czwartek, 7 listopada, 2024

Wystawy online dostępne na profilu Instagram Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Od grudnia na profilu Instagram Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi można oglądać międzynarodowe wystawy online prezentowane w ramach inicjatywy Textile Culture Net. To już czwarta edycja programu, w którym uczestniczy łódzkie muzeum – wspólnie z trzema innymi instytucjami zajmującymi się medium tkaniny: Centre for Heritage, Arts and Textile w Hongkongu, Lottozero w Prato oraz TextielMuseum w Tilburgu.

Textile Culture Net to inicjatywa powołana w październiku 2020 roku, jako odpowiedź na czasy pandemii, zamknięcia i braku możliwości zwiedzania muzeów. Aby umożliwić zwiedzającym na całym świecie obcowanie ze sztuką poza granicami, cztery instytucje zajmujące się tkaniną artystyczną zorganizowały cykl wystaw online dostępnych na platformie Instagram. TCN to także forum wymiany myśli i doświadczeń wynikających z różnorodności kulturalnej i odmiennych sposobów postrzegania twórczości związanej z tkaniną. To swoiste laboratorium wiedzy badające nowe podejścia kuratorskie oraz sposoby prezentacji i poznawania sztuki i wzornictwa tekstylnego przy wykorzystaniu możliwości technologii cyfrowej.

Czwarta edycja programu, która właśnie się rozpoczęła prezentuje wystawy w odświeżonej formule, wzbogacone o nową identyfikację wizualną i stronę internetową zaprojektowaną przez wielokrotnie nagradzane włoskie Studio Mut.

JAK TO DZIAŁA?

Każdego roku instytucja zaprasza czterech gościnnych kuratorów, którzy wraz z zespołem kuratorskim TCN opracowują roczny program wystaw online. W tym roku do udziału w projekcie zaproszono kuratorki: Caroline Kipp (USA), Zoe Yeh (Tajwan), Bukola Oyebode (Nigeria/Holandia) i Hilde Skancke Pedersen (Norwegia/Sápmi). Każda z nich proponuje temat wystawy, do którego inni kuratorzy dobierają odpowiednie prace ze swoich kolekcji lub prezentowanych w ich instytucjach wystaw. Efekty tej współpracy można oglądać w formie wystaw online publikowanych na kontach Instagram instytucji i kuratorów gościnnych.

Prezentowane wystawy stanowią dialog na temat aktualnych zagadnień, takich jak zrównoważony rozwój, kwestie płci, postkolonializm, tradycja i społeczeństwo wyrażanych poprzez sztukę tkaniny.

Pierwszą wystawę kuratorowaną przez pochodzącą ze Stanów Zjednoczonych Caroline Kipp można już oglądać na kontach Instagram Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jak i pozostałych instytucji należących do TCN i kuratorów gościnnych połączonych hashtagiem #TextileCultureNet.

4 edycja TCN potrwa do czerwca 2024 roku, a kolejne wystawy będą prezentowane co dwa miesiące.

Wszystkie prezentacje zorganizowane podczas czterech lat istnienia TCN zostaną finalnie zebrane w formie publikacji, wydanej zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej, zaprojektowanej przez Studio Mut. Katalog zostanie wydany w lipcu 2024 r. podczas publicznego eventu, który odbędzie się w Lottozero w Prato we Włoszech.

Czwarta edycja TCN na lata 2023/2024 jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach prestiżowego programu Kreatywna Europa.

www.textileculture.net

Textile Culture Net (TCN) to międzynarodowa sieć czterech instytucji włókienniczych: Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (Polska), Lottozero w Prato (Włochy), TextielMuseum w Tilburgu (Holandia) i CHAT (Centre for Heritage, Arts and Textiles) w Hongkongu, które łączy wspólna ambicja rozwijania nowych praktyk kuratorskich, angażowania młodszej i bardziej różnorodnej publiczności oraz współpracy międzynarodowej.

TCN jest współfinansowany przez Unię Europejską (Umowa grantowa nr101099994). Poglądy i opinie wyrażone są jednak wyłącznie poglądami autora (autorów) i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani dotacja nie mogą być za nie pociągnięte do odpowiedzialności.

O INSTYTUCJACH:

Lottozero w Prato, Włochy

Lottozero to centrum projektowania tekstyliów, sztuki i kultury, z otwartym laboratorium do eksperymentów włókienniczych, wspólną przestrzenią studyjną i przestrzenią wystawienniczą.

Z siedzibą w Prato (Włochy), jedną z najważniejszych dzielnic tekstylnych w Europie, Lottozero działa zarówno jako kreatywne centrum, jak i studio wzornicze. Jego misją jest stworzenie sprzyjającego środowiska dla badań nad tkaniną i eksperymentów w projektowaniu oraz sztuce, a także międzynarodowej bazy do nawiązywania kontaktów w sektorze tekstylnym.

Zaproszona kuratorka gościnna: Caroline Kipp (USA)

Washington, D.C. — Photo by Eric Lee

Caroline Kipp jest artystką, kuratorką i historyczką sztuki mieszkającą w Waszyngtonie, DC, USA. Jej zainteresowania obejmują szeroki zakres współczesnej praktyki artystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki amerykańskiej, materialności i percepcji sensorycznej oraz twórczości kobiet. Kipp jest doktorantką historii sztuki na Uniwersytecie Maryland w College Park, a w latach 2019-2023 była kuratorką sztuki współczesnej w Muzeum Tekstyliów GW w Waszyngtonie. Zasiada w zarządach Textile Society of America i James Renwick Alliance for Craft.

