poniedziałek, 18 listopada, 2024

2. edycja Festiwalu Kultury Utraconej – relacja z pierwszego koncertu

Przez wzgląd na niekorzystne warunki atmosferyczne, w trosce o dobro naszych wykonawców oraz gości, wydarzenie wyjątkowo odbyło się we wnętrzach Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, gdzie pod batutą Mariusza Mroza (dyrygent Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej) zagrała Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.

Podczas koncertu „To co nam pozostało” publika miała okazję usłyszeć zachowane utwory kompozytora Eugeniusza Morawskiego Dąbrowy (1876–1948) – Ulalume i Nevermore – poematy symfoniczne według Edgara Allana Poe, oraz Świtezianka – balet w dwóch aktach. Choreografię do Świtezianki ułożył Andrzej Morawiec, zaprezentował ją zespół baletowy w składzie: Świtezianka – Angele Villanueva, dziewczyna – Katarzyna Wyborska, przyjaciółki – Aleksandra Tadych, Zofia Wieteska, Marta Wróbel, Oliwia Żurawska.

Warto przypomnieć, że cechą charakterystyczną twórczości Eugeniusza Morawskiego było obrazowe uchwycenie dzieła muzycznego. Wsłuchując się w kompozycje, można odnaleźć szeroką instrumentację, bogate brzmienia, ekspresyjną dynamikę. Morawski inspirował się literaturą, malarstwem i rzeźbą. Większość dzieł kompozytora spłonęła podczas Powstania Warszawskiego. To, co pozostało, odtworzono z pamięci osób bliskich oraz na podstawie głosów poszczególnych instrumentów „widniejących w strzępach nut”. Eugeniusz Morawski otrzymał Nagrodę Państwową w 1933 r., za balet Świtezianka wystawiony przez warszawski Teatr Wielki w 1931 r.

……………………………………………………………………………………………………………………………

Mariusz Mróz (dyrygent) Dyrygent Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej (od 1992 r.), profesor Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (kierownik Katedry Muzyki Kościelnej) oraz profesor Politechniki Gdańskiej. Był dyrygentem wielu koncertów oratoryjnych, symfonicznych i kameralnych (przygotował ponad 111 tytułów oratoryjnych, z czego 66 koncertów wokalno-instrumentalnych poprowadził osobiście). Koncertował na wielu scenach krajowych i zagranicznych (Belgia, Niemcy, Francja, Hiszpania, Meksyk, Dania, Szwecja, Estonia, Litwa, Rosja, Czechy, Austria, Słowenia, Włochy, Holandia, Węgry, Macedonia). Wziął udział w 32 krajowych i 22 zagranicznych konkursach i festiwalach chóralnych, na których uzyskał ogółem 55 nagród i wyróżnień. Jest autorem publikacji na temat muzyki cerkiewnej, prelegentem na konferencjach naukowych, jurorem na krajowych i zagranicznych konkursach chóralnych.

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku To utworzona w 1977 r. instytucja zajmująca się organizacją koncertów, inicjacją wydarzeń muzycznych, edukacją młodych odbiorców oraz rynkiem impresaryjnym. Od początku swego istnienia jest związana z odbywającym się co roku w Słupsku Festiwalem Pianistyki Polskiej. Na bogaty dorobek fonograficzny Filharmonii składa się 28 płyt. W 2018 r. jej orkiestra wzięła aktywny udział zarówno w nagraniu ścieżki dźwiękowej, jak i w akcji scenicznej w produkcji filmowej TVN Całe szczęście z Romą Gąsiorowską i Piotrem Adamczykiem w rolach głównych. Instytucja uczestniczyła także w wielu interesujących programach MKiDN oraz Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, m.in.: Dyrygent-rezydent, Moniuszko 2019, Festiwal Wojciech Kilar Przestrzenie, Poranki Muzyczne, oraz w projektach Urzędu Miejskiego w Słupsku i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku, np. uroczysty koncert z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości czy koncert na 100-lecie powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem. Obecnie dyrektorem Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica jest dr hab. Alina Ratkowska – klawesynistka, dyrygentka i animatorka kultury, uhonorowana m.in. Fryderykiem i nagrodą Splendor Gedanensis.

Andrzej Morawiec (choreografia) Tancerz, pedagog, choreograf. Wykładowca metodyki nauczania tańca współczesnego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na specjalności: pedagogika baletowa oraz choreografia i teoria tańca. Nauczyciel tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku. Od 2019 r. nauczyciel tańca współczesnego w Niepublicznej Szkole Sztuki Tańca w Siedlcach. Jego choreografie wzbogacały repertuary m.in.: Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej, Teatru Miejskiego w Gdyni, Kieleckiego Teatru Tańca, Teatru Rozrywki w Chorzowie. Dwukrotnie wyróżniony przez dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą Indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce. W 2010 r. uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej. W 2014 r. odznaczony tytułem Zasłużony dla Kultury Polskiej przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Zdobywca nagrody ufundowanej przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS za choreografię numeru dowolnego na XXI Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w 2019 r. W 2022 r. nagrodzony przez dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą indywidualną I stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce oraz Nagrodą Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie dla nauczyciela akademickiego II stopnia za działalność artystyczną, dydaktyczną i organizacyjną. Założyciel nieformalnej grupy projektowej More Dancers Project, której celem jest wspieranie młodych talentów sztuki tańca.

Zespół baletowy: Angele Villanueva, Katarzyna Wyborska, Aleksandra Tadych, Zofia Wieteska, Marta Wróbel, Oliwia Żurawska Absolwentki Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny- Sobczak w Gdańsku. Biorą czynny udział w konkursach w kraju i za granicą. Regularnie udzielają się w projektach realizowanych przez choreografa Andrzeja Morawca. Związane z lokalnymi teatrami w Gdańsku, Sopocie, Gdyni. Angele Villanueva jest laureatką International Competition of Classic and Contemporary Choreography Mysl-Potok w Kijowie, XXI i XXII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku oraz XI Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu. Katarzyna Wyborska jest laureatką I nagrody XIV Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w kategorii tańca współczesnego. Zofia Wieteska jest laureatką III miejsca XII Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu. Marta Wróbel jest finalistką XXII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w Gdańsku w kategorii taniec klasyczny w grupie starszej. Oliwia Żurawska występowała m.in. w spektaklach Królewna Śnieżka i Śpiąca królewna na deskach Opery Bałtyckiej. Czynnie brała udział w projekcie Les beaux de la jeunesse w choreografii Fracois Maudit. Festiwal Kultury Utraconej został dofinansowany ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zachęcamy do udziału w kolejnych wydarzeniach w ramach tegorocznej odsłony Festiwalu Kultury Utraconej, więcej na: https://festiwalkulturyutraconej.pl/

tekst: dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...