piątek, 1 listopada, 2024

Prace konserwatorskie w Galerii Północnej

24 lipca 2023 r. rozpoczęły się prace konserwatorskie w Galerii Północnej pałacu wilanowskiego, obejmujące część jej wystroju, w tym trzy malowidła ścienne i jedno sufitowe autorstwa wybitnych malarzy: Michelangelo Palloniego i Giuseppe Rossiego.

Początek prac oznaczał budowę rusztowań, przygotowanie stanowisk pracy dla konserwatorów, zabezpieczenie pozostałych elementów zabytkowych wnętrza, a także wykonanie bardzo dokładnej dokumentacji fotograficznej. Niektóre zdjęcia trzeba było robić w pełnych ciemnościach, aby udokumentować fenomeny widoczne jedynie w luminescencji wzbudzonej światłem UV. W galerii zdjęć obok można zobaczyć zdjęcia z przygotowań i oryginalne malowidła.

Jak ważne są te freski, możemy się przekonać na podstawie biografii artystów.

Michelangelo Palloni należy niewątpliwie do najwybitniejszych artystów epoki króla Jana III. Pracując w Rzeczypospolitej dla rozumiejących sztukę mecenasów, włoski malarz wykazywał się indywidualną erudycją malarską. Osiągnięcia artystyczne XVII-wiecznej Italii, zwłaszcza Florencji, dostosowywał do wrażliwości dworu królewskiego, kresowej magnaterii, zakonnej lub ludowej pobożności, demonstrując nawet w późnej twórczości daleką od rutyny biegłość pędzla oraz inwencję w projektach kompozycji i ujęciach znanych tematów ikonograficznych. Po 1688 r. Palloni ozdobił galerie ogrodowe pałacu cyklem fresków przedstawiających historię mitycznych bohaterów Amora i Psyche. Malowidła w zawoalowany sposób opowiadały o miłości Jana Sobieskiego i Marii Kazimiery, ich związku, który początkowo wydawał się niemożliwy, a zakończył się szczęśliwie. Malarz wpisał się w generalny dla Wilanowa program ideowy, przedstawiając alegoryczną wędrówkę duszy do krainy wiecznej beztroski.

Giuseppe Rossi był kolejnym z malarzy, których twórczość odcisnęła wyraźne piętno na dekoracji freskowej pałacu wilanowskiego. W sierpniu 1726 roku Rossi został zatrudniony w „galerii dolnej od ogrodu”, gdzie zrealizował cykl malowideł uzupełniających sceny z dziejów Amora i Psyche Michelangela Palloniego. Rossi zalicza się do grona najważniejszych artystów pozostających na usługach Elżbiety Sieniawskiej, właścicielki Wilanowa w latach 1720–1729, związanych z warszawskim środowiskiem artystycznym.

Prace finansowane są z funduszy Omenaa Foundation i OmenaArt Foundation. Zakończą się na wiosnę 2024 roku.

tekst: Maria Bator-Krupecka

Źródło: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...

Utwór konserwatorski w polskim prawie ...

Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego ukazała się książka prof. Piotra Ś...

ARKADY – Wydawnictwo akademickie...

Wydawnictwo ARKADY działa na rynku wydawniczym od maja 1957 roku, natomiast od ...

Pora na zakup nowego systemu do ewiden...

MUZEO to system uniwersalny, kompleksowy i elastyczny, wspomagający pracę muzeó...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...