poniedziałek, 28 kwietnia, 2025

Artyści żydowscy w pracowni Oskara Steffena w getcie białostockim

Zapraszamy na spotkanie towarzyszące wystawie „Niewielkie resztki z Solnej. Izaaka Celnikier wobec doświadczenia Zagłady”. Rozmowę poprowadzi Marta Perchuć-Burzyńska, a jej gościniami będą Joanna Tomalska-Więcek i Zuzanna Benesz-Goldfinger.

Dr Joanna Tomalska-Więcek zajmuje się badaniem historii pracowni kopistów działającej w białostockim getcie pomiędzy 1941 a 1943 rokiem i zatrudnionymi tam żydowskimi artystami. Jednym tych artystów był Izaak Celniker, który w 2008 roku opowiedział jej o pracy w warsztacie niemieckiego przemysłowca Oskara Steffena, gdzie żydowscy artyści kopiowali znane dzieła malarzy europejskich, otrzymując w ramach wynagrodzenia jedynie niewielkie racje żywnościowe. Celnikier nazwał warsztat „fabryką Tycjanów”. Malowane pod przymusem obrazy były wywożone do Niemiec i tam sprzedawane. Z dziewiętnastu zatrudnionych w warsztacie artystów Zagładę przeżył tylko Izaak Celniker.

O pracowni kopistów w getcie warszawskim i doświadczeniu Izaaka Celnikiera z Joanną Tomalską-Więcek i Zuzanną Benesz-Goldfinger, kuratorką wystawy Niewielkie resztki z Solnej”. Izaaka Celnikier wobec doświadczenia Zagłady, porozmawia Marta Perchuć-Burzyńska.

Spotkanie odbędzie się na żywo w Żydowskim Instytucie Historycznym z transmisją na żywo na Facebooku ŻIH 18 stycznia 2024 o godzinie 18:00.

_____

Dr Joanna Tomalska-Więcek – absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, wieloletnia kierowniczka Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Jest autorką i współautorką wielu wystaw muzealnych, m.in. stałych wystaw Galeria Malarstwa Polskiego i Galeria Sztuki Współczesnej oraz m.in. „Ikony” – pierwszej czasowej ekspozycji ikon ze zbiorów Muzeum Podlaskiego. Prowadzone przez nią badania poświęcone sztuce Białegostoku i Podlasia pozwoliły odkryć wiele nieznanych wątków kultury miasta i regionu, m.in. istnienie pracowni kopii artystycznych w białostockim getcie. Tej tematyce poświęciła wiele artykułów. Jest współautorką i współrealizatorką muzealnego programu badawczego „AD FONTES. Wspólne dziedzictwo Podlasia, ziem białoruskich i litewskich”, dzięki czemu w pewnym stopniu poznała zasoby muzeów i archiwów białoruskich i litewskich.

Zuzanna Benesz-Goldfinger – antropolożka kultury i historyczka sztuki, kuratorka wystaw; kierowniczka Działu Sztuki Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma. Interesuje się tradycją obrazowania w sztuce żydowskiej, a także powinowactwami między literaturą, teologią i sztuką. Kuratorka wystawy „Niewielkie resztki z Solnej”. Izaaka Celnikier wobec doświadczenia Zagłady i autorka publikacji jej towarzyszącej.

Marta Perchuć-Burzyńska – dziennikarka radiowa i telewizyjna. Z wykształcenia romanistka. Związana od lat z Radiem TOKFM, gdzie jest wydawczynią i prezenterką informacji, a także prowadzi audycje Kultura Osobista i Godzina Kultury. Współprowadząca audycję Poczytalni. Autorka telewizyjnego cyklu spotkań z ludźmi kultury „Tamte lata, tamte dni”.

_____

Wydarzenie towarzyszy wystawie „Niewielkie resztki z Solnej”. Izaaka Celnikier wobec doświadczenia Zagłady, którą można obejrzeć w Żydowskim Instytucie Historycznym do 16 czerwca 2024 roku.

„Niewielkie resztki z Solnej” to wystawa poświęcona powojennej, młodzieńczej twórczości Izaaka Celnikiera, wielkiego artysty żydowskiego ocalałego z Zagłady. Po raz pierwszy będzie można zobaczyć prace, które powstały zaraz po wojnie – rysunkowe ilustracje do opowiadań Awroma Rejzena i wierszy Dawida Sfarda. Wśród pokazanych na wystawie prac widać inspiracje i nawiązania do dzieł mistrzów Celnikiera: Leonarda da Vinci, Rembrandra, van Gogha, a przede wszystkim Pabla Picassa i Francisca Goi.

Wystawa jest próbą odczytania biografii Celnikiera w ilustracjach do jidyszowych opowiadań i wierszy. Ukazujemy, w jaki sposób te tworzone przed wyjazdem z Polski rysunki można odczytywać jako szkice do wielkoformatowych obrazów tworzonych już we Francji, a odwołujących się do jednego pierwowzoru – obrazów z getta utrwalonych w pamięci artysty.

Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...

Zdarzenia muzealne – Maj 2025

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zdarzeniach muzealnych odbywających się...

Wernisaż wystawy czasowej — „Mag...

Zapraszamy na rodzinną wystawę do Galerii Śluza!

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...