Towarzysząca wystawie instalacja dźwiękowa łączy najprostszą formę wielogłosowości – kanon – ze słowami wyrażającymi doznania zmysłowe, jakich pragniemy doświadczać w arkadyjskiej scenerii natury. Słowa te zaczerpnięto z ponad 600 propozycji nadesłanych przez publiczność, w odpowiedzi na ogólnodostępną ankietę rozpisaną przez Muzeum.
Twórczynią instalacji jest Barbara Kinga Majewska.
Każdy z pięciu kanonów w warstwie muzycznej sięga do innych źródeł. „Smak” powstał na kanwie utworu dla dzieci napisanego w 1933 roku przez szwajcarskiego kompozytora Wernera Wehrli. „Węch” czerpie z ćwiczenia z zamieszczonego w XIX-wiecznym podręczniku do nauki śpiewu autorstwa Manuela Garcii. „Wzrok” jest odwołaniem do utworu szwedzkiego kompozytora dwudziestolecia międzywojennego Lennarta Lundena. „Słuch” powstał z wykorzystaniem polskiej melodii ludowej, zaś „Dotyk” – na podstawie utworu skomponowanego w XVIII wieku przez angielskiego kompozytora Williama Boyce’a.
Podczas gdy melodia każdego z kanonów powtarzana jest niezmiennie przez wszystkie wykonujące go głosy, warstwa tekstowa, niczym róg obfitości, wypełnia się kolejnymi smakami, zapachami, obrazami, odczuciami. Treść, niekiedy zaskakująca, obfitująca w nieoczywiste połączenia, wskazuje na nadmiar ziemskich dóbr i właściwy naturze ludzkiej głód, który po chwilowym zaspokojeniu, wciąż powraca jak melodia kanonu.
Barbara Kinga Majewska
KANONY
pięciokanałowa instalacja dźwiękowa, 2023 prezentowana w ramach wystawy „Arkadia” od 17 listopada 2023 do 17 marca 2024 roku
Współpraca merytoryczna i produkcja instalacji: Alicja Latkowska
Muzeum Narodowe w Warszawie