ms2, Ogrodowa 19, Łódź
otwarcie wystawy: 25 października 2023, godz.18.00
wystawa będzie czynna do 24 marca 2024 r.
Wystawa Działania Archaiczne Andrzeja Zwierzchowskiego malarza, profesora sztuk plastycznych związanego z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, ma charakter retrospektywy, na której można zobaczyć prace na papierze oraz malarstwo z lat 1967-2023.
Artysta ukończył warszawską ASP w 1979 roku, uzyskując dyplom w pracowni profesora Jacka Sienickiego na Wydziale Malarstwa, a pierwszą wystawę indywidualną otworzył w 1980 r. w Galerii Krzywe Koło w Warszawie. Zatem ukazana na wystawie artystyczna oś czasu artysty zaczyna się siedem lat przed studiami w ASP. Okres ten jest reprezentowany wczesnymi malarskimi pejzażami, wierszami, a także pracami na papierze o różnej tematyce, które często będą stanowiły inspiracje i szkice do obrazów powstałych po roku 2000.
Ta różnorodność tematyczna stała się cechą charakterystyczną twórczości Andrzeja Zwierzchowskiego. Oprócz pejzaży możemy zobaczyć serię portretów, obrazów o tematyce szkolnej, obyczajowej, biblijnej, mitologicznej, artystycznej, podróżniczej. Są to w większości autorskie komentarze, spostrzeżenia, reminiscencje, wspomnienia i refleksje, nierzadko zabarwione specyficznym humorem. Artysta eksperymentuje też z malarską materią i formą obrazu, w spektrum od figuracji do abstrakcji, od pojedynczego widoku do obrazów w obrazie, od pojedynczego płótna po kalejdoskopowe lub wieloelementowe kompozycje.
Przez niektórych krytyków sztuki i kuratorów wystaw, twórczość Andrzeja Zwierzchowskiego określana jest jako skupiona na problematyce przestrzeni, światła i metafizycznych odniesień. Inni, jak Wiesław Juszczak, zauważyli obecną w tym malarstwie pasję poszukiwania, która „nie pozwala artyście na dłuższe trwanie przy już osiągniętym rozwiązaniu jakiegoś malarskiego problemu”; pasję, która powoduje, że jest to sztuka otwarta na ryzyko poszukiwania nowego a „wyrzekania się wygody obcowania ze znanym i opanowanym”; że jest to sztuka wynikająca bardziej z wewnętrznego przeżycia niż czynnika zewnętrznego, w wyższym stopniu wyłaniająca się z kontemplacji niż obserwacji.
kurator wystawy: Andrzej Biernacki
koordynacja wystawy: Martyna Dec
komunikacja: Kamila Ignaczak, Kinga Świtoniak, Angelina Wieliczko-Skinder, Dorota Wituła
montaż wystawy: Krzysztof Francek, Marek Kubacki, Łukasz Janicki, Adam Maj, Mariusz Maj, Dariusz Mikołajczyk, Ireneusz Szymarek, Maciej Więcławski
Angelina Wieliczko-Skinder