piątek, 22 listopada, 2024

Armenia – muzeum pod gołym niebiem

O swoim kraju mówi, że jest „muzeum pod gołym niebem”. Mieszkająca w Warszawie Ormianka Marina Khanamiryan, doktorantka na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, opowiedziała nam, jak działają muzea w Armenii, co warto w nich zobaczyć i jak ormiańska miłośniczka historii i kultury czuje się w muzeach w Polsce.

Jak znalazła się pani w Polsce?

5 lat temu zdecydowałam, znając język polski, poszukać w Internecie jakiejś bibliografii naukowej w dziedzinie kulturoznawstwa. Byłam już wtedy magistrem historii i kultury. Znalazłam jednego z polskich autorów, którego publikacje mnie zainteresowały swoim nowoczesnym naukowym podejściem do kultury. Zdecydowałam się napisać do niego. Z czasem dobrze się poznaliśmy, a w końcu zdecydowałam się zrobić doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po zdanym online egzaminie otrzymałam możliwość studiowania jako doktorantka na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych, Instytutu Studiów Międzykulturowych. Teraz robię doktorat w dziedzinie antropologii architektury. 

Kiedy umawiałyśmy się na rozmowę powiedziała pani, że Armenia jest „muzeum pod gołym niebem” – skąd to określenie?

Armenia jest krajem o bogatych tradycjach i historii. Bierze swój początek w epoce brązu. Pierwszym państwem, które powstało na terenie Armenii, było królestwo Urartu (IX w. p.n.e.). Erywań, stolica Armenii, jedno z najstarszych miast (o ponad 2800-letniej historii), zostało założone w czasach królestwa Urartu jako Erebuni, w 782 p.n.e. Później, po upadku Urartu i po przyjęciu chrześcijaństwa, Armenia znalazła się na skrzyżowaniu kultur greckich, rzymskich i perskich. Władcy Armenii w 301 roku jako pierwsi w świecie uznali chrześcijaństwo za oficjalną religię swego państwa. Większość współczesnych Ormian należy do Apostolskiego Kościoła Armeńskiego.  Sakralne pomniki w Armenii są nie tylko najważniejszymi duchownymi centrami symboliki kulturowej Ormian z całego świata, ale jednocześnie najważniejszymi obiektami historii religijnej Armenii. W ostatnich dziesięcioleciach stały się także obiektami promującymi Armenię wśród turystów i pielgrzymów. Armenia jest również znana ze swojej współczesnej kultury i sztuki.

Jakie są muzea ormiańskie?

W Armenii część muzeów działa na terenie największych i najważniejszych kościołów oraz klasztorów, inne są znane dzięki wyjątkowym kolekcjom dzieł sztuki lub historycznych artefaktów. Są też domy – muzea znanych postaci kultury armeńskiej. Odrębne miejsce zajmuje Muzeum – Instytut Ludobójstwa Ormian. Ormiańskie muzea są prowadzone przez ministerstwo, poprzez fundacjе charytatywnе, albo przez mecenasów z diaspory.

Które muzea mogłaby pani szczególnie polecić?

