wtorek, 16 września, 2025

Szkolne boisko i sztuka współczesna – projekt „Formy podstawowe” już po raz drugi

Dzięki Formom podstawowym uczennice i uczniowie przekonali się już, że praca współczesnych artystek i artystów może służyć jako pomoc dydaktyczna, być elementem wystroju sali, inspirować do happeningów czy zakładania klubów czytelniczych. W drugiej, poszerzonej edycji Form podstawowych wezmą udział nie tylko szkoły podstawowe, ale i pięć instytucji kultury z całej Polski. Część programu będzie też online, dostępna dla wszystkich. 

Formy podstawowe to cykliczny program skierowany do uczennic i uczniów od czwartej do ósmej klasy szkoły podstawowej, realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Ideą Form podstawowych jest stworzenie pudełka mieszczącego w sobie „uśpioną” wystawę, która w każdej chwili może się zmaterializować w kształcie wybranym przez uczniów, wspieranych przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum. Tegoroczne wydanie składa się z prac Tareka Atouiego, Maximiliane Baumgartner, Alicji Bielawskiej, Kati Buchatskiej, Dory Garcii, Prabhakara Pachputego, Joanny Piotrowskiej & Bożki Rydlewskiej, Raqs Media Collective, Jaśminy Wójcik i kolektywu Zakole.

Ekspozycja została zaprojektowana w formie artystycznych ćwiczeń i obiektów umieszczonych w pudełku, które jest rozsyłane do szkół w różnych częściach Polski. Edukatorki i edukatorzy MSN pracują w każdej ze szkół w ramach 3 warsztatów dotyczących zawartości pudełek, a na dalszym etapie społeczność szkolna pracuje samodzielnie, przygotowując własną wystawę.

W pierwszej edycji, w roku szkolnym 2021/2022, pudełka Form podstawowych trafiły do 10 szkół, a jedno z nich prezentowane było podczas wystawy Jak robić szkołę?,towarzyszącej 13. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE. Pudełko drugiej odsłony trafi ponownie do dziesięciu szkół z całego kraju, a także – w ramach poszerzania międzyinstytucjonalnych współprac – do pięciu instytucji kultury, które będą na miejscu pracować z gronem pedagogicznym oraz uczennicami i uczniami. W projekt włączają się Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Biuro Wystaw Artystycznych Ostrowiec Świętokrzyski, Goyki 3 Art Inkubator w Sopocie, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu oraz Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie.

Helena Czernecka z zespołu kuratorskiego wyjaśnia:

Zależy nam na tym, aby Formy podstawowe były dostępne dla wszystkich zainteresowanych nauczycielek i nauczycieli. Podczas pierwszej edycji otrzymywaliśmy wiele pytań o to, jak można dołączyć do projektu i – odpowiadając na tę potrzebę – przygotowaliśmy dodatkowe pudełko, które będzie można wypożyczyć z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wszystkie zainteresowane szkoły mogą także korzystać z części programu udostępnianej bezpłatnie online.

Program jest realizowany w klasach i na korytarzach szkolnych, w salach gimnastycznych i na boiskach. Wystawa umieszczona w pudełku może być przygotowywana wielokrotnie i interpretowana na rozmaite sposoby, na przykład poprzez selekcję fragmentów, inny dobór skali czy kolorów.

Współkurator Form podstawowych Sebastian Cichocki komentuje:

– Za pomocą Form podstawowych stawiamy pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia?

Projekt odwołuje się do tradycji historii sztuki: postaci Marcela Duchampa i jego wystawy podróżującej w walizce czy też „Fluxkits”, czyli pudełek przygotowywanych przez artystów związanych z ruchem Fluxus, które zawierały m. in. partytury, modele, nagrania audio, gry, puzzle i szablony.

Formy podstawowe zostały zainspirowane inicjatywą School Prints [Druki szkolne], którą realizowano przez chwilę w Wielkiej Brytanii tuż po drugiej wojnie światowej. Zestaw litografii stworzonych przez grupę uznanych artystów trafił wówczas do szkół podstawowych. Były to dzieła m.in.: Barbary Jones, Henriego Matisse’a, Henriego Moore’a, Johna Nasha czy Pabla Picassa.

