Płyta CONTEMPORARY CARILLON została nominowana do nagrody muzycznej „Fryderyk” w kategorii Album Roku – Recital Solowy. Na krążku znajdują się utwory carillonowe autorstwa najwybitniejszych kompozytorów muzyki współczesnej w wykonaniu Moniki Kaźmierczak, carillonistki miejskiej z Muzeum Gdańska.
W czwartek, 24 marca, Akademia Fonograficzna ogłosiła nominacje do nagrody Fryderyk 2022 w siedemnastu kategoriach muzyki rozrywkowej i trzech kategoriach jazzowych. Na liście nominowanych albumów znalazło się wydawnictwo, które gromadzi carillonowe utwory Elżbiety Sikory, Aleksandra Nowaka, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauze.
Nagrania utworów w wykonaniu Moniki Kaźmierczak, carillonistki miejskiej, odbyły się w dniach 23–25 kwietnia na wieżach kościoła św. Katarzyny oraz Ratusza Głównego Miasta. Wykonaniom podczas rejestracji mogli przysłuchiwać się mieszkańcy.
Dzieła zostały zamówione przez miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska z okazji wpisu carillonowej muzyki w Gdańsku na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Płytę CONTEMPORARY CARILLON wydał marka ANAKLASIS, działająca w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Mecenasem projektu była Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o..
– Dzwony to odwieczny element polskiej audiosfery. „Na Anioł Pański biją dzwony…” – pisał Kazimierz Przerwa-Tetmajer o dźwiękach, które są tak samo naturalnym elementem krajobrazu, jak kryte strzechą dachy, wiejskie cmentarze, rzeki i lasy. Mimo to carillon – zestaw minimum 23 dzwonów wieżowych, na których gra się za pomocą specjalnej klawiatury – wydaje się instrumentem egzotycznym, o nierozpoznanym potencjale. Na szczęście popularyzacją kultury carillonowej wytrwale zajmuje się dr Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. Choć instrument, który sobie wybrała, pamięta XVI wiek, jego możliwości wykraczają daleko poza aspekt historyczny. Dowodem są utwory zebrane na tej płycie, skomponowane przez Zygmunta Krauzego, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Agatę Zubel i Elżbietę Sikorę” – czytamy w opisie płyty CONTEMPORARY CARILLON na stronie wydawcy.
Najważniejsze polskie nagrody muzyczne
Fryderyki to nagrody przyznawane przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi ponad 1,6 tys. artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
W tegorocznej edycji Fryderyków o nominacje w kategoriach muzyki rozrywkowej ubiegało się 378 albumów, 432 teledyski i 375 utworów, a także 98 artystów, 80 artystek i 155 zespołów/projektów artystycznych. Niemal 335 twórców rywalizowało w kategoriach Autor Roku i Kompozytor Roku, a 140 producentów i producentek muzycznych – w kategorii Producent/Producentka/Team Producencki Roku.