Strona: www.lottozero.org

IG: www.instagram.com/lottozero FB: www.facebook.com/lottozero

Email: info@lottozero.org

Kontakt prasowy: Alessandra Tempesti, kuratorka Lottozero, alessandra@lottozero.org / Tel. +39 348 8137701

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi przedstawia tekstylia w szerokim spektrum znaczeń i idei. Placówka łączy bogatą historię łódzkiego włókiennictwa z artystyczną wizją XX-wiecznych artystów, którzy propagowali sztukę tekstylną na świecie. Muzeum prowadzi działalność wystawienniczą, edukacyjną oraz realizuje interdyscyplinarne projekty badawcze. Posiada imponujące zbiory sztuki tkaniny, mody i przedmiotów związanych z historią włókiennictwa. Od 1972 roku CMWŁ organizuje Międzynarodowe Triennale Tkaniny.

Zaproszona kuratorka gościnna: Hilde Skancke Pedersen (Norwegia/Sápmi)

Urodzona w 1953 roku w Hammerfest, Hilde Skancke Pedersen od 25 lat mieszka w Guovdageaidnu w Finnmarku, po norweskiej stronie Sápmi. Jako młoda artystka w latach 70. studiowała na University College of Art Crafts w Oslo. Później ukończyła również program kreatywnego pisania na Uniwersytecie w Tromsø w północnej Norwegii. W latach 90. i na początku XXI wieku jej kariera jako artystki wizualnej i kuratorki nabrała tempa. Była kuratorką wystaw dla Muzeum Sztuki Lapońskiej/Riddo Duottar Museat i Lapońskiego Centrum Sztuki Współczesnej. Zrealizowała wiele zamówień publicznych, pracowała także przy projektowaniu przedstawień teatralnych.

Strona: www.cmwl.pl

IG: www.instagram.com/centralnemuzeumwlokiennictwa FB: http://www.facebook.com/cmwllodz

Kontakt prasowy: Dział Promocji i Marketingu

Sylwia Meyer-Olejarczyk | s.meyer@cmwl.pl | +48 509 360 945

TextielMuseum w Tilburgu, Holandia

W TextielMuseum w Holandii dowiesz się wszystkiego o tekstyliach w dziedzinie projektowania, sztuki, mody, dziedzictwa przemysłowego i innowacji. Muzeum mieści się w dawnej fabryce włókienniczej i oferuje unikalne połączenie inspirujących wystaw, programów edukacyjnych i TextielLab, które specjalizuje się w badaniach i produkcji tekstyliów. W TextielLab międzynarodowej sławy artyści, projektanci i architekci opracowują innowacyjne projekty, które znajdują zastosowanie na wystawach, w budynkach użytku publicznego i na wybiegach na całym świecie.

Zaproszona kuratorka gościnna: Bukola Oyebode (Nigeria / Holandia)

Bukola Oyebode jest redaktorką, kuratorką i niezależnym wydawcą mieszkającym w Amsterdamie. Współtworzyła różne publikacje poświęcone sztuce i kulturze, zwłaszcza w TSA Art Magazine, gdzie była redaktorką naczelną do 2023 roku. Jako kuratorka Oyebode interesuje się praktykami artystycznymi i badawczymi związanymi z doświadczeniami zmysłowymi, komunikacją cielesną i reprezentacją oraz interakcją między ludzkością a nie-ludzkością, prezentowanymi za pomocą performansu, dźwięku i innych mediów opartych na upływie czasu. Jest zaangażowana w badania i publikacje na temat sztuki współczesnej – w szczególności tworzonej przez artystów pochodzenia afrykańskiego.

Strona: www.textielmuseum.nl

IG: www.instagram.comnl/textielmuseum  FB: www.facebook.com/textielmuseum.nl

Kontakt prasowy: communicatie@textielmuseum.nl

CHAT (Centre for Heritage, Arts and Textile) w Tsuen Wan, Hong Kong

CHAT (Centre for Heritage, Arts and Textile) jest częścią projektu konserwacji dziedzictwa The Mills, dawnych przędzalni bawełny Nan Fung Textiles w Tsuen Wan. Poprzez wielopłaszczyznowe programy kuratorskie, obejmujące wystawy i programy edukacyjne, CHAT jest ośrodkiem sztuki, zapraszającym do obcowania z duchem innowacyjnej spuścizny hongkońskiego przemysłu włókienniczego oraz do włączenia się w dyskusje i do udziału w inspirujących podróżach, w których przeplatają się sztuka współczesna, wzornictwo i tradycja.

Zaproszona kuratorka gościnna: Zoe Yeh (Tajwan)

Zoe Yeh jest dyrektorką i kuratorką Honggah Museum w Tajpej. Studiowała kuratorstwo i produkcję kulturalną w Graduate Institute of Trans-disciplinary Arts na National Taipei University of the Arts. Yeh aktywnie działa na rzecz lokalnej społeczności artystycznej i organizuje różne projekty partycypacyjne. Oprócz nadzorowania muzealnej kolekcji tekstyliów, Yeh prowadzi również badania nad tajwańskimi artystami wideo i była współkuratorem 8. Międzynarodowej Wystawy Sztuki Wideo na Tajwanie – Living Togetherness.

Strona: www.mill6chat.org

IG: www.instagram.com/mill6chat  FB: www.facebook.com/mill6chat

Kontakt Prasowy: Chance Communications

Mandy Chan | mandy@chancecomm.com | +852 2509 3389        

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...