Program to także sposób na wprowadzenie do szkół zajęć wychodzących poza schemat standardowych lekcji. Z tego też wynika współpraca Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego, które razem chcą dotrzeć ze sztuką współczesną i niestandardowymi rozwiązaniami w edukacji do mniejszych miejscowości, w których dostępność takiej oferty jest ograniczona.


Formy podstawowe | edycja druga

  • Zespół kuratorski: Sebastian Cichocki, Helena Czernecka
  • Projekt pudełka: Michał Sikorski TŁO
  • Projekty graficzne: Zofia Kofta
  • Koordynatorka produkcji: Marta Wójcicka
  • Koncepcja procesu edukacyjnego i koordynacja: Anna Grajewska, Marta Przybył 
  • Konsultacja merytoryczna: Aleksandra Saczuk, Urszula Arciszewska (Fundacja EFC)
  • Teksty: Sebastian Cichocki, Helena Czernecka, Jakub Depczyński, Bogna Stefańska 
  • Redakcja tekstów: Kinga Gałuszka 
  • Tłumaczenia: Joanna Majewska-Grabowska, Łukasz Mojsak
  • Komunikacja: Józefina Bartyzel, Marlena Dudzic, Weronika Regosz, Anna Szałas  

Artyści: Tarek Atoui, Maximiliane Baumgartner, Alicja Bielawska, Katya Buchatska, Dora Garcia, Prabhakar Pachpute, Joanna Piotrowska & Bożka Rydlewska, Raqs Media Collective, Jaśmina Wójcik, kolektyw Zakole

Edukatorki: Alicja Czyczel, Aleksandra Górecka, Agnieszka Kowalska-Kucharczyk, Magdalena Kreis, Aleksandra Kubisztal, Justyna Łada, Dominika Malska, Barbara Mołas, Katarzyna Solińska, Katarzyna Szul, Aleksandra Trościankowska, Marta Węglińska (Kobalt Migrating Platform), Katarzyna Witt, Hanna Zwierzchowska

Nauczycielki: Agnieszka Dąbrowska-Woźniak, Marta Dobrowolska-Wesołowska, Małgorzata Dyrkacz, Ewa Kempska, Bogusława Kostka, Agnieszka Kutera, Mariola Kutyła, Danuta Przybysz, Małgorzata Sokołowska, Agnieszka Świerblewska, Katarzyna Tamulis, Magdalena Trusz, Katarzyna Waluda, Kinga Wiecha, Kinga Zaleska

Szkoły: 

  • Niepubliczna Podstawowa Szkoła Montessori z siedzibą w Warszawie
  • Szkoła Podstawowa nr 5 im. P. Maciejowskiej w Bytomiu
  • Szkoła Podstawowa im. A. Skupnia-Florka w Gliczarowie Górnym
  • Zespół szkół im. W. Kochowskiego w Goleniowach
  • Szkoła Podstawowa nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Sportowymi im. A. Fiedlera w Gorzowie Wielkopolskim
  • Szkoła Podstawowa im. Św. Królowej Jadwigi w Maćkówce
  • Szkoła Podstawowa im. J. A. Maklakiewicza w Mszczonowie
  • Szkoła Podstawowa im. A. Fiedlera i Armii Krajowej w Raszkowie
  • Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 5 im. S. Żeromskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim  
  • Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 9 im. Gen. W. Sikorskiego w Sopocie 
  • Szkoła Podstawowa nr 3 im. M. Konopnickiej w Tarnowie  
  • Szkoła Podstawowa im. bł. ks. J. Balickiego w Ujeznej
  • Szkoła Podstawowa nr 351 im. B. Prusa w Warszawie
  • Szkoła Podstawowa nr 128 im. M. Skłodowskiej-Curie przy zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 w Warszawie
  • Szkoła Podstawowa nr 77 im. W. Zieleńczyk z siedzibą w Warszawie. 


Instytucje: 

  • Biuro Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim 
  • Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie
  • Centrum Sztuki Współczesnej Kronika 
  • Goyki 3 Art Inkubator w Sopocie
  • Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...