środa, 27 listopada, 2024

Formy podstawowe

Na szkolnych korytarzach pojawią się wystawy sztuki współczesnej. Nagradzany projekt „Formy podstawowe”

Mobilne instalacje artystyczne, rzeźbiarskie autoportrety i ekologiczne performanse zawitają do mazowieckich szkół podstawowych. Ich twórcami będą… uczennice i uczniowie tych szkół. Stworzą je, inspirując się dziełami przygotowanymi specjalnie dla nich przez międzynarodowe grono artystek i artystów. Rusza 3. edycja programu „Formy podstawowe”.

„Formy podstawowe” to cykliczny program skierowany do uczennic i uczniów od czwartej do ósmej klasy szkoły podstawowej, realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Ideą „Form podstawowych” jest stworzenie pudełka mieszczącego w sobie sztukę, która w każdej chwili może się zmaterializować w kształcie wybranym przez uczniów, wspieranych przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum. Dotychczas odbyły się dwie edycje „Form podstawowych”, w których wzięło udział 400 uczniów i uczennic oraz 25 nauczycielek i nauczycieli z różnych rejonów Polski.

Współkurator „Form podstawowych” Sebastian Cichocki komentuje: Za pomocą Form podstawowych stawiamy pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia?

Wśród artystów, którzy w tym roku, specjalnie na zaproszenie „Form podstawowych”, przygotowali swoje nietypowe dzieła sztuki, znalazło się 8 artystów i artystek z Polski

i zagranicy: Adriano Costa, Jarosław Fliciński, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Krzysztof Maniak, Ahmet Öğüt, Olivia Plender, Laure Prouvost.

Ich prace zapakowane zostały w specjalne zaprojektowane przez architekta Macieja Siudę pudełka-narzędziowniki (przypominające kształtem wielkie piórniki) i wysłano do 10 wybranych szkół podstawowych z miejscowości poniżej 30 tys. Mieszkańców w województwie mazowieckim i 4 instytucji kultury.

Pudełka i dzieła sztuki w nich zawarte są bazą do dalszych aktywności realizowanych w szkołach. To „uśpiona” sztuka, instrukcje i propozycje artystycznych działań i eksperymentów, które stanowią zaproszenie i inspirację dla uczniów i uczennic do wspólnej pracy nad przygotowaniem własnych dzieł sztuki oraz finałowych wystaw w przestrzeni szkół (w klasach, na korytarzach czy boisku). Pomogą im w tym ich nauczycielki i nauczyciele oraz odwiedzające szkoły edukatorki muzealne z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Program „Formy podstawowe” nie jest zwykłą wystawą. To wyjątkowa okazja, aby uczennice i uczniowie mogli odkrywać i tworzyć we własnych szkołach. To projekt, który przenosi sztukę współczesną z tradycyjnych muzealnych przestrzeni na korytarze szkół, gdzie staje się częścią szkolnej codzienności – mówi Helena Czernecka, członkini zespołu kuratorskiego programu.

Sztuki nie trzeba się uczyć – po prostu należy ją robić, jednocześnie pilnie zdobywając wiedzę na temat wielu innych zagadnień – dodaje Ahmet Öğüt, artysta i twórca jedne z prac w najnowszej edycji „Form podstawowych”.

Program „Formy podstawowe” promuje współpracę i wspólne tworzenie sztuki. Każdy uczestnik i każda uczestniczka projektu ma możliwość wyrażenia siebie i eksperymentowania z tworzeniem sztuki, co sprawia, że staje się ona bardziej dostępna i zrozumiała. To doskonały sposób na rozwijanie kreatywności, myślenia krytycznego, ale przede wszystkim działania zespołowego – mówi Marta Przybył, edukatorka z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Dla wszystkich chętnych szkół z Warszawy, które nie uczestniczą w tegorocznej edycji „Form podstawowych”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przygotowało warsztaty „Sztuka w szkole”. Każda szkoła, która chciałaby gościć u siebie edukatorkę muzealną i wielki piórnik ze sztuką współczesną, może zgłosić się za pośrednictwem naszej strony internetowej: https://artmuseum.pl/pl/edukacja/dla-szkol/sztuka-w-szkole

O projekcie „Formy podstawowe”

„Formy podstawowe” to program realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Celem programu jest wprowadzenie sztuki współczesnej do szkół podstawowych, dając uczniom możliwość tworzenia własnych dzieł i wystaw oraz rozwijania kreatywności, współpracy i umiejętności myślenia krytycznego. Program otrzymał drugą nagrodę w kategorii „Procesy twórcze” podczas gali wręczenia Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz jest nominowany do międzynarodowej nagrody Outstanding Museum Practice Award przyznawanej przez CIMAM, globalną sieć ekspertów w dziedzinie muzeów sztuki nowoczesnej i współczesnej.

Formy podstawowe | edycja trzecia

Zespół kuratorski: Helena Czernecka, Sebastian Cichocki

Projekt pudełka: Maciej Siuda, współpraca: Adrianna Gruszka

Projekt graficzny: Zofka Kofta

Koordynatorka produkcji: Marta Wójcicka, Stowarzyszenie Artanimacje

Koncepcja procesu edukacyjnego i koordynacja: Anna Grajewska, Anna Łukawska- Adamczyk, Marta Przybył

Konsultacja merytoryczna: Aleksandra Saczuk, Fundacja EFC

Teksty: Sebastian Cichocki, Helena Czernecka, Jakub Depczyński, Bogna Stefańska

Redakcja tekstów: Kinga Gałuszka

Tłumaczenia: Joanna Figiel Komunikacja: Jakub Drzewiecki

Nauczycielki i nauczyciele:

Renata Andraka, Aneta Bielska, Monika Byszewska, Marzena Kudelska, Beata Kulka, Monika Metera, Bożena Nowak, Janusz Nowak, Maria Nowak, Joanna Pec-Pawlik, Iwona Pieńkos, Marta Wesołowska, Agnieszka Wójcicka, Ewa Żydek

Edukatorki i edukatorzy:

Wiktor Bebacz, Alicja Czyczel, Aleksandra Górecka, Magdalena Kreis, Aleksandra Kubisztal, Justyna Łada, Maria Nowak, Paulina Pankiewicz, Marta Przybył, Natalia Skipirzepa, Marta Węglińska, Karolina Zięba, Gabriela Żylińska

Artystki i artyści:

Adriano Costa, Jarosław Fliciński, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Krzysztof Maniak, Ahmet Öğüt, Olivia Plender, Laure Prouvost

Szkoły i galerie biorące udział w 3. edycji „Form podstawowych”:

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Dwernickiego w Rudzie Wolińskiej,

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Młochowie,

Szkoła Podstawowa im. Wołyńskiej Brygady Kawalerii w Dębem Wielkim,

Publiczna Szkoła Podstawowa im. mjra Henryka Sucharskiego w Jelonkach,

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Dzierżeninie,

Szkoła Podstawowa im. prof. Jadwigi Kobendzy w Koczargach Starych,

Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Kornela Makuszyńskiego w Wyszynie,

Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Maszewie Dużym

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Garwolinie,

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Chynowie,

oraz

Biuro Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim,

Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie,

Galeria Bielska BWA,

Gminne Centrum Kultury w Okuniewie.

Jakub Drzewiecki / Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Muzeum Małopolski Zachodniej w Wygiełz...

VIII Forum Regionalne Między Małopolską a Górnym Śląskiem pt. „Po nitce do kłęb...

Barwy holi

W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rz...

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...