Gdzie znajdziemy opisy działalności czy biogramy kobiet zaangażowanych w społeczne, polityczne czy kulturalne życie dawnego Gdańska? Jak możemy uzupełniać braki w historii i samodzielnie inicjować projekty o historiach kobiet? Kierowany do nauczycieli i nauczycielek projekt warsztatowy Brakująca połowa gdańskich dziejów ma na celu stworzenie zbioru pomysłów i scenariuszy lekcji, które uzupełnią wiedzę młodych na temat gdańszczanek. Udział w warsztatach jest bezpłatny, obowiązują zapisy: barbara.swadzyniak@ikm.gda.pl. Rekrutacja trwa do 9 listopada.
Bezpłatny cykl warsztatów herstorycznych organizowanych przez Instytut Kultury Miejskiej kierowany jest do nauczycieli i nauczycielek ze szkół po podstawowych i ponadpodstawowych. W szczególności uczących takich przedmiotów jak historia, język polski, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie czy wiedza o kulturze. Warsztaty rozpoczną się 10 listopada i potrwają do połowy grudnia. Wsparcie merytoryczne nad projektem sprawuje Fundacja Muzeum Historii Kobiet.
Jaki procent podręcznikowych opowieści o czasach przeszłych zajmują opisy bitew i wojen, a ile jest w nich miejsca na historię życia prywatnego, społecznego i gospodarczego? Gdzie podziały się te wszystkie kobiety, które były tu przed nami? Dlaczego prawie nic nie wiemy o historii połowy wszystkich ludzi na ziemi?
Wszechstronne warsztaty herstoryczne (od her-story, „jej historia” zamiast konwencjonalnej his-story „jego historia”) poprowadzą wybitne znawczynie tematu i działaczki: historyczki, trenerki, pedagożki, aktywistki, publicystki: Anna Kowalczyk, Katarzyna Dworaczyk, Agnieszka Jankowiak-Maik (Babka od histy), prof. Iwona Rutkowska-Chmura i Anna Zielińska-Fedoruk.
Projekt składa się z serii warsztatów, podczas których uczestnicy i uczestniczki zapoznają się z różnymi metodami i narzędziami przydatnymi do nauczania historii oraz przedmiotów humanistycznych, a także wymyślą propozycje projektów herstorycznych, bądź przykładowe scenariusze zajęć do realizacji w szkołach. Na kanwie pomysłów oraz doświadczeń nauczycieli i nauczycielek biorących udział w projekcie powstanie końcowa, ogólnodostępna publikacja, która będzie służyła później innym szukającym „brakującej połowy dziejów”. Każda osoba uczestnicząca w projekcie otrzyma certyfikat ukończenia szkolenia oraz dostęp do przydatnej literatury. Na koniec cyklu przewidziano spotkanie podsumowujące, data zostanie ustalona wspólnie po rozpoczęciu warsztatów.
Harmonogram warsztatów Brakująca połowa gdańskich dziejów
- 10.11 (czwartek) 15.00-19.00, Katarzyna Dworaczyk, Herstoryczne projekty – dużo praktycznej teorii
- 16.11 (środa) 15.00-18.15, dr hab. prof. UAM Iwona Chmura-Rutkowska, Niegodne historii? Gdzie się podziały wszystkie nasze bohaterki?
- 24.11 (czwartek) 15.00-18.15, Agnieszka Jankowiak-Maik (Babka od histy), W kierunku historii sprawiedliwej, czyli herstoria w szkol
- 1.12 (czwartek) 15.00-17.00 oraz 3.12 (sobota) 11.00-13.00, Anna Zielińska-Fedoruk, Lokalne herstorie – w szkole i w mieście, Spacer po Starym i Głównym Mieście poprzedzony częścią warsztatową.
- 5.12 (poniedziałek) 15.00-18.00, Anna Kowalczyk, Brakująca połowa dziejów – jak ją dopisać i skutecznie opowiedzieć?
*Tytuł całego projektu nawiązuje do książki autorstwa Anny Kowalczyk „Brakująca połowa dziejów” (W.A.B, 2018).
Udział jest bezpłatny, jednak liczba miejsc ograniczona. Wymagany jest udział w całości spotkań (indywidualne przypadki prosimy zgłaszać do koordynatorki projektu, Barbary Swadzyniak).
Zgłoszenia (imię, nazwisko, nauczane przedmioty, dane szkoły/szkół oraz zawarte w Regulaminie deklaracje: zapoznania z Regulaminem, udziału we wszystkich warsztatach oraz RODO) przyjmowane są do 9.11.2022 r. na adres e-mail koordynatorki projektu: barbara.swadzyniak@ikm.gda.pl
Instytut Kultury Miejskiej jest wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku. RIS nr 2.22/00102/2017, co wiąże się z możliwością wystawienia końcowego certyfikatu za odbycie szkolenia.