Przebieg kariery zawodowej
Dr Beata Biedrońska-Słota
Historyk sztuki. Pracę w Muzeum Narodowym rozpoczęła w 1971 roku na stanowisku młodszego asystenta. Przechodząc kolejne stopnie zyskała stanowisko kustosza dyplomowanego, była wieloletnim kierownikiem Działu Tkanin w Muzeum Narodowym w Krakowie, obecnie na emeryturze.
Urodzona w Krakowie, w 1968 roku uzyskała tytuł magistra historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim; w 1985 roku tytuł doktora nauk humanistycznych nadany przez Uniwersytet Jagielloński na podstawie pracy „Kobierce perskie tzw. polskie. Studium nad budową i znaczeniem ornamentu w sztuce islamu” napisanej pod kierunkiem prof. Lecha Kalinowskiego. Dwukrotna stypendystka Fundacji Lanckorońskich. Stypendystka Fondazine Giorgio Cini.
W latach 2001 – 2012 prowadziła wykłady z historii tkaniny artystycznej na Uniwersytecie im. Jana Pawła II w Krakowie i Studium Muzealnictwa UJ; od 2005 wykłada na wydziale scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach historię ubiorów i tkaniny artystycznej. Członek Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności; członek Prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa; członek Komitetu Kostiumologicznego CCICOM, w latach 2001-2005 sekretarz Polskiego Komitetu ICOM, członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki, w latach 1982-1990 wiceprezes Zarządu Głównego; prezes Oddziału Krakowskiego Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata.
Komisarz wielu wystaw m.in.:
- „Kobierce tureckie” Kraków 1980;
- „Orient w sztuce polskiej” Kraków 1992;
- „Ormianie polscy. Niezależność i integracja” Kraków 2000;
- „Wachlarze Zachodu i Wschodu” Kraków 2001;
- „Sztuka perska” (współkomisarz) Warszawa i Kraków 2002;
- „Za modą przez wieki” Kraków 2003; w tym samym roku zorganizowała w Muzeum Narodowym w Krakowie pierwszą międzynarodową Konferencję Komitetu Kostiumologicznego ICOM „The Crossroads of Costume and Textikles in Poland”;
- „Kilimy i batiki z pracowni krakowskich (1900-1930)” „La moda en Polonia a traves de los siglos”, Salamanka 2008;
- „Sarmatyzm. Sen o potędze” Kraków 2010;
- „Złote czasy Rzeczypospolitej” Madryt 2011.
Współpraca przy wystawie z okazji 600 lecia kontaktów Polski i Turcji w Stambule: Distant Neighbour Close Memories. 600 Years of Turkish – Polish Relations, Istanbul 2014; Udział w wydawnictwach Polskiego Instytutu Badań nad Sztuką Świata.
Autorka tekstu i redaktorka wydawnictwa „Tkaniny orientalne w Polsce- gust czy tradycja?” , Warszawa 2010; współredaktorka tomu wydanego po międzynarodowej konferencji „The art of the Artistic Relationships between Poland and Islamic Countries” Kraków 2011.
W 2017 roku decyzją z dnia 13.12.2017 roku otrzymała uprawnienia rzeczoznawcy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie opieki nad zabytkami w dziedzinie rzemiosła artystycznego i sztuki użytkowej.
W roku 2015 odznaczona srebrnym medalem Gloria Artis, w 2021 odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Najważniejsze publikacje:
- „Kobierce tureckie” Kraków 1985;
- „Kobierce perskie tzw. polskie. Studium nad budową i znaczeniem ornamentu w sztuce islamu” Folia Historiae Artium 1987;
- „Rola Ormian w kształtowaniu obrazu sztuki polskiej i sztuki w Polsce” Kraków 2000;
- „Katalog tkanin perskich” 2002;
- „Polski ubiór narodowy zwany kontuszowym, Dzieje i przemiany opracowane na podstawie zachowanych ubiorów zabytkowych i ich części oraz w świetle źródeł historycznych i literackich”, Kraków 2005;
- artykuły w: Persian Art from Polish Collections, Teheran 2013;
- redakcja „Kobierce anatolijskie z kolekcji Muzeum Narodowego Brukenthala w Sibiu, Gdańsk2013;
- Tkaniny zdobione napisami arabskimi w szatach liturgicznych pochodzących z kościoła Mariackiego w Gdańsku, przechowywanych w Muzeum Narodowym w Gdańsku, Folia Historiae Artium, Polska Akademia Umiejętności, ISBN 0071-6723, Seria Nowa, Nr 16, str. 19-34, Kraków 2018;
- Transfer kultury arabskiej do Polski za pośrednictwem mameluckich, osmańskich, perskich i ilchanidzkich tkanin w okresie od średniowiecza do około 1900., Tom III, Dialog, 2019;
- Considers on Ottoman çintamani carpet in the National Museum in Krakow, HALI, Hali Publications Ltd,, issue 196, s.180-114, London 2018;
- współautorka The Emergence of a Polish National Dress and Its Perception, Europea History Yearbook. Dress and Cultural Diference in Early Modern Europe, Jahrbuch für Europäische Geschichte, volume 20, Leibniz Institut fur Europäische Geschichte, s. 90-113, Berlin 2019.
Test zdań niedokończonych:
- Gdybym nie była muzealnikiem, byłabym… fizykiem.
- W mojej pracy najbardziej lubię… pracę. Nie lubię… plotek.
- Kiedy po raz pierwszy wchodzę do jakiegoś muzeum… jestem ciekawa.
- Muzealna publiczność to dla mnie… ludzie do oprowadzania.
- Zazdroszczę innym muzealnikom… że pracują.
- Mój muzealny autorytet/wzór to… Maria Taszycka.
- Moje zawodowe marzenie to… otworzyć Muzeum Tkanin.