piątek, 8 listopada, 2024

Cygarniczka Rudolfa Habsburga-Lotaryńskiego na wystawie w Muzeum Bursztynu

Na wystawę stałą w Muzeum Bursztynu trafiła cygarniczka arcyksięcia Rudolfa Habsburga-Lotaryńskiego. Przedmiot wykonano z piany morskiej, złota, srebra, jedwabiu oraz bursztynu bałtyckiego.

– Muzeum Bursztynu wzbogaciło się o nowy, wyjątkowy eksponat. To cygarniczka z początku lat 80. XIX wieku, która należała do syna austriackiej monarchini Elżbiety Bawarskiej. Jej ciekawe życie doczekało się wielu ekranizacji, w tym na jednej ze znanych platform streamingowych pod tytułem „Cesarzowa Sissi” – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska. – Jest to przedmiot, który praktycznie nie ma odpowiedników dla schyłku XIX wieku. Tego typu obiekty, a mówimy tu o przedmiocie osobistym należących do członka ówczesnej elity Europy, nie często pojawiają się w obiegu. Z tego względu musiał znaleźć się w Gdańsku, Światowej Stolicy Bursztynu.  

Bursztyn bałtycki wykorzystano do produkcja ustnika i niektórych elementów dekoracyjnych, np. lamp karocy. W okresie XIX wieku wierzono, że ustnik z bursztynu ma właściwości prozdrowotne i oczyszcza dym z niepożądanych toksyn i zanieczyszczeń.      

Wyjątkowo efektowna cygarniczka składa się z bursztynowego ustnika i precyzyjnie rzeźbionego w piance morskiej (sepiolicie) kominka przedstawiającego arcyksięcia Rudolfa Habsburga siedzącego w powozie zaprzężonym w dwa konie, powożonym przez woźnicę i wojskowego z orderami. Rozbudowana, dynamiczna grupa prezentuje bardzo wysoki poziom artystyczny i realistycznie sportretowane postacie. Po bokach powozu zamocowane zostały za pomocą srebrnych obręczy bursztynowe latarnie. W dolnej części kominka, pod kołami powozu wyrzeźbiony został herb Habsburgów – dwugłowy orzeł. Cygarniczka znajduje się w oryginalnym skórzanym etui, ze złotą literą ,,R” i koroną, wnętrze etui wyłożone niebieskim aksamitem i białym jedwabiem również ze złotą literą ,,R” i koroną oraz datą ,,1883”.

– W XIX wieku Wiedeń był światowym centrum wytwarzania niezwykle popularnych wówczas fajek i cygarniczek z pianki morskiej i bursztynu. Często takie przedmioty stawały się małymi dziełami sztuki. Za materiał idealny uznano sepiolit, ponieważ dawał on twórcom ogromne możliwości  rzeźbienia rozbudowanych scen rodzajowych. W połączeniu z bursztynowymi ustnikami spełniały wszystkie warunki, które powinna spełniać cygarniczka idealna, często stawały się również przedmiotem kolekcjonowania – mówi Renata Adamowicz z Muzeum Gdańska, kierowniczka Muzeum Bursztynu. – Ta, którą pozyskaliśmy jest bezpośrednio związana z osobą arcyksięcia Rudolfa Habsburga, następcy tronu Austro-Węgier. Nie budzi wątpliwości oryginalne etui na cygarniczkę z monogramem arcyksięcia Rudolfa – ,,R” i zamkniętą koroną oraz wyrzeźbiony herb Habsburgów i postać w powozie, która wykazuje podobieństwo z portretami arcyksięcia.

Eksponat znajduje się na wystawie stałej w Muzeum Bursztynu w Wielkim Młynie.

Arcyksiążę Rudolf Habsburg (1858 – 1889), następca tronu Austro-Węgier był synem cesarza Franciszka Józefa i cesarzowej Elżbiety, słynnej ,Sissi”. Urodził się w 1858 r., jako pierwszy syn i trzecie dziecko cesarskiej pary. W 1881 r. ożenił się z belgijską księżniczką Stefanią Klotyldą, a w 1883 r. urodziło się ich jedyne dziecko, arcyksiężniczka Elżbieta Maria. Zmarł w 1889 r. w niewyjaśnionych okolicznościach, na zamku w Mayerling, w towarzystwie Marii Vetsery.

Zdjęcie portretowe: dr Andrzej Gierszewski

dr Andrzej Gierszewski
Muzeum Gdańska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...