Od 26 października w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi dostępna jest nowa wystawa ”Xawery Wolski. Sploty”. Prezentuje nieznane dotąd szerzej dzieła artysty nawiązujące do tkania, splatania i innych technik włókienniczych. Prace są efektem eksperymentów z różnymi materiałami – od ziemi z Meksyku, przez kamienie z Birmy po bawełnę z Indii czy jedwab z Tajlandii. Na wystawie można obejrzeć nie tylko rzeźby, ale również aranżacje przestrzenne, fotografie i rysunki.
Xawery Wolski to artysta-rzeźbiarz, który odniósł spektakularny sukces na arenie międzynarodowej. Najbardziej charakterystyczny w jego twórczości jest motyw łańcucha, ogniwa nieskończoności, powtarzalności i ciągłości, która łączy kultury, tradycje i pokolenia.
Wystawa rzuca nowe światło na prace artysty, koncentrując się na tematyce splatania. Nawiązuje do tradycyjnych technik włókienniczych, takich jak wiązanie, tkanie, sznurowanie, dzianie czy szydełkowanie. Ale ideę splotu można odczytywać także jako swobodne nawiązanie do tkaniny czy też metaforę przenikania się różnych ludzkich doświadczeń. W przeciwieństwie do ulubionej formy artysty – łańcucha, jako potencjalnie nieskończonego ciągu zamkniętych ogniw – splot jest formą mało określoną, rozwijającą się niekonsekwentnie w wielu kierunkach. Podobnie rozsnuwają się odnoszące się do niego skojarzenia, sensy i metafory.
– Lubię eksperymentować z materiałami. Podczas moich dalekich podróży zbierałem różne surowce naładowane historią i mistycyzmem ich oryginalnej kultury, które przekształcam we współczesne dzieła z zamiarem dokonania ich nowej interpretacji oraz zachowania ich istoty w innym kontekście – mówi artysta.
Prace, które można oglądać na wystawie powstały przy użyciu papieru, brązu, terakoty, drewna, gumy czy drutu. Wyróżniają się bogactwem struktur i faktur. Do ich stworzenia artysta wykorzystał materiały przywiezione z dalekich zakątków świata: nasiona i kamienie półszlachetne z Birmy, czarną ziemię z Meksyku, bawełnę z Indii czy surowy jedwab z Tajlandii.
Na wystawie zobaczymy kilka realizacji rzeźbiarskich artysty, ale też fotografie, prace na papierze oraz instalacje, które stanowią przykłady zaskakującego połączenia materiałów i technik: szydełkowanie z drutu, wyplatanie ze źdźbeł trawy, łączenie sznurów z koralikami terakotowymi czy wypalanie z gliny monumentalnych tunik.
– Proces tworzenia wprowadza mnie w stan kontemplacji. Ręce są zajęte, a umysł podróżuje w rozmaitych kierunkach. Poprzez sztukę mogę odkrywać nowe możliwości i niezbadane dotąd horyzonty – dodaje Xawery Wolski.
Artysta podkreśla istotę artystycznego kunsztu, które jest unikalnym połączeniem pracy umysłu, wyobraźni i ludzkich rąk. Kunsztu, który jest formą medytacji, poetyckiego wyrazu, wyciszenia i intelektualnego zadania. Tak rozumiane rękodzieło jest odwrotnością procesu automatyzacji i mechanizacji pracy w wytwórstwie na skalę przemysłową. Jest ludzką odpowiedzią na sztywno określone reguły w procesie produkcyjnym.
Wystawę będzie można oglądać do 28 kwietnia 2024 roku.
—
Xawery Wolski. Sploty
26.10.2023-28.04.2024
kurator: Jarosław Lubiak
koordynator wystawy: Przemysław Purtak
koordynatorka druków: Aleksandra Kmiecik
konserwacja: Agata Pawelec, Marlena Wiśniewska i Justyna Małek
identyfikacja wizualna: Grafixpol
Partnerem wystawy „Xawery Wolski. Sploty” jest Fundacja Artystyczna Podróż Hestii oraz ERGO Hestia.
—
Xawery Wolski urodził się w Warszawie w 1960 roku. Studiował w stołecznej Akademii Sztuk Pięknych, École nationale supérieure des beaux-arts i L’Institut des hautes études en arts plastiques w Paryżu oraz Studio School of Drawing, Painting and Sculpture w Nowym Jorku. Uczestniczył w kilku rezydencjach artystycznych, spędzając dużo czasu Indiach i Azji Południowo-Wschodniej. Artystyczne poszukiwania zaprowadziły go do Peru (1994 r.), a rok później do Meksyku, gdzie pracował ponad 25 lat. Po tym czasie powrócił do Polski. Obecnie mieszka i tworzy w rodzinnym Dańkowie.
Fundacja Artystyczna Podróż Hestii prowadzi w imieniu Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia SA rozbudowany program mecenatu kultury i sztuki, a także projekty art brandingowe i edukacyjne. Jej założycielem i pomysłodawcą jest Piotr M. Śliwicki, wieloletni Prezes Grupy ERGO Hestia. Na polu sztuk wizualnych współpracuje m.in. z najważniejszymi instytucjami zajmującymi się sztuką współczesną w kraju i za granicą oraz działa na rzecz promocji polskich twórców i twórczyń związanych z 20-letnią historią konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Od roku 2021 Fundacja APH prowadzi także konkurs Literacka Podróż Hestii dla autorów i autorek klasycznych form literackich, wydanych w Polsce i tworzonych w języku polskim, przeznaczonych dla młodego czytelnika.
Grupa ERGO Hestia to pionier najbardziej innowacyjnych rozwiązań w sektorze ubezpieczeniowym. Od ponad 30 lat pozostaje wiarygodnym i niezawodnym partnerem oferującym najwyższej jakości produkty i usługi. Co roku zapewnia ochronę ponad 3 milionom klientów indywidualnych oraz kilkuset tysiącom firm i przedsiębiorstw. Grupę ERGO Hestia tworzą dwie spółki ubezpieczeniowe: STU ERGO Hestia SA i STU na Życie ERGO Hestia SA. Spółki Grupy oferują ubezpieczenia dla klientów indywidualnych w zakresie ochrony majątku i życia, a także dla przemysłu oraz małego i średniego biznesu. Nasze ubezpieczenia oferowane są pod 4 markami: ERGO Hestia, MTU, mtu24.pl oraz You Can Drive.
Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia powstało w 1991 roku. Dzięki dynamicznemu rozwojowi osiągnęło pozycję największej firmy ubezpieczeniowej spośród powstałych w warunkach gospodarki wolnorynkowej w Polsce. ERGO Hestia od ponad dwóch dekad realizuje inicjatywy na styku kultury i biznesu. Firma jest jednym z czołowych mecenasów kultury i sztuki na polskim rynku. Głównym akcjonariuszem spółek Grupy ERGO Hestia jest międzynarodowy koncern ubezpieczeniowy ERGO International AG, należący do największego reasekuratora, Munich Re.
Sylwia Meyer-Olejarczyk