Fundacja Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego (SPK) i Smithsonian Institution (SI) budują międzynarodową sieć badań proweniencji ze szczególnym uwzględnieniem sztuki azjatyckiej.
SI jest w tym projekcie reprezentowana przez Freer Gallery of Art i Arthur M. Sackler Gallery, które tworzą Smithsonian’s National Museum of Asian Art. Ze strony SPK we współpracę zaangażowane są Muzeum Sztuki Azjatyckiej i Centralne Archiwum Muzeów Narodowych w Berlinie.
Inicjatywa obejmuje m.in. wymianę ekspertów oraz cykl programów i wydarzeń. Do 2022 roku obie instytucje zorganizują serię seminariów internetowych zatytułowanych „Hidden Networks: The Trade of Asian Art”, które będą skierowane do osób zajmujących się handlem i kolekcjonerów sztuki azjatyckiej. Pierwsze seminarium – „CT Loo Revisited: New Sources & Perspectives on the Market for Asian Art in the 20th Century” – odbyło się 3 grudnia i zostało zorganizowane przez Muzeum Sztuki Azjatyckiej, Freer Gallery of Art i Arthur M. Sackler Gallery oraz Museum Rietberg w Zurychu.
Drugie seminarium, które wstępnie zaplanowano na marzec 2021 r., będzie dotyczyło firmy Yamanaka & Co., jednego z najważniejszych dystrybutorów azjatyckiej sztuki i antyków w USA i Europie. Cykl zakończy się kilkudniowym sympozjum poświęconym badaniom nad proweniencją sztuki azjatyckiej, które odbędzie się w Waszyngtonie w 2022 roku.
mówi Hermann Parzinger, prezes SPK.
zauważa Christina Haak, zastępca dyrektora generalnego Staatliche Museen zu Berlin.