niedziela, 22 grudnia, 2024

Beata Biedrońska-Słota (czasem Słotowa)

Przebieg kariery zawodowej

Dr Beata Biedrońska-Słota

Historyk sztuki. Pracę w Muzeum Narodowym rozpoczęła w 1971 roku na stanowisku młodszego asystenta. Przechodząc kolejne stopnie zyskała stanowisko kustosza dyplomowanego, była wieloletnim kierownikiem Działu Tkanin w Muzeum Narodowym w Krakowie, obecnie na emeryturze. 

Urodzona w Krakowie, w 1968 roku uzyskała tytuł magistra historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim; w 1985 roku tytuł doktora nauk humanistycznych nadany przez Uniwersytet Jagielloński na podstawie pracy „Kobierce perskie tzw. polskie. Studium nad budową i znaczeniem ornamentu w sztuce islamu” napisanej pod kierunkiem prof. Lecha Kalinowskiego. Dwukrotna stypendystka Fundacji Lanckorońskich. Stypendystka Fondazine Giorgio Cini.

W latach 2001 – 2012 prowadziła wykłady z historii tkaniny artystycznej na Uniwersytecie im. Jana Pawła II w Krakowie i Studium Muzealnictwa UJ; od 2005 wykłada na wydziale scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach historię ubiorów i tkaniny artystycznej.  Członek Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności; członek Prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa; członek Komitetu Kostiumologicznego CCICOM, w latach 2001-2005 sekretarz Polskiego Komitetu ICOM, członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki, w latach 1982-1990 wiceprezes Zarządu Głównego; prezes Oddziału Krakowskiego Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata.

Komisarz wielu wystaw m.in.:

  • „Kobierce tureckie” Kraków 1980;
  • „Orient w sztuce polskiej” Kraków 1992;
  • „Ormianie polscy. Niezależność i integracja” Kraków 2000;
  • „Wachlarze Zachodu i Wschodu” Kraków 2001;
  • „Sztuka perska” (współkomisarz) Warszawa i Kraków 2002;
  • „Za modą przez wieki” Kraków 2003; w tym samym roku zorganizowała w Muzeum Narodowym w Krakowie pierwszą międzynarodową Konferencję Komitetu Kostiumologicznego ICOM „The Crossroads of Costume and Textikles in Poland”;
  • „Kilimy i batiki z pracowni krakowskich (1900-1930)” „La moda en Polonia a traves de los siglos”, Salamanka 2008;
  • „Sarmatyzm. Sen o potędze” Kraków 2010;
  • „Złote czasy Rzeczypospolitej” Madryt 2011.

Współpraca przy wystawie z okazji 600 lecia kontaktów Polski i Turcji w Stambule: Distant Neighbour Close Memories. 600 Years of Turkish – Polish Relations, Istanbul 2014; Udział w wydawnictwach Polskiego Instytutu Badań nad Sztuką Świata.

Autorka tekstu i redaktorka wydawnictwa „Tkaniny orientalne w Polsce- gust czy tradycja?” , Warszawa 2010;  współredaktorka tomu  wydanego po międzynarodowej konferencji „The art of the Artistic Relationships between Poland and Islamic Countries” Kraków 2011.

W 2017 roku decyzją z dnia 13.12.2017 roku otrzymała uprawnienia rzeczoznawcy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie opieki nad zabytkami w dziedzinie rzemiosła artystycznego i sztuki użytkowej.

W roku 2015 odznaczona srebrnym medalem Gloria Artis, w 2021 odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Najważniejsze publikacje:
  • Kobierce tureckie” Kraków 1985;
  • Kobierce perskie tzw. polskie. Studium nad budową i znaczeniem ornamentu w sztuce islamu” Folia Historiae Artium 1987;
  • Rola Ormian w kształtowaniu obrazu sztuki polskiej i sztuki w Polsce” Kraków 2000;
  • Katalog tkanin perskich” 2002;
  • Polski ubiór narodowy zwany kontuszowym, Dzieje i przemiany opracowane na podstawie zachowanych ubiorów zabytkowych i ich części oraz w świetle źródeł historycznych i literackich”, Kraków 2005;
  • artykuły w: Persian Art from Polish Collections, Teheran 2013;
  • redakcja „Kobierce anatolijskie z kolekcji Muzeum Narodowego Brukenthala w Sibiu, Gdańsk2013;
  • Tkaniny zdobione napisami arabskimi w szatach liturgicznych pochodzących z kościoła Mariackiego w Gdańsku, przechowywanych w Muzeum Narodowym w Gdańsku, Folia Historiae Artium, Polska Akademia Umiejętności, ISBN 0071-6723, Seria Nowa, Nr 16, str. 19-34, Kraków 2018;
  • Transfer kultury arabskiej do Polski za pośrednictwem mameluckich, osmańskich, perskich i ilchanidzkich tkanin w okresie od średniowiecza do około 1900., Tom III, Dialog, 2019;
  • Considers on Ottoman çintamani carpet in the National Museum in Krakow, HALI, Hali Publications Ltd,, issue 196, s.180-114, London 2018;
  • współautorka The Emergence of a Polish National Dress and Its Perception,  Europea History Yearbook. Dress and Cultural Diference in Early Modern Europe, Jahrbuch für Europäische Geschichte, volume 20, Leibniz Institut fur Europäische Geschichte, s. 90-113, Berlin 2019.

Test zdań niedokończonych:
  1. Gdybym nie była muzealnikiem, byłabym… fizykiem.
  2. W mojej pracy najbardziej lubię… pracę. Nie lubię… plotek.
  3. Kiedy po raz pierwszy wchodzę do jakiegoś muzeum… jestem ciekawa.
  4. Muzealna publiczność to dla mnie… ludzie do oprowadzania.
  5. Zazdroszczę innym muzealnikom… że pracują.
  6. Mój muzealny autorytet/wzór to… Maria Taszycka.
  7. Moje zawodowe marzenie to… otworzyć Muzeum Tkanin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...