Na pewno Instytut Matenadaran im. św. Mesropa Masztoca, czyli repozytorium dawnych rękopisów ormiańskich z siedzibą w Erywaniu, Muzeum-Instytut Ludobójstwa Ormian poświęcony ofiarom ludobójstwa Ormian 1915 roku czy Narodowe Muzeum Historii Armenii, Państwową Galerię Obrazów, znajdującą się w jednym budynku w centrum Erywania. Warto też zwiedzić Muzeum Sztuki Cafesjiana, które składa się z trzech części: parku z rzeźbami, zewnętrznych kaskad oraz znajdujących się wewnątrz sal wystawowych. Trzon ekspozycji stanowi kolekcja Cafesjiana, obejmująca ponad 5000 prac z dziedziny szkła artystycznego, wśród których czołowe miejsce zajmują dzieła czeskich artystów Stanislava Libenskiego i Jaroslavy Brychtovej. Muzeum prezentuje także grafikę, malarstwo i rzeźbę takich artystów jak Fernando Botero, Arshile Gorky, Jennifer Bartlett i Andy Warhol. Odbywają się tu również wystawy czasowe. Innym wartym polecenia muzeum jest Niezwykły Dom – muzeum armeńskiego reżysera Sergieja Paradzanowa. Był on nie tylko filmowcem, ale też autorem scenariuszy i nowel oraz artystą uprawiającym malarstwo, rysunek, rzeźbę, tworzącym kolaże oraz instalacje. I krytykiem sowieckiego systemu, zwłaszcza zaś polityki kulturalnej i cenzury. Na pewno warto również zwiedzić Muzeum Katedralne przylegające do najstarszej i najważniejszej świątyni armeńskiej, Katedry w Eczmiadzynie. Wśród wielu wspaniałych dzieł sztuki i przedmiotów, które się tu znajdują, najcenniejszym jest, przechowywany w złotym relikwiarzu, grot Włóczni Przeznaczenia, nazywanej również włócznią Longinusa.  Kościół macierzysty Apostolskiego Kościoła Armeńskiego w Eczmiadzynie został wybudowany na fundamentach pogańskiej bazyliki zaraz po chrzcie Armenii, więc jest jednocześnie najstarszą katedrą na świecie.

Jak ormiańscy muzealnicy pozyskują zbiory? Co jest dla nich szczególnie ważne i cenne?

Wszystko zależy od tematyki muzeum. Może to być uzupełnienie zbiorów dzięki prywatnym kolekcjonerom, zarówno mieszkającym w Armenii, jak i przedstawicielom diaspory. Szczególne znaczenie mają znaleziska archeologiczne.

Czy Ormianie chętnie chodzą do muzeów?

Tak, oprócz prywatnych wycieczek do muzeów i turystyki często organizowane są wycieczki dla uczniów i otwarte lekcje dla uczniów szkół artystycznych.

A jak ocenia Pani muzea w Polsce?

Nie jestem zwolennikiem ocen. Zwiedzanie muzeów to dla mnie okazja do „powrotu do siebie”, dlatego zawsze chciałаm pracować i uczestniczyć w życiu muzeów. Dla mnie ważny jest klimat muzealny i tu znajduję w Polsce cudowną, przyjemną dla mnie różnorodność: począwszy od polskich miast, z własną historią, po muzea poświęcone różnym wydarzeniom ważnym dla historii Polski, wyposażone w nowoczesną technologię.

Jakie są pani plany na przyszłość? Zamierza pani zostać w Polsce?

W tej chwili trudno mi mówić o planach. Jeśli znajdę swoje miejsce w Polsce i będę tu przydatna, to zostanę. Oczywiście nadal utrzymując kontakt z Armenią.

Dziękuję za rozmowę.


Marina Khanamiryan jest absolwentką Ormiańskiego Uniwersytetu Otwartego i Państwowego Uniwersytetu w Erewaniu. Obecnie jest studentką kulturoznawstwa w Instytucie Studiów Międzykulturowych UJ. W 2013 r. założyła organizację Stowarzyszenie Współpraca Ormiańsko-Polska, w ramach której zrealizowała wiele projektów polonijnych w Armenii i Polsce, m.in. zbiórkę charytatywną na rzecz potrzebujących, obóz letni i lekcje języka polskiego dla dzieci polonijnych, wystawy, warsztaty i prezentacje. Oprócz współpracy z Polonią w Armenii, od kilku lat angażuje się w projekty na rzec polsko – ormiańskich i ormiańsko – polskich relacji kulturowych. Prowadzi poświęcony Armenii profil facebook’owy Armenii krajobraz kulturowy, zajmuje się też organizacją wycieczek do ojczystego kraju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Muzeum Małopolski Zachodniej w Wygiełz...

VIII Forum Regionalne Między Małopolską a Górnym Śląskiem pt. „Po nitce do kłęb...

Barwy holi

W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rz...

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...