Wernisaż wystawy 9 lutego 2024 r., godz. 17.00,
Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku, ul. Świętojańska 17
Czas trwania ekspozycji: od 9 lutego do 15 marca 2024 r.
Czym są cyno_grafy? Prace Waldemara Reguckiego zwracają uwagę oryginalną techniką wykonania. Zazwyczaj grafikę tworzy się na papierze, autor natomiast jako podłoże stosuje metalowe płyty. Jego grafiki nie są odbitkami wytwarzanymi w tysiącach sztuk, ale unikatowymi, pojedynczymi egzemplarzami. Artysta wykorzystuje sobie tylko znane procesy przetwarzania materiału, uzyskując szeroką gamę właściwości: barwę (bez użycia farb, poprzez oddziaływanie na podłoże chemikaliami), plastyczność metalu czy efekt naturalnej faktury i procesu rdzewienia.
Wszystkie te, zarówno uzyskane konsekwentnie, jak i zupełnie przypadkowe zmiany, składają się na kompozycję obrazu, stając się środkiem artystycznego wyrazu. Pełna wypukłości i zadrapań faktura oraz warstwa znaczeniowa „zapisywanych” cynografów Waldemara Reguckiego nadają im charakter obrazów-znaków, a zawarty w nich przekaz jest wielopoziomowym komunikatem.
Waldemar Regucki (ur. 1957) ukończył Wyższą Szkołę Grafiki i Sztuki Książkowej w Lipsku (Niemcy). W 1983 roku uzyskał dyplom w specjalizacji grafika projektowa. Od 1988 roku pracuje w Katedrze Sztuki na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. W 1997 uzyskał doktorat, a w 2014 roku habilitację na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się projektowaniem graficznym, typografią i liternictwem. Jest twórcą grafiki artystycznej – cynografów w technice własnej. Zrealizował wystawy indywidualne oraz zbiorowe w kraju i za granicą, w Niemczech, Francji oraz Japonii.
Kuratorzy wystawy: Beata Janowicz, dr. hab. Andrzej Kisielewski
Organizatorzy: Muzeum Podlaskie, Politechnika Białostocka
Jakub Rajecki