyki Kościelnej) oraz profesor Politechniki Gdańskiej. Był dyrygentem wielu koncertów oratoryjnych, symfonicznych i kameralnych (przygotował ponad 111 tytułów oratoryjnych, z czego 66 koncertów wokalno-instrumentalnych poprowadził osobiście). Koncertował na wielu scenach krajowych i zagranicznych (Belgia, Niemcy, Francja, Hiszpania, Meksyk, Dania, Szwecja, Estonia, Litwa, Rosja, Czechy, Austria, Słowenia, Włochy, Holandia, Węgry, Macedonia). Wziął udział w 32 krajowych i 22 zagranicznych konkursach i festiwalach chóralnych, na których uzyskał ogółem 55 nagród i wyróżnień. Jest autorem publikacji na temat muzyki cerkiewnej, prelegentem na konferencjach naukowych, jurorem na krajowych i zagranicznych konkursach chóralnych.

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku To utworzona w 1977 r. instytucja zajmująca się organizacją koncertów, inicjacją wydarzeń muzycznych, edukacją młodych odbiorców oraz rynkiem impresaryjnym. Od początku swego istnienia jest związana z odbywającym się co roku w Słupsku Festiwalem Pianistyki Polskiej. Na bogaty dorobek fonograficzny Filharmonii składa się 28 płyt. W 2018 r. jej orkiestra wzięła aktywny udział zarówno w nagraniu ścieżki dźwiękowej, jak i w akcji scenicznej w produkcji filmowej TVN Całe szczęście z Romą Gąsiorowską i Piotrem Adamczykiem w rolach głównych. Instytucja uczestniczyła także w wielu interesujących programach MKiDN oraz Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, m.in.: Dyrygent-rezydent, Moniuszko 2019, Festiwal Wojciech Kilar Przestrzenie, Poranki Muzyczne, oraz w projektach Urzędu Miejskiego w Słupsku i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku, np. uroczysty koncert z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości czy koncert na 100-lecie powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem. Obecnie dyrektorem Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica jest dr hab. Alina Ratkowska – klawesynistka, dyrygentka i animatorka kultury, uhonorowana m.in. Fryderykiem i nagrodą Splendor Gedanensis.

Andrzej Morawiec (choreografia) Tancerz, pedagog, choreograf. Wykładowca metodyki nauczania tańca współczesnego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na specjalności: pedagogika baletowa oraz choreografia i teoria tańca. Nauczyciel tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku. Od 2019 r. nauczyciel tańca współczesnego w Niepublicznej Szkole Sztuki Tańca w Siedlcach. Jego choreografie wzbogacały repertuary m.in.: Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej, Teatru Miejskiego w Gdyni, Kieleckiego Teatru Tańca, Teatru Rozrywki w Chorzowie. Dwukrotnie wyróżniony przez dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą Indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce. W 2010 r. uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej. W 2014 r. odznaczony tytułem Zasłużony dla Kultury Polskiej przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Zdobywca nagrody ufundowanej przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS za choreografię numeru dowolnego na XXI Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w 2019 r. W 2022 r. nagrodzony przez dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą indywidualną I stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce oraz Nagrodą Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie dla nauczyciela akademickiego II stopnia za działalność artystyczną, dydaktyczną i organizacyjną. Założyciel nieformalnej grupy projektowej More Dancers Project, której celem jest wspieranie młodych talentów sztuki tańca.

Zespół baletowy: Angele Villanueva, Katarzyna Wyborska, Aleksandra Tadych, Zofia Wieteska, Marta Wróbel, Oliwia Żurawska Absolwentki Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny- Sobczak w Gdańsku. Biorą czynny udział w konkursach w kraju i za granicą. Regularnie udzielają się w projektach realizowanych przez choreografa Andrzeja Morawca. Związane z lokalnymi teatrami w Gdańsku, Sopocie, Gdyni. Angele Villanueva jest laureatką International Competition of Classic and Contemporary Choreography Mysl-Potok w Kijowie, XXI i XXII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku oraz XI Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu. Katarzyna Wyborska jest laureatką I nagrody XIV Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w kategorii tańca współczesnego. Zofia Wieteska jest laureatką III miejsca XII Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu. Marta Wróbel jest finalistką XXII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w Gdańsku w kategorii taniec klasyczny w grupie starszej. Oliwia Żurawska występowała m.in. w spektaklach Królewna Śnieżka i Śpiąca królewna na deskach Opery Bałtyckiej. Czynnie brała udział w projekcie Les beaux de la jeunesse w choreografii Fracois Maudit. Festiwal Kultury Utraconej został dofinansowany ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zachęcamy do udziału w kolejnych wydarzeniach w ramach tegorocznej odsłony Festiwalu Kultury Utraconej, więcej na: https://festiwalkulturyutraconej.pl/

tekst: dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...